/به روز رسانی شد/

آغاز انتخابات شهرداری‌های تونس برای اولین بار از سال ۲۰۱۱

در میان درخواست‌ها برای مشارکت گسترده مردم تونس در انتخابات شهرداری‌ها، مراکز اخذ رای از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی باز شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الجزیره، انتخابات شهرداری‌های تونس که امروز (یکشنبه) آغاز شد پس از انقلاب برای نخستین‌بار است و رقابت در این انتخابات میان دو حزب جنبش اسلام گرای "النهضة" و "النداء"؛ دو شریک در ائتلاف حاکم کنونی شدید است.

این اولین انتخابات شوراهای شهرداری بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ است به طوریکه آخرین انتخابات شهرداری‌ها به سال ۲۰۱۰ یعنی چند ماه قبل از ساقط شدن زین العابدین بن علی رئیس‌جمهوری مخلوع تونس در پی انقلاب مردمی بازمی‌گردد.

بیش از ۲۰۰۰ لیست حزبی، مستقل و ائتلافی به مقدمات و فعالیت‌های تبلیغاتی خود پایان داده‌اند؛ تبلیغاتی که سه هفته در سراسر کشور به منظور آمادگی برای برگزاری انتخابات ادامه داشت. این انتخابات، تونس را براساس قانون اساسی در مسیر تمرکززدایی و حکومت محلی قرار خواهد داد.

مجموع لیست‌های حزبی ۱۰۵۵ مورد است که ۲۲ مورد از حزب سیاسی است، این درحالی است که لیست‌های مستقل با ۸۶۰ لیست حدود نیمی از لیست‌های نامزدی را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر دو حزب بزرگتر در تونس در اکثر حوزه‌های شهرداری در کشور رقابت می‌کنند به طوریکه حزب النهضه با لیست‌های خود در کل شهرداری‌ها که تعدادش ۳۵۰ مورد است، پیش است و حزب النداء در ۳۴۵ شهرداری در کشور لیست معرفی کرده است. حزب النهضه برعکس انتخابات ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ استقبال زیادی از عنصر زنان و شخصیت‌های لیبرال داشته است.

ناظران معتقدند،‌ این دو حزب می‌توانند در تعدادی از مناطق به این حکم که هر دو تنها لیست‌هایی در ۳۵۰ شهرداری در سراسر کشور ارائه کرده‌اند، پیروز شوند.

بعد از اینکه موعد انتخابات شهرداری‌ها برای چهار بار به تعویق افتاد ۵۷ هزار نامزد در رای‌گیری که از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شده، به رقابت می‌پردازند.

حدود ۵.۴ میلیون تونسی واجد شرایط رای دادن هستند و این انتخابات براساس قانون جدید اجرایی شده و به شهرداری‌ها اختیارات بیشتری در زمینه حکومت محلی در مقایسه با قانون قبلی می‌دهد.

پیشتر وزیر دولت محلی تونس گفته بود، ۱۰ درصد از بودجه کشور برای تامین بودجه شوراهای شهرداری اختصاص خواهد یافت.

در حالی که احزاب سیاسی و سازمان‌ها از امتناع مردم از رای دادن در هراسند، هیئت عالی مستقل انتخابات شهروندان را به مشارکت گسترده در این انتخابات صرف نظر از اینکه کدام جناح را انتخاب خواهند کرد، تشویق کرد، چرا که این اقدام یکی از مهم‌ترین اقدامات در روند انتقالی است.

در این راستا، باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس گفت، انتخابات شهرداری گامی مهم برای عمیق کردن روند دموکراسی است و از تونسی‌ها خواست در این انتخابات حضور پررنگی داشته باشند.

راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضة و مسؤولان حزب ندا و دیگر احزاب هم چنین درخواستی داشتند.

همچنین یک هفته پیش رای‌گیری ویژه‌ای میان مقامات امنیتی و نظامی تونس اجرایی شد اما میزان مشارکت در این رای‌گیری از ۱۲ درصد فراتر نرفت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97021608333
  • خبرنگار : 71592