سید ابوالفضل موسوی نژاد، در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه قطعا موضوع حذف انتگرال از دروس دبیرستانی توسط گروه کارشناسی ریاضی صورت نپذیرفته است، افزود: این مبحث یکی از کلیدیترین و مهمترین مباحث در ریاضیات است که در اکثر رشتههای دانشگاهی به عنوان پیش فرض که دانشجویان اطلاعات اولیه در این زمینه دارند، ارائه میشود.
وی ادامه داد: اکثر دروس ریاضی مرجع که در دانشگاهها تدریس میشود به این داده که این دانشجویان با این مبحث آشنایی دارند نوشته شده است.
این مدرس ریاضی بیان کرد: سه هدف از ارائه دروس ریاضی عبارت از محاسبه، استفاده از کاربردهای ریاضی و دلیل سوم نیز الهام بخش بودن و ایجاد تفکر حل مسئله بر پایه منطق ریاضی است.
موسوی نژاد گفت: متاسفانه دیدگاه امروزی در خصوص ریاضیات در کشور صرفا به در نظر گرفتن کاربرد ریاضیات در ایجاد محاسبات ریاضی محدود شده است و به دو کاربرد دیگر کمتر توجه شده است.
وی اظهار کرد: طی سالهای گذشته روش تدریس ریاضی به ارائه الگوریتمها و چارچوبهای مشخص جهت ایجاد حل مسائل بدون روش آزمایش، تجربه و بیان روش حل منطقی و گام به گام مسائل تبدیل شده است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: طی ویرایش جدیدی که در کتب درسی دبستان طی سالهای اخیر صورت پذیرفته است، این روش تغییر کرده و با روشهای گام به گام توانسته دانشآموزان را با روش منطقی و بدون از چارچوبهای گذشته که فقط به حل مسئله کمک میکرد، ارتقا پیدا کند.
موسوی نژاد افزود: در هدف دوم که کاربردهای ریاضیات است، کمتر به آن توجه شده است و این موضوع باعث دلزدگی و فرار از این درس شده است.
وی گفت: کوتاهی سیستمهای آموزشی کشور برای ارائه کاربردهای این علم باعث شده استکه این مبحث مهم در دروس ریاضیات دبیرستانی حذف شود، چراکه بدون در نظر گرفتن کاربردهای آن، انتگرال صرفا به یک موضوع با عنوان یک جارچوب مشخص برای به دست اول مسئله تبدیل میشود.
این مدرس ریاضی ادامه داد: دومین ایراد از حذف انتگرال ارائه این مبحث در دانشگاه است؛ قاعدتا افرادی که این موضوع را بیان میکنند کوچکترین آشنایی با ریاضی ندارند چون مبحث ارائه شده انتگرال در دانشگاه در فضا و روشی متفاوت از آنچه در دبیرستان ارائه شده است.
موسوی نژاد بیان کرد: کاربرد انتگرال صرفا به علوم مهندسی از جمله معماری، کامپیوتر ، عمران، مکانیک و ... محدوده نبوده و در رشتههای زیست شناسی و حتی علوم انسانی همچون روانشناسی، علوم اجتماعی و ... کاربردهای آن مشخص شده است.
وی اظهار کرد: ارائه کاربردهای ریاضیات در دروس دبیرستانی میتواند به جذابیت و مقبولیت بیشتر این درس بین دانشآموزان کمک شایانی کند نه اینکه با حذف مبحث انتگرال به حذف صورت مسئله متوسل شویم.
این مدرس دانشگاه گفت: انتقادهایی به نحوه تدریس ریاضیات در سیستم آموزشی کشور وجود دارد که نیاز به تعریف جدید و بازبینی در روش تدریس وجود دارد و این موضوع دلیلی برای حذف مبحث مهمی همچون انتگرال از دروس دبیرستان نیست.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه با ریاضیات یاد میگیریم منطقی، منتقدانه و خلاقانه فکر کنیم، خاطرنشان کرد: با اصلاح روشهای تدریس ریاضیات بتوانیم به اهداف اصلی ریاضیات دست یابیم.
انتهای پیام