به گزارش ایسنا، احسان نوش آبادی با بیان اینکه پل گیشا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و به دلیل فرسوده بودن آن، نیاز به جمع آوری و احداث زیرگذر جایگزین داشت، گفت: قرار بود در ایام نوروز ۹۷ این پل تخریب شود، اما براساس بررسی های صورت گرفته قبل از ایام عید مشخص شد، این اقدام تنها منجر به افزایش ضایعات می شود.
وی با تاکید بر این که این پل یادمان ۴۰ سال گذشته است و محله گیشا همیشه با آن شناخته شده است، افزود: باتوجه به حفظ المان های شهری و براساس مهندسی ارزشی، قرار شد از این پل به عنوان المان شهری استفاده شود و گیشا به یک محله زیست پذیر تبدیل شود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه بر این اساس پل گیشا به پل پیاده راه تبدیل خواهد شد، یادآور شد: این پل تحت عنوان یک رابط محله گیشا را از شمال، به جنوب جلال آل احمد خواهد کرد. این پروژه قرار است، چیزی شبیه پل طبیعت در اراضی عباس آباد باشد.
نوش آبادی ضمن بیان این که در پل سبز زندگی گیشا، رستوران ها، مراکز فرهنگی، جشنواره ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی فعالیت خواهند کرد، ادامه داد: هزینه جمع آوری و تخریب پل گیشا خیلی بیشتر از تبدیل آن به پیاده راه است. این پروژه به طور صد در صد تکمیل شده و طراحی ها برای تبدیل پل بازنگری می شود.
وی با اشاره به این که محدوده زمانی بهره برداری از پل سبز زندگی گیشا یک سال است، گفت: در این طرح دو شیب راه پل برداشته می شود اما عرشه اصلی پل باقی می ماند.
وی با بیان اینکه طراحی های این پل بر مبنای یک پل سبز است، تاکید کرد: انرژی های این پل از طریق انرژی های تجدید پذیر مانند آب باران و خورشید تامین می شود. دفع فاضلاب آن، کاملا بهداشتی، همگون و زیست محیطی خواهد بود و این در حالی است که فاضلاب آن تصفیه و برای فضای سبز مورد استفاده مجدد قرار خواهد گرفت. ضمن این که فاضلاب پل سبز گیشا به هیچ وجه وارد سیستم فاضلاب شهری نخواهد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، المان های مورد استفاده در این پل، المان های سبز خواهند بود نه آهن و سیمان. نور این پل طبیعی بوده و حتی در شب قرار نیست از برق شهری بهره گرفته شود بلکه سلول های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با تاکید بر این که در کشورهای صنعتی سازه های صنعتی تخریب نمی شوند، بیان کرد: پل گیشا اولین اقدام و ابتکار شهرداری تهران در زمینه برای بهسازی فضاهای فرسوده است.
گفتنی است، بنا به اعلام سازمان مشاوره فنی مهندسی شهر تهران، بعد از تکمیل پروژه زیرگذر گیشا و انحراف ترافیک به زیرگذر، عملیات بهسازی پل گیشا آغاز می شود.
همچنین این سازمان، با پژوهشگاه انرژی دانشگاه شهید بهشتی برای سبز شدن پل سبز زندگی گیشا قراردادی منعقد کرده است که برآورد مالی این پروژه برای بخش انرژی های تجدیدپذیر ۳ میلیارد تومان و برای کل پروژه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود.
به گزارش شهرنوشت، بنا به اعلام سازمان مشاوره فنی مهندسی شهر تهران، از سال ۹۳ تاکنون حدود ۸۷ نفر از شهروندان در محدوده پل گیشا دچار صدمات فیزیکی ناشی از تصادفات شده اند و زیست پذیر شدن آن، نه تنها به شهروندان امنیت می دهد، بلکه به عنوان یک ثروت ملی حس نوستالژیک برای آن ها به همراه دارد.
انتهای پیام