• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400063022251
  • خبرنگار : 99999

آمریکا مسئولان ارشد گواتمالا و السالوادور را در لیست فساد قرار داد

آمریکا مسئولان ارشد گواتمالا و السالوادور را در لیست فساد قرار داد

ایالت متحده اعلام کرد که دادستان کل گواتمالا و پنج تن از قضات دادگاه عالی السالوادور را در لیست مقامات "غیر دموکراتیک و فاسد" قرار داده است که این امر نشان دهنده نا امیدی دولت بایدن از مقامات آمریکای مرکزی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود اعلام کرد که کنسوئلو پوراس، دادستان کل گواتمالا در این فهرست قرار دارد که این امر نگرانی‌های روز افزون آمریکا را درخصوص تلاش برای مقابله با فساد در هر دو کشور نیز افزایش می‌دهد.

وزارتخانه امور عمومی گواتمالا اتهامات آمریکا را "شایعاتی بی‌اساس" تلقی کرد و نیز افزود که این اتهامات توسط رسانه‌های جعلی و منابع غیر قابل اعتماد پخش شده‌اند.

آلخاندرو جیاماتی، رئیس جهور گواتمالا نیز توییت کرد و نسبت به مسئله "عدم اعتماد به روابط بین‌الملل" انتقاد کرد.

پنج تن از قضات مزبور از سوی حزب نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور توسط قانون گذاران تعیین شدند که در پی این جریان، واشنگتن این عمل را مغایر با قوانین اساسی قلمداد کرد.

بوکله که روابط تیره‌ای با واشنگتن دارد، در پاسخ در توییتر خود نوشت: مشخص است که این لیست "هیچ" ارتباطی با "فساد" ندارد و این کاری کاملا سیاسی است.

وی همچنین با پرسش مبنی بر عدم ثبت چهره‌های مخالف السالوادور و یا دولت هندوراس در این لیست، این اقدام را زیر سوال برد و نوشت: "چقدر عجیب!"

در اوایل ماه جاری، قضات السالوادوری حکم کردند که رئیس جمهور می‌تواند دو دوره متوالی را خدمت کند و راه را برای نامزدی مجدد بوکله در انتخابات سال 2024 هموار کرد که این اقدام با محکومیت از جانب واشنگتن مواجه شد.

بوکله به این خاطر که از حمایت گسترده‌ای در السالوادور برخوردار است، نسبت به اقدامات خود دفاع کرد. وی که از کاربرن مشتاق شبکه‌های اجتماعی است، این هفته بیوگرافی خود را در توییتر به "دیکتاتور السالوادور" تغییر داده است که این امر خود نوعی اقدام کنایه آمیز برای منتقدانش تلقی شد.

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که اعتمادش را نسبت به دادستان کل گواتمالا از دست داده است زیرا وی دادستانی را که پرونده‌های سنگین فساد را بررسی می‌کرده، اخراج کرد.

نه پوراس و نه دستیار وی به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha