به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، درباره شبکه ملی اطلاعات و نظرات اخیر مقام معظم رهبری درباره این موضوع، گفت: رهبری انتظاراتی از شبکه ملی اطلاعات داشتند که بنا بر نظر ایشان کمکاریهای در این زمینه وجود داشته است البته خطاب ایشان به سازمان یا مجموعه خاصی نبود، شاید نخستین برداشت از کلام ایشان این باشد که وزارت ارتباطات کمکاری کرده باشد، اما واقعیت موضوع این است که ایشان از شبکه ملی اطلاعات گلایه داشتند.
وی با اشاره به چارچوبهای تعیین شده برای شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: یک نگاه به شبکه ملی اطلاعات تعریفی است که به لحاظ فنی ارایه شده است که در برنامه ششم توسعه ماده ۴۶ هم آمده است و شورای عالی فضای مجازی نیز، یک بار الزاماتی را به آن اضافه کرد که به طور مثال الزام شده است شبکه با مدیریت مستقل باشد، به این معنی که تجهیزات شبکه مدیریت مستقل داشته باشد و یا با گذرگاه های مجزایی قابلیت تعامل با شبکه جهانی اینترنت داشته باشد که تمام این تعاریف فنی است.
تاکید سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به موضوعات فنی
جهرمی تصریح کرد: سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که اخیرا" به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است تا حدودی به مباحث غیرفنی هم پرداخته است؛ اما با این حال نگاه کلی در تعاریف این قانون موضوعات فنی است.
وی با تاکید به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره شبکه ملی اطلاعات به بحث فنی اشارهای نداشتند و بیشتر گلایه ایشان به لحاظ محتوایی بوده است، افزود: از نظر ایشان شبکه ملی اطلاعات یک کلید واژه است که مفهوم این کلید واژه حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی است؛ البته حاکمیت نه به این معنا که باید این فضا را بست، حاکمیت به این صورت که به دنبال سهم واقعی خود در فضای مجازی باشیم و ناظر بر این چیزی که در فضای حقیقی داریم در فضای مجازی هم باید وجودداشته باشد.
نگاه مقام معظم رهبری به توسعه فناوری اطلاعات یک فرصت بینظیر است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر انتقال کلام حق خود به وسیله فضای مجازی به تمام دنیا، اظهار کرد: آیا در حال حاضر میتوانیم حرف درست خود را در این فضا بزنیم و آیا این حرف تاثیر گذاری دارد و این حوزهای است که نیاز به تلاش بیشتر داریم و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.
وی با اشاره به اینکه نگاه مقام معظم رهبری به توسعه فناوری اطلاعات یک فرصت بینظیر است، افزود: برخی در توسعه فناوری اطلاعات فقط به توسعه دسترسی و استفاده مردم توجه دارند اما مقام معظم رهبری یک گام جلوتر را درنظر دارند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، تاکید کرد: لازمه این مسیر این است که در داخل کشور دسترسی ها ایجاد شود و شرایط را طوری فراهم کنیم که توان داخلی به جوشش درآید و تا زمانی که این زیرساخت های لازم وجود نداشته باشد، ارایه و چرخش محتوا رشد مورد نیازخود را در این حوزه ندارد.
تحرک بخش خصوصی برای تولید محتوای داخلی با توسعه زیرساخت ها
وی با بیان اینکه در این ۳ تا ۴ سال گذشته زمان و انرژی بالایی برای توسعه زیرساختها گذاشته شد، اظهار کرد: تغییرات بسیار مهمی در این حوزه ایجاد شده است و وزارت ارتباطات با اصلاح دسترسیها توانسته تحرکی در جوانان و شرکتهای بخش خصوصی به وجود آورد که به دنبال تولید محتوا و گرفتن سهم منطقه ای از بازار ICT باشند؛ اما هنوز اشکالات و موانعی وجود دارد که باید برطرف شود.
توسعه در فضای مجازی هم جهت با اهداف کشور
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطر نشان کرد: در حقیقت ایشان این فعالیتها را کافی ندانستهاند و تاکید دارند که کار بیشتری باید انجام شود و البته نکتهای درباره جهت حرکت دارند که اگر ما توسعه را همراه و هم جهت با اهداف کشور نکنیم؛ زمین بازی در دست عده دیگری قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: اگر بازاری را توسعه دهیم که در اختیار تولیدکننده خارجی قرار گیرد؛ این موضوع به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به صلاح کشور نیست و لازم است حرکت در توسعه، به شکلی باشد که بتوانیم شاخصها را تغییر دهیم تا بازار در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد و البته امکان استفاده از تولیدات خارجی هم فراهم باشد؛ در این شرایط، میتوان اشتغال و تحرک در این حوزه را ایجاد کرد.
جهرمی در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات تولید در کشور اشاره کرد و افزود: یک شرکت تولیدی اگر قراراست رقابت کند نیاز به حمایتهای گمرکی، بیمهای و مالیات دارد و تمام موضوعات مربوط به تولید باید به نحوی باشد که تولیدکننده داخلی بتواند رشد کند و با تولید کننده خارجی رقابت کند.
مقررات دستوپاگیر مانع رشد تولیدکنندگان محتوای داخلی
وی تاکید کرد: واقعیت موضوع این است به دلیل مقررات دستوپاگیر در داخل کشور، شاید برای برخی از تولیدکنندگان محتوای ما رقابت در عرصه بینالملل راحتتر از رقابت در عرصه داخلی باشد و با این مقررات دستوپاگیر، تولیدکننده محتوای داخلی امکان رشد ندارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه وظایف دستگاههای دخیل در موضوع تولید محتوای داخلی در فضای مجازی نیز گفت : صدا و سیما که در حوزه ویدیو تاثیر بسیار بالایی دارد؛ اختلافاتی را در این زمینه با وزارت ارشاد دارد و در حوزه دسترسی داخل شهری و داخل استانی که هم عقب ماندگیهایی داریم که مهمترین علت آن عدم وجود رقابت و انحصار شرکت مخابرات است و این شرکت هم با مشکلات عدیده ای درگیر است و توان سرمایه گذاری ندارد.
تاثیر نظام تعرفهای بر تولید محتوای داخلی
وی به تاثیر تعرفه در افزایش تولید محتوای داخلی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به لحاظ نظام تعرفهای حرکتهای خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است؛ اما هنوز تعرفهها متناسب نشده است، به طوری که سرویسهایی که برای مصرفکننده تولید میشود ارزانتر ارایه شود، البته بخشی از این کار انجام شده و باید کاملتر شود. همچنین در حوزه صیانت، رعایت خطوط قرمز، مسایل فرهنگی و پاکسازی در فضای مجازی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود.
لزوم حمایتهای قضایی در زمینه تولید محتوا
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، به حمایتهای قضایی در زمینه تولید محتوا اشاره کرد و افزود: باید از تولیدکنندگان محتوا در مقابل هجمههایی که از دستگاههای مختلف وارد میشود حمایتهای قضایی انجام شود و همچنین در حوزه بیمه و مالیات تولیدکنندگان محتوا نیز لازم است فکر شود تا شاهد افزایش تولید محتوای بومی در کشور باشیم.
وی به آمار دو سال گذشته در زمینه تولید محتوا بومی اشاره کرد و افزود : حدود ۱۰۰ هزار اپلیکیشن فارسی در دو سال گذشته به وسیله ۲۵ هزار تیم تولید شده است که تاکنون چنین کاری، سابقه نداشته است؛ اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که این تعداد رقم پایینی است و تاثیرگذاری لازم خود را ندارد و باید این جوششها و حرکتها تبدیل به یک رودخانه و در نهایت، دریا شود.
انتهای پیام