بلوک غرب آفریقا با رییس جمهوری گامبیا برخورد می‌کند

بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا گفته است که باید اقدامات لازم برای حمایت از نتایج انتخابات اول دسامبر 2016 در گامبیا انجام شود چون رییس جمهوری این کشور گفته که پس از باخت در این انتخابات، از سمتش کناره گیری نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران "اکوواس" در بیانیه‌ای در پایان نشستی در پایتخت نیجریه گفتند که در مراسم ایراد سوگند "آداما بارو"، رییس جمهوری منتخب گامبیا در تاریخ 18 ژانویه سال 2017 شرکت می‌کنند و ادامه دادند که این فرد باید سوگند یاد کند.

پیروزی شگفت‌انگیز بارو که پیشتر نگهبان یک فروشگاه در انگلیس بوده و امتناع "یحیی جامع"، رییس جمهوری کنونی گامبیا ار کناره گیری از سمتش باعث بروز تنش در این کشور شده است.

یحیی جامع که در ابتدا نتایج انتخابات را پذیرفته بود، در نهم دسامبر اعلام کرد که نتیجه را نمی‌پذیرد و خواستار برگزاری انتخاباتی جدید شد. این اقدام باعث انتقادهای شدید از سوی مقام‌های این کشور آفریقایی و همچنین رهبران اکوواس شد که گفتند این اظهارات برخلاف اولویت‌های دموکراتیک است.

حزب یحیی جامع در دادگاه عالی گامبیا نتایج این انتخابات را به چالش کشانده است.

بلوک منطقه‌ای اکوواس همچنین اعلام کرد: مقام‌های اکوواس باید اقدامات لازم و ضروری را برای حمایت از انتخابات و نتایج آن در گامبیا انجام دهند. اکوواس از مقام‌های دفاعی و امنیتی گامبیا می‌خواهد تا وظایف خود را به درستی انجام دهند و از جان و مال مردم در این کشور حفاظت کنند.

اقدامات اکوواس شامل اعمال تحریم‌ها علیه گامبیا نیز می‌شود چون این کشور تنها یک همسایه دارد و آن هم سنگال است.

یحیی جامع 22 سال بر کشور گامبیا حکم‌رانی کرد و دولتش با اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان همراه بوده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95092816785
  • خبرنگار : 71129