جابه جایی هم گره‌ای از "جمال احمد" نگشود

جمال احمد روستایی با قدمت 300 ساله که با جابه‌جایی مکانی آن به‌نوعی هم هویت خود را از دست داد و از امکانات اولیه نیز بی‌بهره ماند و هم از آلودگی محیط زندگی‌شان کاسته که نشد بلکه اکنون با مشکلات عدیده دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

‌به گزارش ایسنا، در گذشته باید از بندرعباس به سمت اسکله شهید رجایی راه می‌افتادی، در میانه راه، سراغ پالایشگاه هشتم نفت را می‌گرفتی، جاده آسفالت بود و نشانی از درد و رنج مردم در فضا نبود اما به روستا که می‌رسیدی دنیا رنگ و بوی دیگری داشت، همین امر موجب اعتراضات اهالی روستا شد.

نخستین اعتراض‌های رسمی به آلودگی‌های مجتمع‌های صنعتی بندرعباس از سال 1380 آغاز شد، در این سال شورای اسلامی روستای جمال احمد در نامه‌ای به مسئولان استانی به این نکته اشاره کرد و خواستار جابه‌جایی روستا شد. شورای روستا حتی به رئیس‌جمهور وقت هم نامه‌ای نوشت و از او خواست در این مورد کاری انجام دهد.

آن‌ها در نامه خود آورده بودند که شرکت‌های تولیدی صنعتی عظیم، درست چسبیده به روستای جمال احمد احداث ‌شده‌اند. این شرکت‌ها تمامی زمین‌های زراعی، باغات و نخلستان‌های اهالی را تملک کرده‌اند و برای روستایی‌ها چیزی جز خانه‌های مسکونی باقی نمانده و حتی خانه‌هایشان هم به دلیل فعالیت این شرکت‌ها و کارخانه‌ها رو به ویرانی است و فعالیت‌های این کارخانه‌ها باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی برای آن‌ها شده است.

در گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست از روستای جمال احمد در تاریخ 1380/4/11 مشکلات زیست‌محیطی در منطقه تائید شد. «بهزاد سعیدپور» مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در سال 1381 در نامه‌ای به دادرسی شماره 13 دادگاه عمومی بندرعباس اعلام کرد جانمایی و استقرار فعالیت تولیدی پالایشگاه هشتم نفت بندرعباس و مجتمع آلومینیوم المهدی خارج از روال جاری استقرار صنایع استانی از دیدگاه محیط‌زیست است.

هرچند پالایشگاه هشتم بندرعباس از دستگاه‌های کنترل آلودگی مناسبی استفاده می‌کند اما به دلیل تمرکز چندین نوع فعالیت در یک محدوده با وسعت کم و محدودیت توان خودپالایی محیط، مشکلات عدیده زیست‌محیطی ایجاد شده است.

سعیدپور در نامه خود با ذکر این دلیل که رفع کامل آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی منطقه به‌طور صد در صد مقدور نیست، از مسئولان خواسته است سکونتگاه‌های روستایی و غیرروستایی منطقه را به محل مناسب‌تری انتقال دهند تا از بروز تبعات اجتماعی بیشتر ممانعت شود.

پیگیری‌ها در سال 1385 هم ادامه پیدا کرد و شورای اسلامی روستا در سفر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت به استان هرمزگان، نامه‌ای را به او داد. در این نامه بازهم تقاضای تغییر مکان روستا ارائه شد، تغییر مکانی که سرانجام در سال 91 صورت گرفت اما نه شرایط برای جابه‌جایی مهیا بود و نه دستگاه‌های ذی‌ربط مسئولیت‌هایشان را به‌درستی انجام داده بودند.

حال بعد از سال‌ها خبرنگاران ایسنا با حضور در این منطقه اقدام به تهیه گزارش‌هایی از این جابه‌جایی و بررسی آن از ابعاد مختلف کرده است.


انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95110603822
  • خبرنگار :