به گزارش ایسنا، رستم قاسمی درباره پروژه ها و طرح های حمل و نقل اظهار کرد: طرح های بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل نیمه تمام مانده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و میتوان به آزادراهها و شاهراه های ترانزیتی اشاره کرد. همچنین با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی ایران در حوزه ترانزیت، حوزه ریلی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و پرژه های ناتمام بسیاری در این بخش نیز وجود دارد.
وی افزود: این پروژه ها زمان بسیار طولانی نیاز دارد که به ثمر برسد اما همانطور که قبلا هم اشاره کردم اتمام پروژه های بزرگ کشور با اعتبارات دولتی مقدور نیست. البته در بودجه سال آینده تبصره هایی پیش بینی کردیم که بخش خصوصی می تواند در این پروژه ها سرمایه گذاری کند و آن را برای سرمایه گذاران شیرین سازی کردیم. در این زمینه به سرمایه گذاران پیشنهاد دادیم علاوه بر اینکه می توانند در فرآیند احداث از سود بانکی بهره ببرند بسیاری از مسائل دست و پاگیر آنها را مانند مالیات حذف کردیم که البته امیدواریم مجلس شورای اسلامی هم این مسائل را مورد توجه قرار دهد و تصویب کند. تا سرمایه گذاری برای بخش خصوصی جذاب شود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد مسئله اعتبارات و منابع مالی است و دولت چگونه می خواهد این منابع مالی را از طریق بخش خصوصی، داخلی یا خارجی با توجه به مشکلات پیش روی کشور تامین کند، گفت: در حوزه های مختلف حمل و نقل مانند نوسازی ناوگان نمی توانیم با اتکا به بودجه دولت پروژه ها را انجام دهیم اما در کشور کمبود منابع مالی و نقدینگی نداریم و باید برای جذب آنها جذابیت برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم که در این زمینه در قانون پیش بینی هایی انجام داده ایم.
وی ادامه داد: اساسا دولت نباید در برخی از حوزه های حمل و نقل مانند ریلی شخصا سرمایه گذاری کند و بستر آن را باید برای بخش خصوص فراهم کند. به عنوان مثال یک آزادراه که با قرارداد BOT ده ساله پیش بینی شده اگر آن را به ۱۵ سال افزایش دهیم سرمایه گذار بخش خصوصی رغبت بیشتری برای ورود به این پروژه خواهد داد.
قاسمی اضافه کرد: همچنین برای نوسازی ناوگان ریلی، جاده ای و هوایی کمیته هایی تشکیل دادیم که به زودی نتایج جلسات آن مشخص شده و برای تصویب به هیات دولت می رود و اگر بتوانیم با نوسازی ناوگان و اجرای دیگر پروژه های حمل و نقل این بخش را در کشور تقویت کنیم بالغ بر ۲۰ درصد GDP ایران می تواند از سوی حمل و نقل تامین شود. چرا که ایران از نظر موقعیت جغرافیایی مزیت هایی دارد و اگر بتوانیم حمل و نقل ترکیبی ریلی، جاده ای و دریایی را تکمیل کنیم برای کشورهای مختلف از نظر زمانی و هزینه ای به صرفه تر می شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به عنوان مثال اگر باری از هندوستان بخواهد به فنلاند برود از مسیر ایران زمان رسیدن این بار به کمتر از یک سوم یعنی ۲۱ روز می رسد. بنابراین برای تجار خارجی که می خواهند این بار را از این مسیر عبور دهند از نظر زمانی و از نظر هزینه ای صرفه بیشتری دارد. از سوی دیگر بر اساس آمارها روسیه سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن زغال سنگ به هند از طریق دریای سیاه صادر می کند که اگر این کار را از طریق ایران انجام دهد از نظر زمانی تا یک سوم و از نظر هزینه ای تا یک دوم کمتر می شود. در این راستا تکمیل کوریدورها و راه های ترانزیتی از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی است. چرا که می تواند درآمد بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.
بازگشایی سامانه املاک و اسکان در آینده نزدیک
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت پروژه های این وزارتخانه در حوزه مسکن اظهار کرد: از همه مردم می خواهیم که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند. چرا که این سامانه زیرساختی است که می تواند اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزان کشور را تکمیل کند و به زودی این سامانه مجددا باز خواهد شد.
وی افزود: تا کنون حدود سه میلیون نفر در قالب نهضت ملی مسکن در سامانه ثمن ثبت نام کردند اما در برخی از شهرها به دلیل اینکه مشکلاتی نظیر زمین وجود دارد هنوز این سامانه باز نشده است که به زودی آن را بازگشایی کرده و پیش بینی می کنیم تقاضا برای نهضت ملی مسکن به چهار میلیون نفر برسد. البته این چهار میلیون نفر به غیر از مجوزی است که بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن برای جوانان مجرد دریافت کرده ایم که به زودی آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات