• شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400071710681
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

پستچی‌ها؛ قاصدان بسته‌های مردم/نامه‌رسانی شغلی بدون احتساب سختی کار

پستچی‌ها؛ قاصدان بسته‌های مردم/نامه‌رسانی شغلی بدون احتساب سختی کار

ایسنا/چهارمحال و بختیاری از حدود ۲۰ ماه گذشته ویروس کرونا به زندگی مردم حمله کرده و تمام جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است، به‌طوری که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند، در این میان افرادی هستند که برای آرامش و آسایش افراد جامعه در تمامی روزهای سخت، پای کار هستند.

به گزارش ایسنا، ویروس کرونا در زندگی افراد به اندازه‌ای تاثیر داشته که ترس از گرفتار شدن به این بیماری موجب شد تا حدودی زندگی افراد با شرایط کرونایی و این مهمان ناخوانده تطبیق داده شود، بنابراین افراد سعی می‌کنند کمتر از خانه خارج شوند و خریدهای خود را از صفحات مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند، اما در این مدت، پستچی‌ها بدون دغدغه و بدون معطلی، بسته‌های پستی را به راحتی به دستمان می‌رسانند، کسانی که این روزها بیشتر از خانواده و دوستان، زنگ منازلمان را به صدا درآوردند، پستچی‌ها هستند و با تحویل بسته‌های سفارشی در شادی‌های کوچک‌مان سهیم می‌شوند.

پستچی‌ها در ایام کرونا و باتوجه به مشکلات بسیار، مشکلات خود را فراموش کرده  و تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر بسته‌های مردم را به دستشان برسانند، البته کار آن‌ها باتوجه به سختی، باید جزو مشاغل سخت محسوب شود، اما این کار صورت نگرفته است.

چهارمحال و بختیاری؛ رتبه سوم کشور در زمینه توزیع مرسولات

عبدل درگاهی- مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا ماموریت جدیدی به پست واگذار شد، اظهار کرد: در این مدت، مرسولات خرید اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده است، اما پست توانست با ارائه خدمات نوین پستی از شیوع و انتقال کرونا تا حد زیادی جلوگیری کند.

وی افزود: با تردد هر نامه‌رسان از رفت و آمدهای غیرضرور مردم به اداره پست جلوگیری می‌شود، البته پست با حمایت از صنایع دستی و محصولات کشاورزی در روستاها به کمک معیشت خانواده‌ها شتافته و از دورترین نقاط، تولیدات بومی را به دست مصرف کننده نهایی می‌رساند.

درگاهی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه سوم را در زمینه توزیع مرسولات خرید اینترنتی، بسته و امانات به‌خود اختصاص داده است، تصریح کرد: حدود ۷۰ فروشگاه خرید و فروش اینترنتی در پست استان ایجاد شده است که تولیدات این فروشگاه با سرعت و امنیت به تمام نقاط کشور ارسال می‌شود، از طرفی پست به اشتغال جوانان استان کمک شایانی کرده است.

وی گفت: پست در ایام کرونا هیچ‌گونه تعطیلی نداشته و جهادی‌وار در خط مقدم خدمت به مردم بوده است که به دلیل افزایش بسته‌های پستی، فشار زیادی بر همکاران پست مخصوصا نامه‌رسان‌ها وجود دارد.

مدیرکل پست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه هزینه پست بسیار ارزان و افزایش قیمتی نداشته است، گفت: در تمام نقاط استان حتی در دورترین نقطه، پست حضور دارد و بسته مردم در سریع‌ترین زمان به دست‌شان می‌رسد.

وی در مورد تاخیر بسته‌های پستی، بیان کرد: چهارمحال و بختیاری به‌واسطه توزیع مرسولات کمترین تاخیر را داشته و با سرعت و دقت آن‌ها را به دست مردم می‌رساند، از طرفی امکانات و تجهیزات بسیاری در این مدت بکار گرفته شده که در حال اجرایی کردن پست هوشمند هستیم.

درگاهی با بیان اینکه طی پنج ماهه امسال، حدود ۴۰ هزار بسته خرید اینترنتی وارد استان و حدود ۱۵ هزار بسته اینترنتی از استان خارج شده است، خاطرنشان کرد: هدف اداره پست جلب رضایت مردم و مشریانی بوده که با پست کار می‌کنند و  کارکنان از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد، بنابراین اگر مشکلی در زمینه دیر رسیدن بسته پستی وجود دارد مربوط به آدرس‌نویسی ناقص است.

افزایش ۹۰ درصدی کار نامه‌رسان‌ها در کرونا

ایزدی- یکی از نامه‌رسانان اداره پست شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: حدود ۱۰ سال است که در اداره پست مشغول توزیع بسته‌های مردم هستم، از زمان آغاز ویروس کرونا، ترافیک بسته‌های پستی مردم ۹۰ درصد افزایش یافت و بالتبع آن نیز کار نامه‌رسانان بیشتر شد، زیرا عمدتا مردم تمایل دارند تا خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: روزهای معمولی حدود هشت ساعت مشغول کار هستیم، زیرا کار نامه‌رسانی زمان دقیق ندارد و باید بسته‌های پستی را تا آخرین بسته، به دست مردم برسانیم.

ایزدی گفت: باتوجه به افزایش بسته‌ها، تعداد نیروهای نامه‌رسان اداره پست شهرکرد تقریبا ثابت مانده و این نشان از کمبود نیرو بوده که مشکل اصلی محسوب می‌شود، نامه‌رسان‌ها به دلیل کمبود نیرو در معرض فشار کار زیاد قرار دارند.

ایزدی ادامه داد: باتوجه به اینکه اکثر نامه‌رسان‌ها با موتورسیکلت بسته‌های مردم را جابه‌جا می‌کنند و به دلیل اینکه تعداد بسته‌ای که حمل می‌کنند کم است، مجبورند چندین مرتبه به پست مراجعه کنند تا به سرعت بسته‌ها را به گیرنده برسانند، بنابراین اگر تعداد نیروی بیشتری به مجموعه پست اضافه شود، قطعا کار باکیفیت‌تر و با سرعت بیشتر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه معضل اصلی چندین و چند ساله پستچی‌ها، محسوب نشدن نامه‌رسانی به‌عنوان مشاغل سخت است، تصریح کرد: متاسفانه نامه‌رسان‌ها به‌عنوان قشر زحمت‌کش جامعه، سختی کار برایشان لحاظ نمی‌شود، مثلا در فصل زمستان با وجود دمای پایین هوا، با موتور بسته‌ها را توزیع می‌کنیم که این کاری بسیار دشوار بوده و لازم است حداقل چنین کاری برای نامه‌رسان‌ها انجام شود.

این نامه‌رسان می‌گوید: خاطرات تلخ در مدت فعالیتم در اداره پست نداشتم، اما خاطرات شیرین بسیار است، افرادی که منتظر بسته‌هایشان هستند و به محض اینکه زنگ در به صدا در می‌آید، با دیدن نامه‌رسانی که بسته پستی را در دست دارد خوشحال می‌شوند و با هیجان بسته را تحویل می‌گیرند، البته در این سال‌ها کم نبودند افرادی که قصد سفر به کربلا و... را داشتند و با مشاهده نامه‌رسانی که قرار بود گذرنامه‌ را تحویل دهد بسیار خوشحال می‌شدند، ما از شادی آن‌ها نیز به وجد می‌آییم و این شادی برای ما بسیار خوشایند است‌.

ایزدی در ادامه بیان کرد: برخی مواقع، افرادی چندین روز پیگیر بسته پستی خود شده و با پیگیری از سوی اداره پست متوجه‌ می‌شوند فرستنده بسته را ارسال نکرده است، البته برخی مواقع ترافیک کاری نامه‌رسان‌ها بسیار بالاست و این امکان وجود دارد که با تاخیر بسیار کم، بسته پستی خود را دریافت کنند.

این نامه‌رسان اداره پست افزود: در صورتیکه گیرنده در محل حضور نداشته باشد، وظیفه داریم دوبار برای تحویل بسته پستی مراجعه کنیم یا حتی با فرد تماس بگیریم تا با هماهنگی، بسته را تحویل دهیم، در غیر اینصورت مجبور به تحویل بسته به اداره پست هستیم.

کمبود نیروی نامه‌رسان در اداره پست چهارمحال و بختیاری

خدابخشی- دیگر نامه‌رسان اداره پست شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا که حدود ۱۷ سال مشغول توزیع بسته‌های مردم است، اظهار کرد: در ایام کرونا، بسته‌های پستی مردم دو تا سه برابر شده است، به طوری که قبل از کرونا بسته‌های پستی در تایم اداری توزیع می‌شد، اما اکنون به دلیل افزایش بسته‌ها، ترافیک و حجم کار افزایش یافته و مجبوریم دو مرتبه به اداره مراجعه و بسته‌هایی را برای توزیع در خورجین قرار دهیم.

وی در خصوص تغییر نکردن تعداد نیروهای نامه‌رسان قبل و بعد از کرونا، گفت: اگر باوجود افزایش تعداد بسته‌های پستی، نیروی کار افزایش پیدا کند، قطعا سرعت کار نیز بالاتر می‌رود و فشار کار کمتری متحمل نامه‌رسان می‌شود، از طرفی باتوجه به شرایط دشوار، نامه‌رسانی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و بسیاری از همکاران با سابقه ۲۵ ساله و سن بالا مجبور به نامه‌رسانی هستند.

خدابخشی در پاسخ به این سوال که علت دیر رسیدن بسته پستی در برخی مواقع چیست؟ توضیح داد: پست هر بسته‌ای که از نقاط مختلف وارد شهرکرد شود، اقدام به توزیع در همان روز می‌کند و علت دیر رسیدن برخی بسته‌ها از سوی فرستنده است که دیر اقدام به ارسال می‌کند، البته گاهی گیرنده پیگیر بسته پستی خود شده که بعد از تحویل با مشاهده تاریخ درج شده، متوجه می‌شود فرستنده بسته را دیر ارسال کرده و کوتاهی از سوی نامه‌رسان نبوده است.

این نامه‌رسان می‌گوید: گاهی اوقات و در زمان حضور نامه‌رسان، ممکن است گیرنده در محل حضور نداشته باشد، که با هزینه شخصی از تلفن همراهم، تماس می‌گیرم و با هماهنگی بسته را تحویل می‌دهم، زیرا ممکن است بسته حاوی محتویاتی باشد که همان لحظه موردنیاز گیرنده باشد و امکان مراجعه به اداره پست وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خاطرات تلخ در مدت ۱۷ سال فعالیت، مربوط به دوران کرونا است که به دلیل ارتباطات زیاد با مردم و فشار کاری بسیار، به کرونای شدید مبتلا و به‌طوری کلی از بهبود ناامید شده بودم که خوشبختانه کرونا را شکست دادم و توانستم به مردم در رساندن بسته‌های پستی خدمت کنم.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha