آغاز اجرای عملیات بیولوژیکی در مراتع همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از آغاز عملیات احیاء و اصلاحی مراتع در بیش از۱۷۰۰ هکتار از مراتع این استان خبر داد.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال ۹۳۰ هکتار بذرپاشی و ۵۳۹ هکتار کپه کاری و ۲۳۱ هکتار بوته کاری در سطح مراتع استان از محل صندوق توسعه ملی انجام شده است، اظهار کرد: کشت ۵۰ هکتار گیاهان دارویی به‌صورت مشارکتی با مردم در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز ۸۲۴ هکتار کپه‌کاری و ۱۲۴۰ هکتار نیز بذر پاشی در کل اراضی شناسایی شده استان همدان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرای بذرپاشی و کپه‌کاری در مراتع شهرستان‌های استان آغاز شده است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده عملیات بیولوژیکی در کلیه شهرستان طی هفته گذشته اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار و برای طرح‌های بیابان زدایی ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در راستای سیاست‌های اجرایی و در سال جهش تولید و اجرای طرح «۹ در ۹۹» سازمان جنگل‌ها به‌صورت مشارکتی توسط بهره برداران و جوامع محلی کشت گیاهان دارویی در برنامه‌های ما قرار دارد.

خزائی هدف از اجرای این طرح‌ها را افزایش تولید علوفه، حفاظت خاک، جلوگیری از فرسایش و همچنین توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در مراتع دانست و افزود: خوشبختانه با بارش نزولات آسمانی  این مراتع احیاء و اصلاح خواهند شد و سهم قابل توجهی در تولید علوفه در استان ایجاد خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات احیاء و اصلاحی مراتع را طرحی مؤثر برای بهبود وضع اقتصادی و معیشت بهره‌بردران و روستائیان و رونق تولید دانست و اظهارکرد: حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری پایدار در تولید علوفه و خدمات زیست محیطی مراتع و بهبود شاخص‌های پایداری اکولوژیکی مرتع از دیگر اهداف اجرای طرح‌های بیولوژیکی در عرصه‌های طبیعی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99090100544
  • خبرنگار :