آیت‌الله سبحانی:

وظیفه روحانیت امر به معروف و نهی از منکر است

آیت‌الله سبحانی، وظیفه روحانیت را امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید پیش از هر کاری خود را موعظه و اصلاح کند.

آیت‌الله سبحانی، وظیفه روحانیت را امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید پیش از هر کاری خود را موعظه و اصلاح کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس خارج اصول در مسجد اعظم، به طرح امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: این دو فریضه الهی ریشه قرآنی دارد، حتی قرآن بیان می‌کنند افرادی که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند گرفتار عذاب الهی می‌شوند.

وی یادآور شد: در روایت نیز آمده «وقتی با اهل گناه روبرو می‌شوید با چهره گرفته با آنها برخورد کنید» این روایت نشان می‌دهد که فرد اگر نمی‌تواند به وسیله زبان امر به معروف و نهی از منکر کند، حداقل در قلب این کار را انجام دهد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم وظیفه روحانیت را امر به معروف و نهی از منکر ذکر و اظهار کرد: آمر به معروف و ناهی از منکر باید پیش از هر کاری خود را موعظه و اصلاح کند.

وی تأکید کرد: این اصلاح نیز به این معنا نیست که فرد تا رسیدن به حد کمال بنشیند و نسبت به مردم بی تفاوت باشد؛ بلکه باید به همان مقداری که خود را تهذیب و اصلاح می‌کند، مردم را ارشاد کند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه با اشاره به آیات سوره اعراف به بیان و بررسی داستان بنی اسرائیل برای شکار ماهی در روز شنبه پرداخت.

وی افزود: قرآن کریم بنی اسرائیل را در برخورد با این موضوع به سه گروه قانون شکنان(شکارچیان)، بی طرفان و آمران به معروف و ناهیان از منکر تقسیم می‌کند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن می‌فرماید «عذاب الهی شکارچیان و بی تفاوتان را مسخ کرد»، بیان کرد: تنها گروهی که از عذاب الهی نجات پیدا کرد، آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند.

وی ادامه داد: برخی در برابر کار دیگران بی تفاوت بوده و می‌گویند من و تو را در یک قبر نمی‌گذارند، پس نباید به کار دیگران کار داشت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن، کسانی که در برابر معاصی دیگران بی‌طرف هستند با کسانی که اهل معصیت هستند در پیشگاه خداوند متعال یکی هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93102413323
  • خبرنگار :