حمایت بهزیستی ایلام از ۲۹۲۱ نابینا و کم بینا

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار معلول در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۱ نفر دارای مشکلات بینایی هستند و نزدیک ۳ درصد جامعه معلولان استان را نابینایان تشکیل می دهند.

زهرا همتی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سازمان بهزیستی در تلاش است که با استفاده از ظرفیت های موجود به ارتقای کیفیت زندگی جامعه معلولان در سطح جامعه کمک کند، افزود:  دسترسی به امکانات کامل آموزشی، بهداشت و سلامت،  تردد ایمن در فضای شهری  و حضور فعالانه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی از جمله مطالبات جامعه نابینایان است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم با رایزنی های انجام شده این مطالبات برای جامعه معلولان تحقق پیدا کند اما با نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار معلول در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۱ نفر دارای  مشکلات بینایی هستند و نزدیک ۳ درصد جامعه معلولان استان را نابینایان تشکیل می دهند.

همتی با اشاره به اینکه از این تعداد ۳۱۰ نفر دارای معلولیت خیلی شدید بینایی، ۹۱۵ نفر دارای معلولیت شدید و مابقی هم دارای معلولیت متوسط و خفیف هستند، گفت: یکی از اهداف و برنامه های سازمان، شناسایی نابینایان در جامعه روستایی است که دسترسی افراد به مراکز سخت است  و تلاش داریم ۱۰۰ درصد معلولان  استان به ویژه  در مناطق روستای را  از طریق مراکز cbr شناسایی شوند، در حال حاضر ۱۱ مرکز مبتنی بر اجتماعات محلی در روستاهای استان راه اندازی شده است  که ۸۵۷ نفر معلول در سطح روستاهای استان توسط این مراکز شناسایی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: در تلاش هستیم که تحصیلی نابینایان پیگیری شود و در حال حاضر ۲۸۷ دانشجوی معلول استان در دانشگاه های مختلف استان از جمله آزاد، دولتی و غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۶۸ نفر دارای معلولیت و مسایل بینایی هستند و سازمان  بهزیستی برای هزینه های تحصیل این عزیزان نیز در دانشگاه های آزاد به طور کامل و در دانشگاه های دولتی بحث کمک هزینه های آموزشی را در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: برای بحث ایاب و ذهاب  نابنیایان  سرانه ای معادل ۶۰ هزار تومان در ماه اختصاص یافته است که شاید جوابگوی هزینه های تردد این عزیزان نباشد اما  با توجه با محدودیت های اعتباری این مبالغ به نابینایان استان اختصاص می باید و در حال حاضر ۱۱۳۷ نابینای استان، کمک هزینه ایاب و ذهاب دریافت می کنند.

همتی با اشاره به توجه به ورزش نابینایان گفت: یکی از برنامه های خوبی سازمان بهزیستی برای معلولان راه اندازی جشنواره های ورزشی و بازی های بومی محلی بوده است که استان ایلام نیز در این زمینه دارای طرفیت های بسیار خوبی است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه با محدودیت هاdی روبرو شده و دوره های آموزشی از طریق فضای مجازی برگزار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام تصریح کرد: یکی از مشکلات پیش روی نابنیان عدم متناسب سازی فضاهای شهری برای تردد این عزیزان است، در کشورهای توسعه یافته مسیرهایی مشخص برای تردد نابینایان در نظر گرفته شده است و در استان این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است و حتی معلولان نابینا برای تردد مناسب سازی نشده است و سازمان بهزیستی برای مناسب سازی تردد در منازل شخصی این عزیزان کمک هزینه های اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان بهزیستی پیشگیری از ایجاد معلولیت است، یادآور شد: در این راستا بحث غربالگریی بینایی سنجی  هرساله با معاینه کودکان ۳ تا ۶ سال برای جلوگیری از معلولیت های بینایی و تنیلی چشم اجرا می شود و  تلاش می شود از همان دوران کودکی از این گونه معلولیت ها جلوگیری شود و در سال  گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال مورد معاینه قرار گرفته اند.

همتی در پایان با اشاره به برنامه های گرامیداشت هفته نابینایان، خاطرنشان کرد: ستاد گرامیداشت هفته نابینایان در استان تشکیل شده است و در تلاش هستیم از طریق آگاه سازی و ارتباط با رسانه های جمعی پیام های آگاه سازی  جامعه  با ارتباط با رسانه های جمعی به جامعه منتقل شود و در این هفته نیز از پرسنل نابینای مشغول در ادارات تقدیر می شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99072418346
  • خبرنگار :