طومار حزب حاکم گامبیا برای برگزاری مجدد انتخابات در این کشور

همزمان با مداخله میانجی‌گران منطقه‌ای غرب آفریقا برای حل بحران سیاسی گامبیا، حزب حاکم این کشور برای برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری دیگر در این کشور تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طوماری که توسط حزب یحیی جامع، رئیس جمهور کنونی گامبیا نیز به امضا رسیده درخواست کرده است تا با تایید دوباره رای دهندگان، بار دیگر انتخابات برگزار شود. مردم این کشور کوچک آفریقایی کمتر از دو هفته پیش به رهبری که 22 سال در آن حکومت می‌کرد (یحیی جامع)، رای برکناری دادند.

جامع در وهله اول شکست را پذیرفت و حتی انتخابات یکم دسامبر را عادلانه خواند و طی تماس تلفنی با "آداما بارو"، رئیس جمهور منتخب، به شکست خود اذعان کرد. با این حال، اکنون یحیی جامع این رای گیری را قبول ندارد.

در این طومار به اقدامات "خلاف قانونی" اشاره شده که کمیسیون انتخاباتی مستقل و دادستان کل گامبیا را زیر سوال می‌برد و به آمارهای مختلف این دو نهاد از نتایج انتخابات یک روز پس از انتخابات (پنجم دسامبر) اشاره می‌کند. این طومار همچنین این سوال را مطرح کرده است که چرا حدود 360 هزار رای دهنده ثبت نام کرده نتوانسته‌اند در رای دهی شرکت کنند.

با این حال کمیسیون انتخاباتی گامبیا می‌گوید، این انتخابات، شفاف، عادلانه و دقیق بوده است و نتایج اعلام شده در 5 دسامبر نتایج کاملا به روز رسانی شده بوده است.

روز گذشته که طی آن حزب جامع اقدام به امضای این طومار کرد، آخرین مهلت برای اعتراض به نتیجه انتخابات بود، با این حال دادگاه عالی گامبیا هنوز تشکیل نشده است و به این ترتیب روشن نیست که این طومار به چه نهادی ارائه شده است.

در همین حال ماموران امنیتی گامبیا دسترسی به دفتر کمیسیون انتخاباتی را مسدود کرده‌اند و از روز گذشته از ورود کارمندان این دفتر ممانعت کرده‌اند.

در این میان الن سرلیف، رئیس جمهور لیبریا که رهبری هیات اقتصادی منطقه غرب آفریقا را برعهده دارد درباره این بحران سیاسی گفته است: رئیس جمهور و تمام واحدهای دولتی گامبیا به ما تضمین کرده‌اند و صلح و ثبات در این کشور باقی بماند.

سرلیف به عنوان برنده جایزه صلح نوبل همچنین دیدارهای جداگانه‌ای با جامع، بارو و رئیس کمیسیون انتخاباتی گامبیا داشته است. روسای جمهور نیجریه، سیرالئون و غنا در این امر سرلیف را همراهی کرده‌اند.

به گفته سرلیف، این رهبران با سایر همکاران خود در هیات اقتصادی آفریقا روز شنبه در ابوجا دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95092415371
  • خبرنگار :