• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400031108807

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی

تولید برق با سوءمدیریت بسیار شدیدی مواجه است

تولید برق با سوءمدیریت بسیار شدیدی مواجه است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در بخش تولید برق با عدم مدیریت صحیح بسیار شدید مواجه هستیم، گفت: در پی این سوء مدیریت‌ها، بزرگترین ضربه‌ به صنعت وارد می‌شود و متاسفانه هیچ اقدامی برای جبران خسارات وارد شده به صنایع صورت نمی‌گیرد.

محمدعلی چمنیان در نشست خبری با موضوع «سال مانع‌زدایی تولید، خاموشی برق، خاموشی تولید و توسعه کشور» که ظهر امروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های متولی از شرکت برق و سازمان صمت خراسان رضوی، در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت مصرف برق یکی از اجزای مدیریت کلان در کشور است. اکنون درگیر وضعیتی هستیم که مسبب آن صنایع نیست اما تمام بار و سختی این وضعیت بر دوش صنایع وارد می‌شود. عواملی مثل سوء مدیریت، سودجویی‌، دست‌های پشت پرده، مافیا و... در پیدایش شرایط کنونی نقش دارد. چرا باید سایر بخش‌های اقتصادی خسارت این سوء مدیریت را پرداخت کند؟

وی افزود: سال گذشته تولید برق کشور ۵۸ هزار مگاوات بوده اما امسال با زحمت فراوان می‌توانیم تولید برق را به ۵۴ هزار مگاوات برسانیم. متاسفانه تولید برق هر سال با این کیفیت مدیریتی در حال کاهش است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کاهش تاسیس نیروگاه‌ها  افزود: در حوزه خصوصی سازی، رکن اصلی قابل توجه برای دولت‌ها موضوعاتی مانند کنترل و هدایت بر پایه قاعده و تنظیم مقررات است. تنها به دلیل افزایش سود مقطعی در بازه‌های زمانی یک الی ۲ سال، ما شاهد کاهش سالانه تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌ها هستیم.

چمنیان خاطرنشان کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد امسال نیروگاه‌های کشور ۱۰ درصد افزایش تولید داشته باشد، متاسفانه ۵ درصد با کاهش تولید مواجه هستیم. با برآوردی که امسال به دست آمد، ۲۳ درصد افزایش مصرف برق رخ داده که این موضوع علل مختلفی دارد.

وی اضافه کرد: مشکل کشور در تامین و تولید برق، تنها ماینرها نیست بلکه دیگر عوامل مدیریتی و موثر در تولید بر این مساله تاثیرگذار است. اپراتوری شبکه برق در همه دنیا تحت اختیار بخش‌های توانمند فناوری محور و مسلط بر تکنولوژی است. اپراتور توزیع برق کشور ما تا کنون هیچ اقدام چشم‌گیر و موثری در این زمینه انجام نداده است. امیدواریم در این زمینه حرکت‌های مفیدی از جانب صنعت برق صورت بگیرد و نحوه مدیریت اصلاح شود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی از ضربه‌ای که نبود مدیریت صحیح در صنعت برق به صنایع وارد می‌کند یاد کرد و گفت: در پی این سوء مدیریت‌ها، بزرگترین ضربه‌ به صنعت وارد می‌شود و متاسفانه هیچ اقدامی برای جبران خسارات وارد شده به صنایع رخ نمی‌دهد. از سال گذشته تا کنون اختلاف مصرف و اختلاف توزیع ۶۰ هزار مگاوات بوده است. امسال برآورد مصرف تا ۷۵ هزارمگاوات در ایام پیک است و ما بیش از سه برابر سال گذشته باید خاموشی‌ اعمال کنیم تا بتوانیم این اختلاف را جبران کنیم.

چمنیان بیان کرد: مشکل حاضر در کشور برای توسعه و بهبود بهره‌وری از انرژی‌های تجدید پذیر چیست؟ متاسفانه حتی یک درصد از انرژی‌های موجود و مورد استفاده در کشور تجدیدپذیر نیست. این مساله از اثرات مشکلات موجود در سرمایه‌گذاری کلان کشور است. اگر تنها ۲۰ درصد از برق‌ از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده بود، مشکلات‌ امروز به نحو چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: در بخش صادرات به محض این که هر کالایی مشکل پیدا می‌کند، صادرات آن متوقف می‌شود. کشوری که کمبود دارد، نباید صادرات داشته باشد. پس چرا اکنون که کشور از لحاظ تامین و تولید برق شرایط بحرانی را پشت سر می‌گذارد، صادرات برق متوقف نمی‌شود؟ با این شرایط سختی که اکنون به وجود آمده، پول در جیب صادرکنندگان برق می‌رود و ضرر و زیان آن متوجه صنعت می‌شود.

در ادامه این نشست امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان، اظهار کرد: هرچه تکنولوژی بالاتر برود، در منازل هم میزان مصرف برق بیشتر می‌شود و این طبیعی است که آمار مصرف برق هر سال افزایش یابد. گرفتاری امروز نابسمانی در مدیریت است و باید به حال آن چاره‌ای اندیشید. اکنون در حال جمع‌آوری آمار خسارت‌های وارد شده به صنایع هستیم و هزینه‌های تحمیل شده به هر شرکت در حال جمع‌بندی است.

وی افزود : همچنین نبود هماهنگی بین قطعی برق با برنامه ارائه شده قطعی ها واقعا آزاردهنده بوده و نیروی کار را از پا درآورده است. برخی از کارخانه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر است، هر روز با قطعی برق مواجه می‌شود و این تعجب برانگیز است وقتی که شرکت برق منطقه‌ای خراسان مدعی است که همیشه پیشرو بوده و برترین شرکت برق در سطح کشور است، در مدیریت بحران و آینده‌نگری و تامین برق اینگونه با مشکل برخورده است. برای رفع مشکلات کنونی کشور بخش خصوصی کاملا آمادگی برای همکاری با بخش دولتی را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha