به گزارش ایسنا، فاز اول این پروژه که آستارای ایران را به آستارای آذربایجان متصل میکند در ۱۰ کیلومتر ساخته شده که هشت و نیم کیلومتر در آذربایجان و یک و نیم کیلومتر در ایران ساخته شده است.
براساس اعلام راهآهن در حال حاضر یک پروژه ۳۵ هکتاری برای راهآهن آستارا در نظر گرفته شده که در حال حاضر سه خط از هفت خط آن آماده بهرهبرداری است. این پروژه که در آن ۶۰ میلیون دلار سرمایهگذاری صورت گرفته با یک پل مرزی دو کشور را از طریق ریل به یکدیگر متصل میکند.
طبق پیشبینیها در این مسیر که میتواند خط ترانزیتی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس تا اروپای شرقی را مدیریت کند دو میلیون تن ظرفیت ترانزیت سالانه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، این خط ریلی در حالی افتتاح شده که هنوز خط آهن داخلی ایران به شهر آستارا نرسیده است.
طبق برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی پس از تکمیل خط آهن قزوین به رشت مسیر جدید ریلی میان رشت و آستارا کشیده خواهد شد.
برآوردهای اولیه نشان میدهد که این پروژه به حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بناست با فاینانس آذربایجان ساخته شود. در صورتی تامین منابع مالی لازم این طرح ظرف سه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
انتهای پیام