• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400051107739
  • منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری

قدمت آتشگاه اصفهان گمانه‌زنی شد

قدمت آتشگاه اصفهان گمانه‌زنی شد

مطالعات روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع‌آوری‌شده از محوطه آتشگاه اصفهان نشان داد که این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره‌برداری بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هادی الهیاری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه، گفت: در این بررسی ابتدا به مستندنگاری و نقشه‌برداری میکروتوپوگرافیک از محوطه با کمک پهپاد در آتشگاه پرداخته شد. در نقشه‌برداری صورت‌گرفته علاوه‌بر توپوگرافی، تقسیم‌بندی فضایی معماری حاضر در محوطه و پلان دقیق ساختمان آتشگاه نیز مشخص شد.

او افزود: در این مستندنگاری علاوه‌بر ایجاد بستری برای انجام بررسی باستان‌شناختی بعدی، شناخت بهتر پلان معماری بنا نیز میسر شده تا بتوان درباره کارکرد آن اظهارنظر دقیق‌تری کرد.

او ادامه داد: در مرحله دوم پژوهش به بررسی باستان‌شناسانه روشمند فراگیر بر اساس نقشه تهیه‌شده در محوطه آتشگاه پرداخته شد که بعد از شبکه‌بندی محوطه، داده‌های هر شبکه جداگانه جمع‌آوری شد و مورد مطالعات قرار گرفت.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: طبق مطالعاتی که در مرحله اولیه روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع‌آوری‌شده انجام شد، این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره‌برداری بوده است.

وی یادآور شد: بررسی باستان‌شناسی پیش رو می‌تواند تا حدودی تاریخ‌گذاری و همچنین کاربرد این بنای مهم در غرب اصفهان را مشخص کند.

الهیاری گفت: در تاریخ، گزارش‌ها و سفرنامه‌ها توصیفات بسیاری درباره محوطه آتشگاه اصفهان، واقع در جانب غربی شهر و در ساحل شمالی زاینده‌رود شده است، ولی با وجود اهمیت این محوطه، تاکنون مطالعه باستان‌شناسانه روشمندی در آن صورت نگرفته و بیشتر مطالعات محدود به انجام اقدامات مرمتی روی بنا بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۲ ۰۷:۰۰

نتیجه چی شد؟ کامل داره خراب می شه یه فکری براش بکنید. فقط سفال هاش رو برداشتید رفتید!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۲ ۰۸:۳۷

قدمت کوه اتشگاه که قبلا مشخص شده . موضوع چیه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۵:۳۴

از تیمور لنگ گورکانی تا حالا حساب کنید.چون تیمور اینجا ازدواج کرده و الان تیموریهای این منطقه همشون با چشمهای مغولی شکل نوه های تیمور لنگ هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۱۵:۴۰

در اصفهان سه ماه قتل عام کرد و رفت بیشتر حکمرانی و تجاوز در منطقه لرستان ، شوشتر خوزستان ، عراق و... بود که اهالی این مناطق گویی خود چنگیز خانند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۶ ۱۶:۵۷

خیر اولا.مطالعات موسسه ایزمئو نشان دهنده قدمت این بنای مرتفع به حدود نیمه دوم هزاره ی دوم قبل از میلاد است .وقتی یک تفر که رشته باستان شناسی نخوانده و وارد عرصه ی میراث فرهتگی می شود چنین اشتباهاتی هم می کند دوما از سوی دیگر کشف گوی های مدور در جبهه ی غربی و در پایین تپه اتشگاه نشان دهنده ی ارتباط این بنا با منطقه ی خوزستان و دشت فارس است .سوما حفریات گورتان را نیز در نظر نگرفته اید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۱۲:۲۵

سلام واقعااون سازه بتنی رانمیدونم چطورمجوزش صادرشده که توقلب اتشگاه باشه ؛واقعامسخره است وجای تاسف داره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۹ ۱۳:۲۰

برای بازدید از آتشگاه نفری ۱۰۰۰۰ تومن میگیرن اما هیچ اقدامی برای مرمتش انجام نمیدن، مثل بز باید از کوه بری بالا، حتی مسائل ایمنی هم رعایت نشده