به گزارش ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در نخستین همایش و نمایشگاه شتابدهندههای آزاد که امروز با حضور ۲۰ شتابدهنده برگزیده کشور در محل نمایشگاه دایمی اقتصاد دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با بیان این که آموزش عالی اگر در راه توسعه کشور نباشد، نمیتواند جایگاه خودش را در کشور پیدا کند، گفت: ۸۰ سال است که دانشگاه را به کشور وارد کردیم، اما هنوز نتوانستهایم همه وظایف آن را به جا بیاوریم. اسنادی همچون سیاستهای نظام، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و غیره وجود دارد، اما هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی بر سر این بحث میکنیم که درباره آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی چه بکنیم و بعد از ۸۰ سال هنوز چالش جدی تحت عنوان دانشگاه و جایگاه آن در کشور ما وجود دارد.
وی با اشاره به این که نخستین مرکز آموزشی در کشور ما دارالفنون و نخستین مرکز پژوهشی انستیتو پاستور بوده است و کشور ما در دوره تمدنی خود صناعت را در کنار علم داشته است، اظهار کرد: دانشگاه را به عنوان یک موجود ناقصالخلقه وارد کشور کردیم؛ وقتی چیزی در بستر طبیعی خود رشد نکند و برای یک ژست آورده شود، دچار وضعیت فعلی هستیم که آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی چالش اول و آخر نظام آموزش عالی باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: غرب نهاد جهانکده (دانشگاه) را با این اصل خلق کرد که برای آنها موتور متحرکه توسعه در عرصههای فناوری، اقتصادی و اجتماعی باشد. زمانی که ما دانشگاه را آوردیم، اقتصاد دست نفتیها و وارداتچیها بود.
طهرانچی ادامه داد: در دوره دفاع مقدس تحریمها آغاز شد، کارخانهها شروع به سرپا شدن کردند و جریان تولید ملی شکل گرفت و دانشگاهیان به کارخانه رفتند. این در حالی است که بعد از دفاع مقدس بار دیگر وارداتچیها مزاحم برقراری ارتباط بین دانشگاه و اقتصاد شدند. در حال حاضر جریان خودرو نیز ثمره نزاع بین تولید و وارداتچیها است.
باید ارتباط غرق شده بین اقتصاد و دانشگاه را برقرار کنیم
در دانشگاه نخبگانی (دولتی) نمیتوان این کار را انجام داد
وی با تاکید بر آن که رابطه بین اقتصاد و دانشگاه باید برقرار شود، گفت: بزرگترین سرمایه شرکتهای بزرگی همچون گوگل دانش است و در این راستا باید بر منابع انسانی با استعداد و توانمند کشور تکیه کنیم، در جهان بسترسازی کنیم و به موضوع دانشگاه تحول گرایانه بنگریم.
طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه اجتماعی ملی گسترده است و در این دانشگاه میتوان پیوند اقتصاد و دانشگاه را محقق کرد، در حالی که دانشگاه نخبگانی (دولتی) اهداف، شرایط و ماموریت خاص خود را دارد و در مرز دانش حرکت میکند. بنابراین قانع کردن آن که نیاز مردم را برطرف کند، دشوار است.
دانشگاه آزاد بنا شده توسط مردم، برای توسعه شهر
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: نباید بین واحد دانشگاهی و شهر فاصله بیفتد، ما محتاج هستیم مردم را ببینیم، در غیر این صورت بچههای خود را به ما نمیسپارند، بقای ما به تحول و توجه به خواست مردم است و خواسته مردم نیز توسعه است. مردم از ما آیندهسازی شهرشان را میخواهند.
وی افزود: با نگاه نو در ساختار دانشگاه ترکیب پژوهش و فناوری را تسهیل کردیم و این دو را از هم جدا کردیم. "ساینس" شامل آموزش، پژوهش و ترویج است و محور اینها دانشجو است. در بخش دیگر فناوری نیز "آموزش" مطرح است، به عنوان مثال مسابقات ربوکاپ که در دانشگاه آزاد نهادینه شده، آموزش فناوری است و در نظام فناوری دانشجو به جای آن که امتحان دهد، در مسابقه شرکت میکند.
طهرانچی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت "نوآوری" همان "فناوری" نیست، بلکه فناوریای که با هدف تجاریسازی به کار گرفته شود، نوآوری است که ما در دانشگاه آزاد معاونت فناوری و نوآوری را از معاونتهای موضوعی پژوهش جدا کردیم و در مرحله دوم این امر نیازمند عقبه جریانسازی و گفتمانسازی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که لغتهای بازار، سرا، تیمچه و حجره را احیا کردیم، یادآور شد: مفاهیم در آموزش عالی مهم است، معتقدیم میتوانیم همه ظرفیت ملی را به کار بگیریم و مال مردم باید برای مردم هزینه شود.
وی در پایان از جوانان معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و حضور شتابدهندههای برگزیده کشور تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام