به گزارش ایسنا، حمیدرضا اسکاش مشاور دبیر کل جمعیت هلالاحمر در مدیریت بحران که در نشست تخصصی درس آموخته های زلزله کرمانشاه سخن می گفت، با اشاره به بهره گیری از تجارب میدانی و ستادی مدیریت حادثه در زلزله تهران، چالشهایی را درخصوص زلزله ازگله بیان کرد و گفت: واکنش بههنگام یکی از مهم ترین چالش های این سانحه است که برای نمونه می توان به عدم واکنش به موقع مردم و مسئولین نسبت به حادثه پیش لرزه اشاره کرد؛ همچنین قطع برق و تاریکی نیز تاثیر نامطلوبی بر کیفیت نجات می گذارد و بنابراین بایستی به مقاوم سازی شریان های حیاتی نیز بپردازیم.
وی در ادامه به مشکلات ناشی از ایجاداختلال در ارتباطات در زمان حادثه اشاره کرد و گفت: این اختلال و همچنین عدم دسترسی به موبایل و شارژ و ایجاد ترافیک در خطها مشکل ساز می شود که می توان با افزایش فوری ظرفیتهای ارتباطاتی و تهیه بسته های اضطراری از این اختلال جلوگیری کرد؛ علاوه بر این در زمان وقوع این حوادث مشکلات دیگری از جمله تاریکی،ترافیک،بیمارستان تخلیه شده و آواربرداری غیرفنی به وجود می آید درنتیجه بایستی به آموزش نیروهای مسلح و تقویت ناوگان اورژانس سیار نیز بپردازیم.
اسکاش بیان کرد: ترافیک سنگین بر نقل و انتقالات اضطراری تاثیر می گذارد بنابراین لزوم توجه به کنترل بهنگام ترافیک،استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه امدادی و ایجاد معبر های اضطراری توسط بیل مکانیکی امری ضروری است.
وی با بیان اینکه معمولا در زمان حادثه سامانه های امنیت و انتظامات منطقه بحران زده، مختل و فاقد کارایی لازم می شوند که لازم است ظرفیت های امنیتی و انتظاماتی معینی را نیز از پیش آماده سازیم،افزود: اختلال در فرایند فرماندهی و هماهنگی بر کلیه اقدامات مدیریت و فرماندهی بحران تاثیر می گذارد بنابراین لزوم ایجاد فرماندهی یکپارچه با رعایت اصل وحدت فرماندهی و رعایت ملاحظات از سوی مقامات لشکری و کشوری را ایجاب می کند.
وی در ادامه گفت: اسکان اضطراری نیز بر کلیه اقدامات مدیریت و فرماندهی بحران تاثیر می گذارد بنابراین باید زیرساخت ها و راهکارهای تامین منابع از قبل مشخص شود و تمامی اشکالات تکنیکی و تاکتیکی در فرایند اسکان اضطراری در صورت خارج شدن از کنترل، تصحیح شود.
مشاور دبیر کل جمعیت هلالاحمر تاکید کرد: ما پاسخ دهندگان خوبی هستیم اما مدیران بحران خوبی نیستیم و جامعه ما برای شرایط اضطراری بی برنامه است.
به گزارش ایسنا، در ادامه شاهین یگانه ، مدیر اجرایی پروژه تیم های عملیاتی سازمان مدیریت بحران تهران نیز با بیان اینکه هماهنگی توزیع امکانات شهرداری تهران برعهده تیم ما بود و ما این امکانات را در سه منطقه سرپل ذهاب،ثلاث و ازگله توزیع کردیم، اظهار کرد: این امکانات شامل 10دستگاه خودرو مجهز خدمات شهری، 4آمبولانس مجهز به پزشک و تکنسین،1000تخته چادر،4000بسته غذایی و همچنین ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین برای عملیات آواربرداری است.
وی با اشاره به تجارب حاصل از این سانحه و مقایسه آن با زلزله های گذشته، بیان کرد: ما از فجایع این چنینی،هیچ وقت درس نمیگیریم و مشکلات درخصوص توزیع امکانات و عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز همچنان ادامه دارد؛بنابراین بایستی راهکارهای اصلی را اصلاح کنیم.
در ادامه صمیم روزبهانی، مدیرپایش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با اشاره به سطح حادثه برای ستاد مدیریت بحران شهر تهران، خاطرنشان کرد: ما در زلزله کرمانشاه با توجه به اینکه زلزله در خود شهر تهران نبود، مرکز کنترل و فرماندهی بحران را در حالت آماده باش قرار دادیم و 150نفر ساعت در روز نیروهای سازمان را فراخوان کردیم.
مدیر مرکز پایش با توجه به بهره گیری از توانمندی و ظرفیت سازمان های مردم نهاد گفت: سیستم مدیریت بحران شهر تهران تاکنون با سمن ها ارتباط مستقیمی برقرار نکرده است؛ بنایراین باید ارتباط ها ، اولویت ها و هماهنگی های میدانی و حوزه فعالیت آنها مشخص شود.
وی از وحدت فرماندهی و هماهنگی نیز به عنوان اصلیترین چالش یاد می کند و همچنین خواستار بررسی اصرار به عدم ورود تیم های خارجی جستجوی نجات است.
روزبهانی خاطرنشان کرد : مرکز کنترل و فرماندهی بحران( eoc ) باید به مرکز تجمع اطلاعات چه قبل و چه بعد از حادثه تبدیل شود زیرا که تنها این مرکز است که شایستگی کافی را دارد.
انتهای پیام