«روحاله نوریان» با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS،کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی به عنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرین سازی شناسایی و اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده و دقیقی برای کنترل این عوامل انجام شد که منجر به کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتیها شد.
وی گفت: با توجه به اهمیت پایش و کنترل پارمترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارمترها مطابق با راهنمایی های استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴، API ۹۴۵-۲۰۰۸، منوال عملیاتی پالایشگاه،کتاب آمین اکسپرت،گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از دو سال قبل صورت گرفت و حدود ۳۳ پارامتر بعنوان پارمترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز،استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش،متولی ثبت و پایش، و روشهای اندازهگیری مشخص شدند.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW ها از جمله اقداماتی است که باید به صورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر اندازهگیری و ثبت سوابق به صورت روتین روزانه توسط بهره برداری انجام و توسط مهندسی فرآیند به صورت هفتگی و توسط بازرسی فنی بصورت ماهیانه پایش می گردد.
نوریان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه خوردگی در واحدهای شیرین سازی به صورت مشابه در اغلب پالایشگاههای به عنوان یک چالش جدی مطرح است و بعضاً در برخی از پالایشگاهها شدیدتر از پالایشگاه ایلام است و حتی برجهای جذب و احیاء را متأثر کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاهها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت:در سال های گذشته خوردگی و نشتی های مکرر در چرخهLean آمین واحدهای شیرین سازی بعنوان یکی از چالش های بزرگ پالایشگاه مطرح بود این خوردگی ها در سال های ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بطوری که بطور متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین سازی گزارش می گردید .
نوریان افزود:این خوردگیها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و بعضاً توقف تولیدهای گاه و بیگاه می گردید، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد می نمود.
وی گفت: تعویض حدود ۳ هزارو ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ نزن،تعویض تیوب باندل هر ۴ ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپهای شارژ آمین، ناشی از این خوردگی ها بود که با تلاش و جدیدیت همکاران این گونه مشکلات برطرف شد.
انتهای پیام
نظرات