• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400050503563
  • خبرنگار : 71626

در یک کتاب بررسی شد

«کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی»

«کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی»

کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» نوشته فرهاد سراجی و محمد عطاران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۱۹۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان توسط سازمان سمت و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است.

در معرفی ناشر از کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: کتاب از هشت فصل تشکیل شده است. در فصل اول قابلیت‌های فاوا، نسل‌های چهارگانه وب و اَشکال مختلف برنامه درسی با تأکید بر برنامه‌های درسی مجازی ارائه شده‌اند. همچنین رویکردهای متعدد درباره چگونگی تلفیق این قابلیت‌ها با برنامه درسی در سطوح طراحی و اجرا از منظر مدیریتی، برنامه‌ای، آموزشی، سازمانی، ایدئولوژیک و فرهنگی بررسی شده‌اند.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «عصر حاضر متأثر از فناوری‌های برساخته انسان است؛ فناوری‌هایی که تمام ابعاد حیات بشر را تحت تأثیر قرار داده و چگونگی زندگی، کار، آموزش، گذران اوقات فراغت، سفر، تجارت و امثال این‌ها را متحول کرده‌اند. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) یکی از تأثیرگذارترین فناوری‌هایی است که به‌خصوص تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. این فناوری با داشتن قابلیت‌هایی همچون تعامل ناهم‌زمان، دسترسی به منابع اطلاعاتی، ارتباط هم‌زمان، چندرسانه‌ای، شخصی‌سازی و از بین بردن فاصله‌های مکانی دامنه پوشش تعلیم و تربیت را به اَشکال مختلف گسترش داده است. در پرتو این فناوری دامنه و وسعت تجارب یادگیری افراد از کلاس درس فراتر رفته و اَشکال جدیدی از آموزش مانند آموزش مجازی و ترکیبی به‌وجود آمده‌اند. با این قابلیت‌ها برنامه ‌درسی می‌تواند از محتوای متنی به محتوای چندرسانه‌ای و تعاملی، از محتوامحوری به فعالیت‌محوری، از معلم‌محوری به شاگردمحوری، از مکان‌محوری به یادگیری سیار و همه‌جایی و از انتقال اطلاعات به ساخت دانش تغییر پیدا کند. توسعه و تلفیق این فناوری در برنامه ‌درسی موجب شده است تا در زمان‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، آلودگی هوا، سیل، زلزله و امثال آن که امکان تشکیل کلاس‌های حضوری مقدور نیست، آموزش با شرایط و کیفیت متفاوت تداوم داشته باشد. بر این اساس تلفیق این فناوری در برنامه ‌درسی، چیستی و چگونگی آن را با مسائل و چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو کرده و کتاب حاضر درصدد تبیین این مسائل و نحوه مواجهه با این چالش‌ها نگاشته شده است.»

همچنین در پشت جلد کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: «توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت برنامه درسی، وظایف معلم، یادگیرنده و رسالت مدارس و دانشگاه‌ها را تغییر داده است. طراحان برنامه درسی و معلمان با درک صحیح قابلیت‌ها و ویژگی‌های این فناوری می‌توانند گام‌های مثبتی برای ارتقای کیفیت برنامه درسی بردارند. در همین راستا آن‌ها باید با ویژگی‌ها و قابلیت‌های فاوا، نظریه‌های یادگیری مرتبط با فاوا، ابزارها و فناوری‌های یادگیری و اشکال مختلف برنامه درسی مبتنی بر فاوا مانند برنامه درسی مجازی، ترکیبی، موک‌ها و نحوه ارزش‌یابی آن‌ها آشنا شوند. هدف اصلی این کتاب معرفی ابعاد، ویژگی‌ها، نحوه طراحی و تولید، معرفی مدل‌ها و کاربردهای مختلف فاوا در برنامه درسی است.»

کتاب حاضر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی (گرایش برنامه‌ریزی درسی) به عنوان منبع اصلی درس «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» به ارزش ۲ واحد تدوین شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha