• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400060100091
  • خبرنگار : 50310

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان مطرح کرد:

شناسایی ۲۴ گونه آفت در حوزه رویشی زاگرس

شناسایی ۲۴ گونه آفت در حوزه رویشی زاگرس

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: حدود ۲۴ گونه آفت و بیماری طی عملیات پایش در ایستگاه‌های جمع آوری نمونه در حوزه رویشی زاگرس شناسایی و معرفی شده است.

مجید توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تقریباً ۱۳ استان در منطقه رویشی زاگرس قرار دارد.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارشات در ایران ۱۲۵۰ گونه حشره و تعداد معدودی از جانوران درختان و درختچه‌های جنگلی و درختان غیرمثمر داریم، عنوان کرد: حدود ۲۶۰ حشره معرفی شده از بلوط تغذیه می‌کنند.

توکلی با اشاره به این‌که پروانه‌ها غنی‌ترین راسته از حشرات تغذیه کننده از بلوط هستند، عنوان کرد: در حوزه جنگل و مرتع بیش‌از ۶۰۰ آفت و بیماری این عرصه‌ها را تهدید می کند که ۵۰ آفت مهم و کلیدی است که با مدیریت علمی باید برای مبارزه با آن‌ها برنامه داشته باشیم، آفت‌ی مانند جوانه‌خوار در تمام جنکل‌های بلوط کشور گسترش دارد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: بیماری زغالی که در سال ۱۳۸۸ در کشور ساع شد، مبحث آفات و بیماری ها در عرصه‌های طبیعی موضوعی کاملاً تخصصی است و با اکوسیستم‌های زراعی و باغی کاملاً متفاوت است.

وی افزود: یکی‌از مهم‌ترین علت‌های طغیان آفات کلیدی در عرصه‌های طبیعی، مانند طغیان آفت ابریشم، دخالت‌های غیرعلمی و اصولی انسان در طبیعت است، چراکه انسان جزئی از اکوسیستم بوده و اثرگذارترین عامل تغییر و تحول در آن محسوب می شود.

توکلی با اشاره به این‌که در بریتانیا ۴۲۳ گونه حشره معرفی شده که از بلوط تغذیه می‌کنند، عنوان کرد: در مجارستان نیز ۶۵۸ حشره شناسایی شده است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: گرم شدن هوا، افزایش گازهای گلخانه‌ای و دما، کاهش رطوبت، کاهش پراکندگی بارندگی‌ها، سرعت وزش باد و ... باعث تغییر اقلیم شده که ثابت شده به نوعی در افزایش روند جمعیت آفات و برخی قارچ‌ها مؤثر است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه رویشی زاگرس ۴۶ ایستگاه جمع‌آوری نمونه داریم که از این تعداد چهار ایستگاه مرتعی و ۴۲ ایستگاه جنگلی است و حدود ۲۴ گونه آفت و بیماری طی عملیات پایش در این ایستگاه‌ها شناسایی و معرفی شده است.

توکلی تأکید کرد: هدف ما رصد آفات نوظهور یا بازپدید است که این کار به صورت دائمی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha