دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی:

ساخت کتابخانه مرکزی شیراز با تمهیدات قانونی همراه باشد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به تجارب تلخ برخی استان‌ها در ساخت کتابخانه‌ی مرکزی، تاکید کرد که با پیش‌بینی تمهیدات قانونی و اقدامات ضابطه‌مند می‌توان از تکرار آن تجارب در شیراز پیشگیری کرد.

علیرضا مختارپور یکشنبه ۲۵ آبان و در جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی فارس که به شکل وبینار و با مشارکت اعضای ۱۰۴ انجمن برگزار شد، ضمن تبریک هفته کتاب و با بیان اینکه مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی متعدد و مختلف است، افزود: متاسفانه کتابخانه‌های عمومی در برخی دوره‌ها با کم توجهی برخی از دستگاه‌ها روبه رو بوده است، اما در دوه جدید و از سال ۱۳۹۲ همت مضاعفی هم در نهاد و هم دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته که توسعه کتابخانه‌های عمومی در کشور در حجم قابل توجهی را رقم زده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۷۰۰ باب کتابخانه عمومی ایجاد شده است، گفت: افتتاح این میزان کتابخانه در ناوگان کتابخانه‌های خودش رانشان نمی‌دهد، زیرا به موازات افتتاح کتابخانه‌های جدید، برخی از کتابخانه‌ها به خاطر فرسودگی یا بلایای طبیعی یا عدم تمدید کتابخانه‌های مشارکتی از این ناوگان خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی اگر تمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌ها در کشور هم به اتمام هم برسد تا تعداد لازم کتابخانه در کشور فاصله داریم. این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی امکان توسعه کتابخوانی در کل کشور تنها از طریق کتابخانه سازی فراهم نیست.

مختارپور با اشاره به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور در حوزه توسعه کتابخانه‌ای، اضافه کرد: در برخی مناطق ناچار هستیم به جای ساخت از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در روستاهایی با جمعیت بالا امکان ساخت کتابخانه نیست. چنانچه دستگاه اجرایی استان‌ها در روستاها و شهرها فضای بلااستفاده در اختیار دارند می‌توانند به صورت امانی در اختیار کتابخانه های عمومی قرار دهند. نهاد این کتابخانه‌ها را تجهیز کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

او با اشاره به ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، گفت: تجربه تلخی در برخی استان‌ها را  شاهد بودیم که پروژه‌هایی در استان‌ها به عنوان کتابخانه مرکزی پیش رفته اما در مراحل انتهایی ساختمان از کتابخانه عمومی اخذ شده و به ارگان دیگری داده شده است.ساخت کتابخانه مرکزی شیراز با همتی که برای ساخت آن وجود دارد می‌تواند با پیش‌بینی تمهیدات قانونی و ضابط مند همراه باشد که دچار این مشکلات نشود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز گفت: کتابخانه مرکزی دغدغه همه مسئولان و دلسوزان عرصه فرهنگ در فارس بوده و پس از پیگیری بسیار، زمینی در موقعیت مناسب به ساخت این پروژه اختصاص یافت اما جز تبصره ۱۹، اعتباری برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است.

روح‌الله منوچهری اضافه کرد: امسال دو میلیارد اعتبار برای آن گذاشته شد و ۳۰ درصد تخصیص خورد که با این اعتبار، مشاور طرح انتخاب شده و در حال تهیه نقشه کتابخانه است.  امیدواریم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی شاهد تأمین اعتبار و کلنگ زنی این کتابخانه باشیم.

او در بخش دیبگر سخنان خود با اشاره به شهرهای فاقد کتابخانه استان گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که باید برای آنها برنامه ریزی کرد. از این میان پنج شهر به زودی صاحب کتابخانه می‌شوند.

منوچهری افزود: در شهرهای داریون، خان زنیان، لطفی، بنارویه، کامفیروز، هماشهر، نوبندگان، صدرا، مادر سلیمان، و طسوج کوار پروژه‌های آغاز شده که برخی پیشرفت فیزیکی بالایی دارد؛ اما در شهرهای رستاق و فدامی، دهکویه، خومه زار هیچ اقدامی برای ساخت کتابخانه انجام نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتبار عمرانی ندارد، اضافه کرد: از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد کتابخانه در ۲۳ شهر فاقد کتابخانه با استاندار فارس مکاتبه شده و مقرر شده است که با همکاری فرمانداری‌ها در این شهرها کتابخانه ایجاد شود.

منوچهری همچنین به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت و گفت: پنج پروژه عمرانی در هفته کتاب به بهره برداری می‌رسد که دو کتابخانه در شهرهای فاقد کتاب مبارک آباد و صدرا است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99082517135
  • خبرنگار :