رمضانعلی سبحانیفر در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به افزایش تعرفه تلفن ثابت از سوی مخابرات، اظهار کرد: اینکه شرکت مخابرات ادعا میکند 13 سال است قیمتها افزایش پیدا نکرده است، درست است اما دلایلی هم دارد؛ از جمله اینکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سیستم تلفن از آنالوگ به دیجیتال تغییر کرده و پذیرش مشتریان بیشتر شده و کابلهای مسی نیز جای خود را به فیبر داده است. بنابراین هزینهها کمتر شده است.
وی افزود: برخلاف تلفن همراه که رقابت به دلیل وجود چهار اپراتور قوی بسیار شدید است در تلفن ثابت رقیبی وجود ندارد و مشتری چه بخواهد و چه نخواهد از سوی یک اپراتور سرویس دریافت میکند. در چنین شرایطی بهتر است مخابرات در جهت جذب مشتریان و ارائه خدمات بیشتر اقدام کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: از منظر منافع مردم به نظر میرسد باید تفاوتی برای مشتریان قائل شویم. از جمله اینکه خدمات پایه و اولیه را با قیمت ارزان برای همه اقشار به خصوص روستائیان و ساکنان مناطق محروم فراهم کنیم و از سوی دیگر مخابرات سعی کند با ارائه خدمات بیشتر روی تلفن ثابت درآمدزایی بیشتری داشته باشد.
سبحانیفر با بیان اینکه مخابرات باید درآمدزایی خود را از تلفن ثابت برای داشتن توجیه اقتصادی بیشتر کند، یادآور شد: این درآمدزایی باید با ارائه خدمات متنوع صورت گیرد تا مخابرات هم بتواند هزینههای خود را پوشش دهد نه اینکه افزایش قیمت روی سرویسهای اولیه اعمال شود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه طبق قانون تعیین نرخ و تعرفه تلفن ثابت بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات است، تأکید کرد: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا افزایش قیمت و تعرفه تلفن ثابت دارای توجیه است یا خیر؟
انتهای پیام