مرتضی کرمی امروز، ۳ اسفندماه، در نشست خبری اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت اشتغال و جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه جدید بوده، نگاه ما از زاویه برنامه درسی است، زیرا یکی از شاخصهای کلیدی عملکرد سازمانها و نظامهای آموزشی، موضوع کارایی بیرونی آنها بوده و اینکه دانشگاه چقدر اثربخش است.
وی افزود: یک قسمت عمده به این برمیگردد که دانشآموختگان آن چقدر توانستند در جامعه مؤثر واقع شوند و اشتغال میتواند یکی از مهمترین مصادیق آن در نظر گرفته شود. عوامل متعددی در بحث اشتغال اثرگذار است که یکی از مهمترین آنها برنامه درسی است. برنامه درسی تجارب یادگیری رسمی و غیر رسمی بوده که نظام آموزشی برای فراگیران خود فراهم میکند.
کرمی بیان کرد: روزی که برنامهریزی برای همایش را شروع کردیم، تنها دیدگاهمان آموزش عالی بود، اما اکنون متوجه شدیم که موضوع اشتغال دغدغه بسیاری از نظامهای آموزشی از جمله آموزش و پروش و سازمان فنی و حرفهای و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این وزارتخانه طرحی را به نام تاپ دنبال میکنند که مصداق بارز توانمندسازی اساتید و دانشجویان در عرصه اشتغال است.
عضو هیأت علمی مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آنچه نقطه عزیمت همایش فعلی بوده، طرحی است که وزارت علوم از سال 97 تحت عنوان افزایش توان اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی شروع کرد و مبتنی بر این طرح وزارت علوم از دانشگاههای تابعه خود انتظار داشت و دارد تا روی برنامههایی که میتواند منجر به مهارتافزایی دانشجویان شود، کار کنند.
رئیس گروه برنامهریزی و آموزش درسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: چهار محور در این آییننامه پیشبینی شده که در محورهای همایش نیز وجود دارد و این محورها بحثهای مربوط به بازنگری برنامههای درسی، دروس اختیاری، ارتباط با بخشهای مختلف جامعه و پایش دانشآموختگان در آییننامه است. در این همایش نیز هفت محور را برای همایش پیشبینی کردیم که عمدتاً مبتنی بر محورهای آییننامه افزایش توان اشتغالپذیری است.
دبیر علمی همایش ملی برنامه درسی و اشتغال گفت: با شکلگیری دبیرخانه همایش، کمیته علمی خود را شکل دادیم که متشکل از اساتید دانشگاههای مختلف کشور هستند که در برنامه درسی و آموزش عالی کار کردند. کمیته سیاستگذاری نیز داریم که از بخشهای مختلف مرتبط با افزایش توان اشتغالپذیری در سطح دانشگاه حضور دارند. موضوع نوآورانه در این همایش، پیشبینی کمیته راهبری برنامه درسی آموزش و بازار کار است که اعضاء این کمیته از بخشهای مختلف مرتبط با دستگاه اجرایی استان از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، کانون کارفرمایان و توسعه کارآفرینی و اشتغال استان هستند که در عرصه اشتغال کار میکنند.
وی خاطرنشان کرد: ما مبتنی بر این محورهای همایش و متناسب با این موضوع، شرکای اصلی خود را شناسایی کردیم. در این همایش پنج وزارتخانه مشارکت دارند که در رأس آن وزرات علوم، تحقیقات و فناوری است و سخنران کلیدی از این بخش آقای آهنچیان است. در ذیل وزارت علوم دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفهای به طور مشخص به مباحث اشتغالپذیری و مهارتآفرینی مرتبط بوده که رؤسای آن جزء سخنرانان کلیدی هستند. وزارتخانه دوم آموزش و پرورش بوده که هنرستانها و آموزشهای فنی و حرفهای را برعهده دارند و دکتر ملکی استاد برجسته دفتر تالیف کتب درسی، سخنران کلیدی است.
کرمی افزود: سوم وزارت صنعت، معدن و تجارت است که دکتر قبادیان به عنوان معاون آموزش و پژوهش فناوری این وزارتخانه، سخنران کلیدی است که قرار است طرح تاپ را ارائه کنند. چهارم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که ارتباطات خوبی با اداره کل استانی آن برقرار کردیم و آنها نیز کمک کردند. به احتمال زیاد دکتر منصوری، معاون وزیر، سخنران کلیدی خواهند بود. وزارتخانه پنجم که تا حدی نقش دارد، وزارت بهداشت بوده که موضوع افزایش توان اشتغالپذیری دانشجویان بسیار به دانشگاه علوم پزشگی مشهد مرتبط بود که ورود یافتند و در سخنرانی و ارائه کارگاهها ما را همراهی میکنند.
عضو هیأت علمی مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه همایش شامل دو بخش اصلی است، عنوان کرد: یکی بخش کارگاهی بوده که کارگاهها در ۱۳ و ۱۵ اسفند صبح تا ظهر برگزار میشود. بالغ بر ۳۰ کارگاه توسط اساتید ارائه میشود که در مجموع ۱۹ کارگاه در ۴ محور مرتبط با همایش در کمیته علمی مصوب شد. خود همایش نیز از روز سهشنبه ۱۳ اسفند ساعت ۱۳.۳۰ افتتاح خواهد شد و تا روز اختتامیه همایش که ساعت 17.30 روزچهارشنبه 14 اسفند خواهد بود، ادامه دارد. محل همایش دانشکده علوم دانشگاه فردوسی است.
رئیس گروه برنامهریزی و آموزش درسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بخش دیگر در روز همایش بخش نمایشگاه جانبی است که سازمانها، دستاوردهای خود را در این عرصه به نمایش خواهند گذاشت. مهمترین دستاوردی که این همایش تاکنون داشته، توانسته دستگاهها و وزارتخانههای مختلف در این عرصه را شناسایی کند و برای ما حداقل این دستاورد را داشته که شرکای کلیدی خود را شناسایی کردیم و امیدواریم پس از پایان همایش از تخصص و خدمات آنان و جایگاه در مشاغل کشور در راستای بالا بردن کیفیت آموزش در دانشگاه فردوسی استفاده کنیم.
دبیر علمی همایش ملی برنامه درسی و اشتغال اضافه کرد: بر اساس زمانبندی ۳۰ دی ماه پایان دریافت مقالات بود که حدود ۱۹۵ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده و از این تعداد حدود ۴۰ مقاله را در سخنرانی خواهیم داشت که در دو روز همایش ارائه میشود و حدود ۶۰ مقاله نیز به شکل پوستر ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه «ما بسیاری از بحثهای مربوط به افزایش توان اشتغالپذیری را از چند سال گذشته آغاز کردیم»، تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در این حوزه ورود پیدا کرد و این کار حدود چهار سال است که انجام میشود، امروز بالغ بر ۷۰ برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد توسط همکاران خودمان بازنگری شده است.
انتهای پیام