تلاش سوریه برای آبرسانی به ساکنان حسکه در دهمین روز قطعی آب/ مذاکرات روسیه و آنکارا برای وصل آب

آنکارا برای دهمین روز متوالی آب را به روی مردم استان حسکه بسته است و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از این سازمان خواسته برای توقف این جنایت جنگی وارد عمل شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم نوشت، ترکیه مجازات جمعی غیر انسانی و غیر اخلاقی را با هدف اعمال فشار بر مردمی که در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد ساکن هستند، آغاز کرده و برای دهمین روز متوالی پمپ آب نیروگاه علوک واقع در حومه استان حسکه را بسته و اهالی این استان بدون آب مانده اند. اقدامی که طی روزهای گذشته منجر به وقوع فاجعه ای در حسکه و حومه های آن شد.

در پی این اقدام غیر انسانی ترکیه، اهالی حسکه در شبکه های اجتماعی از تمامی رسانه ها و سازمان های حقوق بشری و جامعه بین الملل خواستند برای توقف مجازات مردم استان حسکه آنکارا را تحت فشار قرار دهند.

در شبکه های اجتماعی سوریه گسترده ترین کمپین همبستگی با اهالی حسکه راه اندازی و هشتگ "عطش حسکه را خفه می کند" ترند شد.

همزمان، منابع آگاه از روند بحران آب در حسکه اعلام کردند، طرف روسی مذاکرات را با آنکارا برای وصل آب شروع کرده اما تا این لحظه نتیجه ای حاصل نشده است.

دولت سوریه هم در حال انتقال آب با تانکر به ساکنان استان است اما بخش اعظمی از استان تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک و گروههای کرد است.

به نظر می رسد ترکیه آب استان حسکه را در واکنش به قطعی برق منطقه راس العین و تل ابیض توسط اداره خودمختار کردها قطع کرده است.

در مقابل اداره خودمختار هم اعلام کرد، د  واکنش به اقدام ترکیه که میزان آب انتقالی به حسکه از نیروگاه علوک را به کمتر از ۱۰ درصد رسانده، برق این دو منطقه را قطع کرده است.

بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از این سازمان خواست برای پایان دادن به این بحران وارد عمل شود.

وی در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این اقدام ترکیه را جنایتی جنگی و ضد انسانی دانست و گفت، این وضعیت ناشی از جنایت ترکیه به ویژه در سایه شیوع ویروس کرونا غیر قابل تحمل است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060100389
  • خبرنگار : 71592