به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۸۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان در انتشارات اطلاعرسانان عرضه شده است.
در بخشهایی از مقدمه کتاب میخوانیم: رسانه قدرتمندترین نهاد در جامعه است. آنها قادرند بیگناهان را مقصر و گناهکاران را بیگناه جلوه دهند و این نمایشی از قدرت نامحدود این نهاد است. آنها ذهن تودهها را با اخبار و اطلاعات، تصاویر، فیلمها، موسیقی و سایر منابع سرگرمی اشغال و کنترل میکنند. رسانه با این قدرت، تمایز بین واقعی و غیرواقعی را برای مخاطب بسیار دشوار کرده است.
در عصر جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات و گسترش تعاملات فرهنگی، رسانههای ارتباطجمعی اعم از کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، بازیهای ویدئویی و شبکههای اینترنتی در افکار، عقاید، ایدهآلها، تفکرات و شیوه زندگی ما تغییر و تاثیر عمیقی ایجاد کردند.
بر اساس روانشناسی رسانه، تاثیر رسانههای جمعی عبارت از تاثیر بر اعمال، نحوه و تأملات افراد و مخاطبان است؛ این تاثیر میتواند منفی یا مثبت باشد. لذا رسانه علاوه بر نقشهای مثبتی که در نگرش، رفتار و علایق فردی و حیات اجتماعی ما دارد، تأثیرهای مضر یا کژکارکردهایی را نیز بهویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان به دنبال دارد.
هدف از این کتاب تعریف و تمجید غیرواقع از رسانه نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، آسیبشناسی در چارچوب پارادایم انتقادی پیرامون ابزارهای ارتباطی و رسانههای اجتماعی نوینی است که بسیار تهاجمی شده و تأثیرهای منفی زیادی تا کنون داشته است.
انتهای پیام
نظرات