• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400020704588
  • خبرنگار : 71415

افشاگری‌های جدید درباره سرپوش گذاری‌های شوروی سابق بر وضعیت بد نیروگاه چرنوبیل

افشاگری‌های جدید درباره سرپوش گذاری‌های شوروی سابق بر وضعیت بد نیروگاه چرنوبیل

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی مقامهای اوکراینی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد وقوع حادثه مخرب نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، اتحاد شوروی سابق، پیش از وقوع فاجعه سال ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، می‌دانست که این نیروگاه در وضعیت خطرناکی قرار داشته اما روی وضعیت اضطراری در آنجا سرپوش گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان این حادثه، در پی یک تست ایمنی ناشیانه در راکتور چهارم این نیروگاه که در ناحیه اوکراین شوروی مربوط به آن دوران قرار داشت، ابرهای مواد رادیواکتیو از سمت چرنوبیل در سراسر بخش عمده اروپا گسترش یافته و بدترین فاجعه هسته‌ای جهان را رقم زد.

بر اساس گزارش سرویس امنیتی اوکراین طی بیانیه‌ای در روز دوشنبه، بایگانی‌ها نشان می‌دهند در سال ۱۹۸۲ مورد انتشار تشعشع در این نیروگاه رخ داده که بر آن سرپوش گذاشته شد و یک گزارش مربوط به سازمان اطلاعاتی کا.گ.ب شوروی در آن زمان از این سرپوش گذاری تحت عنوان "تدابیر برای جلوگیری از وحشت و شایعات تحریک آمیز" توصیف کرد.

این بیانیه خاطرنشان کرد، در سال ۱۹۸۴ "چند وضعیت اضطراری" جداگانه در نیروگاه وجود داشته است.

سرویس امنیتی اوکراین اظهار کرد: در سال ۱۹۸۳ رهبران مسکو اطلاعاتی دریافت کردند مبنی بر این که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل یکی از خطرناک‌ترین نیروگاه‌های هسته ای در اتحاد شوروی سابق به سبب کمبود تجهیزات ایمنی است.

همچنین سرویس امنیتی اوکراین با استناد به یک گزارش دیگر کا.گ.ب عنوان کرد، زمانی که یک خبرنگار فرانسوی بعد از حادثه در سال ۱۹۸۷ اقدام به نمونه برداری از آب و خاک منطقه چرنوبیل کرد، کا.گ.ب این نمونه‌ها را با نمونه‌های جعلی جایگزین کرد.

۳۱ کارگر و آتش نشان این نیروگاه در اثر تبعات فوری فاجعه سال ۱۹۸۶ و اکثرا در اثر بدحالی ناشی از تشعشع شدید جان خود را از دست دادند.

همچنین هزاران تن دیگر بعدا گرفتار بیماری‌های ناشی از تشعشع همچون سرطان شدند هر چند که مجموع تلفات این فاجعه و تاثیرات بلندمدتش بر سلامتی همچنان محل مناقشه شدید است. دولت فعلی در کی‌یف بر مدیریت ناشیانه مقامات شوروی در قبال این حادثه و تلاشهای آنها برای سرپوش گذاشتن بر این فاجعه در مدت بعد از آن تاکید کرده است. دستور برای ترک منطقه تنها ۳۶ ساعت بعد از حادثه صادر شد.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد: سی وپنجمین سالگرد تراژدی چرنوبیل یادآور این است که چطور اشاعه اطلاعات دروغ با پشتیبانی دولتی همانطور که از سوی حکومت تمامیت خواه شوروی صورت گرفت منجر به بزرگترین فاجعه ایجاد شده از سوی انسان در تاریخ بشری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha