خیز "لاداها"ی روسی برای بازگشت به خیابان‌های ایران

بعد از خروج خودروسازان چینی از ایران، اکنون خودروهای روسی قصد دارند وارد بازار ایران شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت: "لادا" از جمله خودروهای روسی است که مدل قدیمی آنها از نزدیک به ۴۰ سال پیش در کنار خودروهایی همچون فیات، ژیان و شورلت در خیابان‌های ایران حضور داشتند و از دهه هفتاد به بعد در قالب طرح نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده از رده خارج شدند، گرچه برخی خودروها از جمله کادیلاک و شورلت‌های ۶۰۰ هزارتومانی قدیمی امریکایی در اواخر دهه هشتاد شمسی به زیر زمین‌ها رفت و اکنون و در قحطی خودروهای خارجی در ایران از انبارها خارج شده و بالای ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند، اما با این حال اکنون بعد از خودروهای چینی و فرانسوی، نوبت خودروهای روسی است که در خیابان‌های ایران جولان دهند.

مذاکره لادا برای آمدن
روز گذشته (چهارشنبه) مدیر سیاستگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد که شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) با ایران برای عرضه و ساخت خودرو در این کشور در حال مذاکره است.
ویکتور کلادوف در حاشیه نمایشگاه بین المللی خودرو ۲۰۱۹ در هند به خبرنگاران گفت: "آوتوواز" در مصر خط مونتاژ خودرو دارد و در حال حاضر با برخی کشورهای دیگر از جمله ایران برای همکاری در حال مذاکرات اولیه است. آنطور که مقام‌های روسی گفته‌اند طبق معمول قرار است علاوه بر صادرات بحث مونتاژ این خودروها در داخل ایران هم مطرح باشد.
طبق بررسی‌های انجام گرفته، صادرات خودروهای لادا (کارخانه آوتوواز) در سال ۲۰۱۸ با رشد ۵۷ درصدی به حدود ۳۸ هزار و ۵۰ دستگاه رسیده است.
یان پتاچک معاون امور فروش و بازاریابی آوتوواز گفته خودروهای ساخت این شرکت به ۳۴ کشور ازجمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا صادر شده است. لادا که با بازار ایران هم خیلی غریبه نیست درسال گذشته پرفروش‌ترین محصول شرکت آوتوواز بود که طرفداران پروپاقرصی در کشورهای در حال توسعه دارد.
لاداهایی که قرار است به ایران بیاید پیشتر در خیابان‌های قزاقستان، بلاروس و ازبکستان بوده و هنوز هم حضور دارند بطوریکه اگر به خیابان‌های این کشورها و همچنین مصر، سوریه، مجارستان، شیلی، کوبا و ترکیه نگاهی بیندازیم متوجه جولان این خودروها خواهیم شد.
وقتی چینی‌ها عزم رفتن از ایران می‌کنند
ایرانی‌ها و به خصوص خودرودوستان با خودروهای چینی «چری»، «جک»، «لیفان»، «AW»،«BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» خیلی بیگانه نیستند. این خودروهای چینی سال‌ها بود که در ایران مونتاژ و به فروش می‌رسیدند.
اما تیراژ تولید این خودروها از دی ماه ۹۷ به بعد شدیداً پایین آمد. بحران تولید و تأمین قطعه و سخت‌تر شدن تحریم‌ها و مبادله پول، کار را برای این شرکت‌های چینی سخت‌تر کرد بطوریکه آنها زمزمه رفتن از بازار ایران را سر دادند.
"چری" جزو اولین خودروسازان چینی است که به قصد توسعه بازار خود، در اواسط دهه ۸۰ راهی ایران شد و توانست خیلی زود محصولاتش را در سبد خرید ایرانی‌ها قرار دهد.
چینی‌ها، بی وفایی به ایران را از اواسط دی ماه تشدید کردند بطوریکه به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کرد، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرد. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهراً چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند گرچه هنوز اخبار قطعی از بی میلی آنها منتشر نشده است.
از لادا در ایران استقبال می‌شود
یک نمایشگاه دار خودرو در تهران که عاملیت فروش خودروهای چینی را هم برعهده دارد به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: رفتن چینی‌ها خبر خوشایندی نیست و ما هم چند وقتی است تحویل جدید نداشته ایم، به ما گفته‌اند تولید خوابیده در نتیجه ما تعداد کمی از محصولات قبلی را با افزایش قیمت برای فروش گذاشته ایم.
رامین ماکویی در باره شانس خودروهای روسی لادا در بازار آینده ایران می‌گوید: لادا خودروهای خوبی است که می‌تواند پرفروش شود، بدنه و شاسی خوبی دارند و اگر به بازار ایران بیایند استقبال خوبی از آنها می‌شود.
وی در باره علت بی تمایلی چینی‌ها برای ادامه فعالیت در ایران می‌گوید: چینی‌ها سال ۹۱ و ۹۲ به بازار خودروی ایران آمدند، آن زمان هم ایران تحریم بود اما چینی‌ها قرص و محکم به حضورشان ادامه دادند در واقع چینی‌ها از خلأ حضور کره ای‌ها در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و۹۲ بهره برده و فعالیت‌های شأن را توسعه دادند و موفق هم شدند بازار ایران را تا حدی بدست بگیرند.
ماکویی افزود: به نظر من چینی‌ها تحت فشار هستند، آنها از تحریم‌های سفت و سخت امریکا علیه هوآوی ترسیده‌اند و نگرانند که مبادا در صورت حضور در بازار تحریم شده ایران، شانس حضور در بازارهای بزرگ‌تر را از دست بدهند.
تردید در جدی بودن روس‌ها
حال با رفتن چینی‌ها، روس‌ها قرار است بیایند اما نگرانی از جدی نبودن آمدن آنها را هم نباید خیلی دستکم گرفت؛ چرا که شرکت‌های روسی اگر از جانب امریکا احساس خطر کنند قطعاً مسیر خود را کج خواهند کرد و عطای حضور در بازار ایران را به لقایش خواهند بخشید.
روس‌ها با جدی شدن تحریم‌های نفتی ایران خیلی راحت از وعده ماندن در صنایع نفتی ایران تخطی کردند و طوری رفتند که حتی پشت سرشان را هم نگاه نکردند. شرکت‌های نفتی روسیه که در فضای پسابرجام با بیش‌ترین مشارکت و مذاکره با طرف ایرانی در صدر لیست خواستگاران نفت و گاز ایران بودند و هرروز دریچه جدیدی برای حضور در این بازار باز می‌کردند، بعد از جدی تر شدن تحریم‌های آمریکا بساط خود را از بازار نفت ایران جمع کرده‌اند؛ اکنون بعید نیست خودروسازان روسی هم همین رویه را در پیش بگیرند.
بدبینی به حضور لادا در ایران از آنجا ناشی می‌شود که پس از برجام نیز چند شرکت خودرویی روس از جمله ، Avtovaz و Atava مذاکرات اولیه برای راه‏اندازی خطوط مونتاژ خودرو در ایران را انجام داده‏ بودند که توافقی برای حضور آنها صورت نگرفت. اما در خصوص حضور سایر شرکت‌های خودروساز روسی مثل Gaz و Kamaz چند مدل ون از تولیدات آنها وارد سیستم حمل و نقل ایران شد که تعداد آن چندان هم چشمگیر نبود.
حال باید دید شرکت "آوتوواز" با لاداهای جدیدش از رهگذر مذاکره با خودروسازان انحصارگر ایرانی توفیقی برای حضور در بازار ایران را خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97120301190
  • خبرنگار : 71357

برچسب‌ها