• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400040704789
  • خبرنگار : 30105

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل:

بی‌توجهی‌ به رعایت پروتکل ها آمار مبتلایان به کرونا در منطقه سیستان را افزایش می‌دهد

بی‌توجهی‌ به رعایت پروتکل ها آمار مبتلایان به کرونا در منطقه سیستان را افزایش می‌دهد

ایسنا/سیستان و بلوچستان رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در صورتی که رعایت پروتکل ها و هشدارهای بهداشتی در منطقه مورد توجه قرار نگیرد در تیرماه سیاه‌ترین ماه سال برای استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان به لحاظ افزایش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا دکتر هادی میرزایی در نشست با خبرنگاران افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون در منطقه سیستان ۵۵۱۷ مورد بیمار کرونایی مثبت داشتیم که از این تعداد ۹۹۲ مورد بستری و ۴۵۲۵ مورد بصورت سرپایی بوده اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین بیماربصورت سرپایی در کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌باشد ولی در منطقه سیستان خوشبختانه بدلیل اینکه از یک شبکه فعال و پویایی برخوردار هستیم و بهورزان بصورت شبانه روزی و باتمام توان کار شناسایی بیماران را انجام می‌دهند باعث شده تا ۸۳ درصد موارد مثبت کرونا در این مراکز شناسایی و از بدحالی و یا فوت آنها باتوجه به شناسایی به موقع، جلوگیری گردد.

وی گفت: تاکنون ۱۵ هزارو۱۱۰ واکسن برای مرحله اول دریافت شده است که بصورت کامل دربین جامعه هدف تزریق شده و ۳۹۹۱ واکسن مرحله دوم برای نیز دریافت کرده ایم که تا بحال به ۳۱۵۷ نفر تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: از مجموع جمعیت ۳۰۶ هزار نفری واجد شرایط دریافت واکسن در منطقه سیستان، تاکنون ۴ درصد واکسن دریافت کرده‌اند.

میرزایی ادامه داد: تزریق واکسن در ۴ فاز تقسیم بندی شده است که در فاز ۱ که همزمان باکل کشور صورت گرفت، بهداشت ودرمان، بیماران خاص،گروههای پرخطر، سالمندان، پاکبانان و آرامستان ها بودند که در این فاز ۹۳ درصد افراد واکسینه شدند و ۷ درصد الباقی کسانی بودند که خودشان متقاضی دریافت واکسن نبودند.

وی اضافه کرد: فاز ۲ شامل گروههای سنی بالای ۶۰ سال یعنی به ترتیب از ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ سال، ۶۰ تا ۶۵ سال می شود که اکنون گروههای ۷۰ سال به بالا درحال دریافت واکسن می باشند و درصورت اعلام رده سنی بعدی همکاران و مراقبین سلامت با افراد واجدشرایط تماس خواهند گرفت.

وی ضمن گلایمندی از برخی شهروندان در خصوص عدم پاسخگویی به تلفن ۴۰۳۰ از مردم خواست تا به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیان‌شان حتما پاسخگوی تلفن ۴۰۳۰ باشند چراکه هرچه استقبال مردم در زمینه دادن اطلاعات مربوط به سلامت بیشتر صورت پذیرد قطعا مشکلات کمتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل اضافه کرد: درسال گذشته بیشتر مرگ و میر بیماران کرونایی بالای ۷۰ و ۷۵ سال بودند که پس از واکسیناسیون، مرگ در افراد بالای ۷۰ سال به ندرت اتفاق افتاده است و واکسیناسیون در جلوگیری از بدحال شدن فرد مبتلا به کرونا و مواردی از این دست تاثیرات بسیار زیادی دارد.

وی از بی توجهی برخی از ادارات باتوجه به هشدارهای داده شده در خصوص عدم برگزاری مراسم‌ها و تجمعات گفت: با وجود اینکه هشدارهای لازم داده می‌شود ولی باز شاهد برگزاری مراسم‌های مناسبتی و یا مواردی از این قبیل هستیم که بی توجهی به این هشدارها باعث می‌شود تا باپیک‌های متعدد و خطر آفرین در جامعه مواجه شویم و خدای نکرده جان افراد به خطر بیفتد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته میزان استفاده مردم از ماسک در منطقه سیستان به ۹۰ درصد رسیده بود که متاسفانه در سال جاری استفاده از ماسک دربین شهروندان به ۵۵ درصد رسیده که اگر این روند و عدم رعایت پروتکل ها و توجه به هشدارهای بهداشتی ادامه داشته باشد در تیرماه سیاه‌ترین ماه سال برای استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان به لحاظ افزایش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha