تاکید وزیران خارجه روسیه و قطر بر انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی در سوریه

وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) نشستی را با همتای قطری خود درباره بحران سوریه برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز با محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی، همتای قطری خود نشستی را درباره بحران سوریه برگزار کرد.

وزیر خارجه قطر در این دیدار تأکید کرد: ما به نزدیک شدن دیدگاه‌هایمان درباره بحران سوریه امیدواریم و پیشرفت زیادی در روابط قطر و روسیه حاصل شده است.

وی افزود: ما بر سر لزوم انجام تحقیقات مستقل درباره حادثه خان شیخون و لزوم مجازات عاملان توافق کردیم.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: قطر برای شکستن محاصره 65 هزار شهروند سوری تلاش می‌کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

آل ثانی افزود: دوحه برای برداشتن موانع در مسیر اجرای توافقنامه چهار شهرک سوری (الزبدانی، مضایا، کفریا و الفوعه) تحت نظارت قطر که به خروج غیرنظامیان از شهرهای محاصره منجر می‌شود، تلاش می‌کند. نقاط مشخصی وجود دارد که باید برای جدا کردن مخالفان میانه‌رو و گروه‌های تروریستی اجرایی شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار داشت: با روسیه بر سر پایان دادن به بحران سوریه توافق کردیم. همچنین این بحران باید از طریق قطعنامه‌های بین‌المللی حل شود. همچنین تلاش‌های مشترکی با روسیه برای تحقق آشتی ملی فلسطینی در جریان است و از روسیه می‌خواهیم از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشتش حمایت کند.

وزیر خارجه روسیه نیز تصریح کرد،  بر انجام تحقیقات واقع‌بینانه و حرفه‌ای درباره حادثه خان شیخون اصرار داریم.

لاوروف اظهار داشت، باید به آتش‌بس دست یافت و مذاکرات سیاسی براساس قطعنامه‌های بین‌المللی در سوریه ادامه یابد.

وی اظهار داشت: کارشناسان روسیه، ترکیه، ایران به زودی به منظور فراهم سازی مقدمات نشست جدید آستانه در تهران دیدار می‌کنند. اشاره‌هایی از مخالفان مسلح دریافته‌ایم مبنی بر اینکه آماده مشارکت در دور جدید مذاکرات آستانه هستند.

لاوروف خاطرنشان کرد، روسیه به بررسی تلاش‌های حل سیاسی بحران سوریه با قطر توجه دارد.

وی افزود: ما توافق کردیم تبادلات تجاری بین روسیه و قطر دو چندان شود و این کار از طریق کمیته مشترک بین روسیه و قطر انجام شود.

لاوروف روز جمعه نیز با وزرای خارجه سوریه و ایران نشستی را در مسکو درباره حمله شیمیایی اخیر در خان شیخون ادلب و حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه برگزار کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96012610504
  • خبرنگار : 71516