معاون تبلیغ حوزه علمیه:

مبلغین، دین را همانطور که هست ارایه دهند

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه قم، بر گسترش وسایل ارتباط جمعی و استفاده از‌ شبکه‌های اجتماعی در راستای ارتقای امور دینی تاکید کرد.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه قم، بر گسترش وسایل ارتباط جمعی و استفاده از‌ شبکه‌های اجتماعی در راستای ارتقای امور دینی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی در مراسم افتتاحیه دوره‌ تبلیغ که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، با بیان این‌که «ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دانش‌های بشری رشد بسیار زیادی یافته است» اظهار کرد:‌ جامعه از نظر علمی نسبت به گذشته در حال رشد است. امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط هم دانشجویان رشته‌های برتر حضور دارند و این امر در تهران قوی‌تر است. پس تراز علمی نسبت به گذشته بالاتر رفته و اگر روحانیت به همان نسبت رشد علمی نداشته باشد در این جامعه نمی‌توانند تاثیر داشته باشند.

وی ادامه داد: روحانیون اگر با منبع وحی که قرآن است ارتباط بگیرند، دیگر منبرهایشان تکراری نمی‌شود و به راحتی می‌توانند بیماران خود را درمان کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: بعضی برای تنوع در سخنرانی‌ها به سمت بدعت می‌روند ما نمی‌خواهیم به کمالات دین اضافه کنیم. دین را همان طور که هست ارائه بدهیم. چون ما امانتدار هستیم و حق کتمان آیات الهی را نداریم و باید دین را به صورت محفوظ شده به مردم ارائه بدهیم. مبلغ باید حداقل یک دوره تفسیر قرآن را بگذارند وگرنه چگونه می‌تواند مبلغ باشد و چه چیزی را می‌خواهد برای مردم بیان کند.

نبوی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود به این امر اشاره فرموده‌اند که سیستم آموزشی ما طوری است که فرد می‌تواند از اول تا آخر اجتهاد را طی کند، بدون اینکه حتی یک بار لای قرآن را باز کند. خوب اینگونه تدریس نیاز به تغییر دارد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این‌که «پیامبر (ص) برای هدایت انسان‌ها حرص زیادی می‌زدند» گفت: خداوند در قرآن خطاب به ایشان فرمود که ما نمی‌خواهیم به رنج بیفتی، وظیفه تو انذار است و هدایت دست تو نیست. بلکه در این عرصه شما وسیله‌اید.

نبوی ادامه داد: چیزی که در تبلیغ عامل موفقیت می‌شود ابتدا مساله‌ تقوای الهی و اخلاص است. گاهی دیده‌ایم مبلغی که خیلی قدرت سخنوری ندارد. ولی چون ایمان و اخلاص قوی دارد و اگر مساله‌ای را نمی‌داند به سادگی می‌گوید نمی‌دانم همین امر سبب شده است که تاثیر بسیار زیادی برای امر تبلیغ داشته باشد.

وی گفت: مساله دوم در عرصه‌ تبلیغ این است که روحانی در هر بعدی نباید دنیوی باشد. پست، ریاست و مقام و ثروت نباید برای فرد مبلغ در درجه اول اهمیت باشد. مردم اگر بفهمند روحانی اهل پول است نسبت به او بی اعتنا می‌شوند. در روایتی داریم که پول مرض دین است و عالم باید این مرض را درمان کند. اگر خود روحانی دچار این مریضی باشد چگونه می‌تواند دیگران را هدایت کند.

وی تاکید کرد:‌ بحث بعدی که در عرصه‌ تبلیغ بسیار مهم و کارآمد است این است که روحانی باید با مردم در ارتباط باشد. گاهی یک روحانی یک مسیر را یک ساعت می‌رود و در این مسیر با افراد مختلفی صحبت می‌کند و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کند این خود می‌تواند نشان بدهد که او پرکار و پرتلاش است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94122414902
  • خبرنگار : 71461