رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود خبر داد

ثبت ملی درخت ارس تخته مایان/ ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی در نوبت ثبت هستند

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود(طرقبه شاندیز) از ثبت ملی درخت ۲۰۰۰ ساله ارس تخته مایان در ارتفاعات بینالود خبر داد و گفت: ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی نیز در نوبت ثبت هستند.

علی‌اکبر احمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در شهر طرقبه با شماره ۶۱۰ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است، این درخت ۸ متر ارتفاع و ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در پس رشته‌کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان قرار دارد، این درخت بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا بوده و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی است.

وی با بیان اینکه درخت ارس برای اهالی بومی منطقه جنبه اعتقادی داشته است، اظهار کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد، نیازمند حفاظت دائم است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه افزود: موارد بسیاری از این نوع درخت در منطقه داریم، منطقه ارغوان دره به دلیل گل‌های ارغوانی که در آن وجود دارد، چنار قدیمی ازغد و درختان ارس منطقه فلسکه در دهبار نیز در اولویت ثبت قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی برای ثبت در دست اقدام داریم، تا کنون درخت مایان و منطقه هفت‌ حوض به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده‌اند.

احمدزاده گفت: این درخت در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم و خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی از عوامل مؤثر در تغییرات زیستی آن است.

وی با تأکید بر حفاظت از این درخت مطرح کرد: ضمن درخواست از شهروندان برای حفاظت از این اثر طبیعی در برابر آسیب‌ها، برنامه‌هایی در دست اقدام است که به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99033119046
  • خبرنگار :