• جمعه / ۹ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400070905587

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز خبر داد

آغاز فعالیت طرح ساماندهی تردد خودرو در دانشگاه فردوسی مشهد از آبان ماه

آغاز فعالیت طرح ساماندهی تردد خودرو در دانشگاه فردوسی مشهد از آبان ماه

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز گفت: براساس مصوبات، افراد تا ابتداء آبان ماه برای ثبت نام در سامانه زمان دارند، در غیر این صورت بایستی هزینه ورود و توقف خود را پرداخت کنند. هزینه ورود بسیار کم درنظر گرفته شده اما از طرفی دیگر هزینه توقف را بیشتر در نظر گرفتیم تا افراد غیر دانشگاهی با سرعت بیشتری دانشگاه را ترک کنند.

یاسر بنی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح ساماندهی تردد خودرو در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: دو سال پیش مسئولیت وضعیت ترافیکی دانشگاه توسط دکتر کافی به بنده سپرده شد. در این راستا کارگروه ترافیکی با حضور مدیران و متخصصان مرتبط تشکیل داده شد.

وی افزود: در کمیته ترافیک به بررسی مشکلات دانشگاه در زمینه حمل‌ونقل پرداختیم. با هدف آشنایی بیشتر با دغدغه‌های حمل و نقل دانشجویان در دانشگاه با آن‌ها مشورت کرده و به ۴۰ شاخص دغدغه‌ای در میان دانشجویان و کارکنان دانشگاه رسیدیم. در همین راستا یک نظرسنجی با هدف شناخت دغدغه‌های مهمتر انجام شد که حدود ۱۱۵۰ نفر از دانشگاهیان در آن شرکت کردند. پس از پایان نظرسنجی و تحلیل نتایج آن در زمینه طرح‌های مختلف برای کاهش ترافیک دانشگاه هدف گذاری کردیم. براساس مطالعات انجام شده در دنیا در زمینه حمل و نقل پایدار شاخص‌هایی برای داشتن عملکرد بهتر در نظر گرفتیم.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز ادامه داد: براساس هدف‌گذاری و شاخص‌هایی که تنظیم شد یک برنامه پنج ساله را تنظیم کردیم. در این برنامه پنج ساله برای کاهش ترافیک ۱۰ طرح در نظر گرفته شده است که شامل توسعه پنج کیلومتر مسیر استاندارد و پیوسته دوچرخه در دانشگاه، ۲۵ کیلومتر مسیر پیاده روی، ساماندهی سرویس‌ها، جایگزین کردن اتوبوس‌های موجود با اتوبوس برقی، احیاء سرویس کارمندان، ساماندهی پارکینگ‌ها، ساماندهی مسیر خودروها و سامانه اسکوتر برقی می‌شود که بسیاری از آن‌ها آغاز شده‌اند.

بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی اسکوتربرقی برای بانوان برگزار شده و تا به امروز ۱۳۰ نفر از کارکنان و اعضاء هیات علمی و ۲۰۰ نفر از دانشجویان گواهینامه‌ آن را دریافت کرده‌اند. یکی از طرح‌های در نظر گرفته شده برای کاهش ترافیک دانشگاه، طرح ساماندهی تردد خودرو است. ثبت نام این طرح در چند روز گذشته آغاز شده است. درحال حاضر این طرح از درب شمالی تا کتابخانه مرکزی فعال بوده و این روند تا پوشش کامل دانشگاه ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در زمینه کاهش ترافیک خودرو در دانشگاه، بیان کرد: در خصوص زیرساخت‌های لازم برای استفاده از دوچرخه ایستگاه‌هایی برای تمام دانشکده‌ها، ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها ایجاد کردیم. چند ایستگاه دوچرخه بایدو نیز در دانشگاه ایجاد شد که به زودی فعال می‌شود. در جهت تسهیل رفت‌وآمد تمامی دانشگاهیان این ۱۰ طرح ایجاد شدند که مانند تکه‌های پازل در کنار هم قرار خواهند گرفت تا حمل و نقل در دانشگاه را تسهیل کنند.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز تصریح کرد: در ساعت پیک ترافیک در دانشگاه مانند صبح، درب کلانتری و درب باهنر با ترافیک بسیار زیادی مواجه می‌شدیم. به دلیل ترافیک بالا در محدوده باهنر و خروجی میدان آزادی پلیس راهور از دانشگاه شکایت کرده و حکم قضایی برای بستن درب دانشگاه در ساعات ترافیکی گرفته بود تا عبور و مرور را به درب پیروزی منتقل کند. این موضوع موجب ایجاد نارضایتی شدید در میان همکاران و دانشجویان می‌شد و بار ترافیک را به بلوار پیروزی منتقل می‌کرد. طبق بررسی‌هایی که برای حل این مشکل انجام دادیم متوجه شدیم تعداد زیادی از این خودروها غیردانشگاهی هستند.

بنی‌هاشمی گفت: برای حل مشکلات موجود تلاش کردیم برنامه‌ای را تنظیم کنیم تا ابتدا از ورود خودروهای عبوری جلوگیری کنیم. همچنین تلاش کردیم تا دانشگاهیان را به عنوان قشر الگوی جامعه متقاعد سازیم که خودرو تنها گزینه رسیدن از منزل به دانشگاه نیست و برای طی کردن این مسیر می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه نیز بهره برد. بنابراین طرح ساماندهی تردد خودرو با این هدف طراحی شد.

وی افزود: دلیل همکاری دانشگاه و شهرداری در خصوص استفاده از طرح شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی «الیت» وجود زیرساخت اطلاعاتی شهروندان است. شهروندان با تردد در شهر و استفاده از پارکینگ و حاشیه خیابان‌ها اطلاعاتی را تحت اختیار شهرداری قرار می‌دادند. از آنجایی که ما نیازمند سیستمی هوشمند برای کنترل ورودی‌های دانشگاه بودیم این همکاری شکل گرفت. در همین راستا دوربین‌هایی در ورودی دانشگاه نصب شد که پلاک خودروها را خوانده و در صورتی که آن خودرو در سامانه به عنوان دانشگاهی ثبت‌نام نکرده باشد، غیر دانشگاهی محسوب شده و برای وی پیامکی ارسال می‌شود.

بنی‌هاشمی ادامه داد: براساس قوانین افراد تا ابتداء آبان ماه برای ثبت نام در سامانه زمان دارند، در غیر این صورت بایستی هزینه ورود و توقف خود را پرداخت کنند. هزینه ورود بسیار کم درنظر گرفته شده است تا ارباب رجوع‌های دانشگاه با مشکل مواجه نشوند. از طرفی دیگر هزینه توقف را بیشتر در نظر گرفته ایم تا افراد با سرعت بیشتری دانشگاه را ترک کنند. واجدین شرایط می‌توانند با ورود به پرتال شخصی خود درخواست خود را مبنی بر اخذ برچسب تردد ارسال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha