به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان که امروز برگزار شد، تاکید کرد: مرکز آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاهها گستردهترین مرکز آموزش دانشگاهی مجازی است که با فاصله زیادی نسبت به مراکز دیگر و تعداد کاربران زیاد رتبه یک را در کشور دارد و از ابتدای اسفند ماه دوره آموزشی را برای چهار هفته ویژه دروس معارف طراحی کرد که با مشخص شدن ادامه بحران کرونا برنامهریزی تا پایان ترم ادامه یافت. برنامه آموزشی در این سامانه طراحی و ارائه شده و به غیر از تعداد اندکی از دانشگاهها که توانایی ارائه دروس معارف را به صورت مجازی داشتند، اکثریت دانشگاهها بستر گذراندن دروس معارف در ترم جاری را مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان قرار دادند.
وی در ادامه افزود: در ترم جدید ۵۳۶ هزار و ۸۹۲ نفر به کاربران این سامانه اضافه شدند و در مجموع در ترم جاری یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۴۸۲ نفر در دورههای مجازی دروس معارف ثبت نام کردند.
رستمی اضافه کرد: کل اعضای سامانه بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر هستند که بیش از ۲۳ میلیون مراجعه به سامانه داشتیم و بیش از ۱۷ میلیون آزمون و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بازدید صورت گرفت.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها خاطر نشان کرد: خوشبختانه ۱۰ درصد آموزش عالی را توانستیم در حوزه فضای مجازی پاسخگو باشیم و نیاز آموزش عالی را برطرف کنیم.
وی در خصوص وضعیت آموزش دروس معارف در دانشگاهها پس از دوران کرونا نیز یادآور شد: دانشگاههای پسا کرونا محیط جدیدی را در مقابل کنشگران قرار دادند و نهاد رهبری هم در دانشگاهها به نوعی فعالیتهای خود را متناسب با این فضا برنامهریزی کرد. بخشی از فعالیتها در حوزههای دینی تعریف شد، در فضای تبلیغی در ایام ماه رمضان زمینه حضور طلاب در فضای خوابگاهی و دانشگاهی را مشتاق بودیم که فراهم کنیم که در این خصوص ۳۰۰ مبلغ در قالب ۷۰۰ گروه در فضای مجازی به بیش از ۱۴۵ هزار دانشجو خدمات ارائه کردند و آنها را تحت پوشش قرار دادند که حضور این طلاب در بحثهای فقهی، شرعی، مباحث سیاسی و روز جامعه بود.
به گفته وی، فضای فعالیتهای جهادی هم در دوران کرونا در میان دانشجویان بسیار تقویت شد که هم در فضاهای درمانی، امدادرسانی، ضدعفونی کردن فضاهای شهری و ارائه بستههای معیشتی به نیازمندان حضور داشتند.
وی در خصوص حذف تدریس جزوه برای تدریس دروس معارف، گفت: به دلیل اهمیتی که این دروس دارند، مجموعههای فاخر، تخصصی و علمی تشکیل میشود و پیشنهاد سرفصلهایی را برای تدریس میدهند. مجموعه محتوا در قالبهایی که نظارت وجود دارد، پیش از انتشار در اختیار استاد و دانشجو قرار میگیرد و روند حفظ استانداردهای مناسب و تخصصی بودن آن که بیشتر مطالبه دانشجویان است، در نظر گرفته میشود. متنهای آموزشی که در جزوهها به دانشجو داده میشوند، از کیفیت لازم برخوردار نیستند و اعلام عمومی شده که اساتید از تدریس جزوههای تاییدنشده خودداری کنند، اما اساتیدی که متون قابل دفاع دارند، آنها را ارائه بدهند که پس از بررسی مجوز داده خواهد شد.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب درسی برای ۱۶ درس عمومی معارف در بیش از ۱۰ عنوان کتاب برای هر درس تدوین شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا محدودیتهایی اعلام شد و چشماندازی برای مدیریت این ویروس وجود نداشت و تعطیلیها به صورت هفتگی اعلام میشد.
انتهای پیام