نشست هم اندیشی «نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در مدرسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایی دبیر نشست و دکتر اکبرزاده معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه شد. دکتر صادق واعظ زاده رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آیتالله حسینی بوشهری رییس حوزههای علمیه و حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سخنرانان این نشست بودند.
پس از ایراد سخنرانیهای مذکور مدیران حوزههای علمیه و نخبگان حوزوی حاضر در جلسه پرسشهایی مطرح کردند و در مورد آنها بحث و تبادل نظر شد.
متن سخنرانیهای انجام شده در این نشست به شرح زیر است:
همکاری حوزه و دانشگاه برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک کار عظیم ملی است
به گزارش ایسنا رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به سابقه همکاری حوزه و دانشگاه طی دهههای گذشته، گفت: همکاری حوزه و دانشگاه در زمینه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به جهت اینکه یک کار عظیم ملی است مهمترین همکاری این دو مرکز علمی محسوب میشود.
دکتر صادق واعظزاده اظهار کرد: ارتقای دستاوردهای ایران اسلامی و شکوفایی قابلیتهای عظیم ملی و حل مشکلات اساسی کشور در گرو طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی اسناد برنامهای کشور است.
وی که در جمع مدیران حوزههای علمیه سراسر کشور سخن میگفت، ادامه داد: همکاری حوزوی و دانشگاهی برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شروع شده که بحثهای عمیق، جدی و محترمانه درباره مبانی پیشرفت از مصادیق آن است.
وی افزود: همکاری بیشتر حوزه و دانشگاه در این زمینه ضروری است و تمهیدات آن فراهم شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هزینه سنگینی به این مرحله رسیده و در عوض دستاوردهای ارزشمندی حاصل شده است که این دستاوردها باید حفظ شود و ارتقا یابد.
وی ادامه داد: استقلال سیاسی و امنیت که در کشور ما علیرغم ناامنی در دنیا وجود دارد کمنظیر است. وحدت و انسجام ملی در کشور در حد خوبی است زیرا اکثریت مردم ما به دین مبین سالام اعتقاد دارند و اقلیتهای دینی هم به شعائر اجتماعی اسلامی احترام میگذارند. از دیگر دستاوردهای بزرگ پس از انقلاب علاقهمندی شدید نیروی انسانی به آموزش در سطوح عالی است که باید به درستی هدایت شود.
وی گفت: توسعه حوزههای علمی در سیوچند سالی که از انقلاب میگذرد قابل مقایسه با تاریخ هزارساله حوزه های علمیه است و این شاید یک شروع باشد. در دنیا شهرهای دانشگاهی زیادی شکل گرفته است اما کسانی که از خارج از کشور به قم میآیند از توسعه یک شهر علوم دینی در ایران حیرت میکنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حفظ و ارتقای این دستاوردها خود به خود و بدون تدبیر انجام نمیشود و یک کار اساسی است که باید برای آن برنامهریزی شود.
وی با بیان اینکه «عمده قابلیتهای کشور ظرفیتهای بالقوه است»، افزود: مهمترین ظرفیت بالقوه ما سرمایه معنوی و فرهنگی غنی است که هنوز به درستی شناخته و معرفی و بهرهبرداری نشده است. موقعیت سوقالجیشی ایران نیز کم نظیر است؛ چه در گذشتههای دور که قسمت عمده جاده ابریشم از ایران عبور میکرد، چه الان که با وجود تحریمها پروازهای بیشماری از آسمان ایران عبور میکنند و در زمانی غربیها به ایران پل پیروزی لقب داده بودند.
وی با بیان اینکه «ایران در مجاورت و نزدیکی مهمترین آب های دنیا قرار دارد.» ادامه داد: ارزشمندتر از همه اینها این است که ما در منطقهای از جهان قرار گرفتهایم که محل نزول وحی الهی و بعثت همه پیامبران بوده است و اکثریت مسلمانان دنیا که در شبه قاره، چین و خاور دور سکونت دارند به طریقی از مسیر ایران و به واسطه همت علما و بازرگانان و مردم این سرزمین به دین مبین اسلام پیوستهاند. البته این باعث غرور ویژه ما نیست بلکه مسئولیتی بوده است که طبق مشیت الهی و به برکت اعتقاد به معارف قرآنی و رسول اکرم(ص) و اهل بیت ایشان علیهما سلام انجام شده است.
واعظزاده گفت: ایران از نظر منابع شناخته شده نفت و گاز یکی از دو کشور اول دنیاست و از نظر منابع و ذخایر طبیعی نسبت به جمعیت در جایگاه دومین کشور دنیاست همچنین جزء 5 کشور اول از نظر تنوع گیاهی و داشتن قابلیت برای محصولات باغی و تولید میوه است. در کویر ایران که هنوز دست نخورده است انرژی خورشیدی و احتمالاً منابع کانی عظیمتر از منابع شناخته شده نفت و گاز کشور نهفته است که قابلیتهای مادی و معنوی هنوز عمدتاً شکوفا نشده و مورد بهرهبرداری قرار نگرفتهاند.
وی با اشاره به مشکلاتی نظیر نرخ زیاد بیکاری، تورم مزمن، واردات مصرف بالا و خام فروشی منابع ملی غیرتجدید پذیر و غفلت از مهارتها و فناوریهای بومی، گفت: ما سه هدف مهم ارتقای دستاوردهای انقلاب اسلامی، بالفعل کردن قابلیتهای عظیم کشور و حل مشکلات اساسی را داریم که باید به آنها به جد بپردازیم.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: تحقق این سه امر در افق بلندمدت جدا از هم نیست و احتیاج به یک سند جامع و بالادستی نسبت به اسناد برنامهای کشور دارد و این چیزی است که با تدبر مقام معظم رهبری در قالب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انشاألله شکل خواهد گرفت.
وی افزود: الگوی پیشرفت از نوع برنامههای توسعهای کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی یا سیاستهای پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت نیست و جایگزین آنها نمیشود بلکه چارچوب انسجامبخش آنهاست.
وی با تأکید بر فراهم بودن مقدمات همکاری موثر و گستردهتر حوزه و دانشگاه برای تدوین الگو، گفت: اول از همه این الگو باید اسلامی باشد و بدون مشارکت حوزههای علمیه تأمین این ویژگی امکانپذیر نیست.
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان افزود: اساساً نوآوری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مقابل مدلهای توسعه حاضر عمدتاً از مبانی اسلامی الگو ناشی میشود و علاوه بر این یک ملاک مهم برای استفاده از دستاوردهای دیگران در تولید الگو که امری ضروری نیز مبانی اسلامی الگو است.
توسعه نیافتگی از نظر غرب حرکت نکردن به سمت آنهاست
به گزارش ایسنا هم چنین رییس حوزههای علمیه سراسر کشور گفت: ما از اول انقلاب یک مشکل اساسی داشتهایم و آن این است که روحانیت به صورت سیستماتیک در کشور کار حوزوی انجام نمیدهد.
آیتالله حسینی بوشهری گفت: سخن در این نیست که آیا ما پیشرفت داریم یا نه؟ قطعا با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی به پیشرفتهای خیره کننده ای آن هم در شرایط سخت نائل شدهایم. سخن مقام معظم رهبری این نیست که ما پیشرفت داریم یا نه بلکه سخن این است که پیشرفت به چه معنا است؟ آیا ما همان الگوهای غربی را میخواهیم دنبال کنیم؟ آیا در حال توسعه بودن یعنی در حال حرکت به سمت غرب؟
وی با بیان اینکه توسعه نیافتگی از نظر غرب به معنای حرکت نکردن به سمت آنها است افزود: غربی ها الگو دارند اما الگوی آنها براساس جهان بینی مادی است و طبیعتا این الگو نمیتواند الگوی نظامی باشد که خاستگاهش دین و نبوت پیامبر اکرم (ص) است.
وی گفت: کشورهای غربی پیشرفت را مطرح میکنند اما کانون خانوادهها در آنجا از هم متلاشی شده است. انسانی که آنها تعریف میکنند با انسانی که ما تعریف میکنیم کاملا متفاوت است. عدالت ، امنیت ، حکومت و رفاهی که مقام معظم رهبری از آن صحبت میکنند براساس مبانی معرفتی خودمان تعریف میشوند.
رییس حوزههای علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ما درصدد ارائه الگوی موفق برای همه کسانی که تشنه حقیقتند هستیم و اگر ما کلمات زلال اهل بیت (علیهم السلام) را در یک قالب درست ارائه کنیم تشنگان این معارف در دنیا فراوان هستند و انشاءالله با طراحیهایی که این مرکز انجام داده و با همت بلند مدیران این امر محقق شود.
حسینی بوشهری با بیان اینکه از ابتدای انقلاب یک مشکل اساسی داشتهایم که باید آن را یک بار برای همیشه حل کنیم گفت: مشکل اساسی این است که در سیستم نظام، روحانی وجود دارد؛ یعنی در مجلس و دستگاههای مختلف، روحانی وجود دارد اما روحانیت به صورت سیستماتیک کار حوزوی انجام نمیدهد. به عبارتی فرد مطرح است اما سیستم حوزه در مجلس و نظام حضور ندارد.
وی ادامه داد: ما باید حوزه را درگیر کار کنیم تا موقعی که بحثی مطرح میشود من طلبه روحانی در مجلس دست بلند نکنم و نظر شخصی خودم را بدون توجه به عقبه سنگین حوزه مطرح کنم.
رییس حوزههای علمیه سراسر کشور افزود: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دنبال این است که عقبه این کار به عنوان یک حرکت سیستماتیک و پیش برنده باشد تا بتوانیم به اهداف رهبر عزیزمان جامه عمل بپوشانیم.
پیشرفت حوزه اولین قدم برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است
به گزارش ایسنا یک عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز گفت: اولین قدم در جهت دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحول، پیشرفت و الگو شدن حوزه است.
حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد اظهار کرد: نعمت بزرگی است که طلبهها دور هم جمع شوند و راجع به یک مسأله تاریخساز تبادل نظر کنند. وحدت حوزه و دانشگاه نیز به همین مفهوم است و آنچه که در جریان این حرکت اتفاق میافتد نمود عینی وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی افزود: همه تلاشها و فعالیتهای نظری و عملی که ما در مسیر رسیدن به الگوی پیشرفت داریم باید به سمت ارزشها و شاخصههای معنوی نشانه رفته باشد.
وی اظهار کرد: حوزوی پیشرفته و حوزه پیشرفته میتوانند پیشاهنگ پیشرفت و الگوی نهادها و طبقات دیگر باشند. یعنی اولین قدمی که حوزه در جهت دستیابی به پیشرفت باید بردارد تحول، پیشرفت و الگو شدن خود حوزه است.
عضو دبیرخانه حوزوی مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت از دکتر صادق واعظزاده رئیس این مرکز خواست که مقوله طراحی الگوی پیشرفت به اصل مسأله الگو پیوند زده شود؛ چراکه بدون پیشرفت حوزه و تحقق حوزه پیشرفته، طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میسر نیست.
وی با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در ترکیب شورای دبیرخانه مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: ما باید در تعیین ترکیب شورای دبیرخانه با مرکز مدیریت تفاهم کنیم. البته با مشارکت جدی که صورت گرفته ما در تمام اندیشکدهها افرادی فاضل از حوزه داریم و مسئولیت برخی اندیشکدهها به عهده اساتید حوزوی است. اما باید پا را فراتر بگذاریم و این روابط را توسعه دهیم.
وی با ارائه پیشنهاد راهاندازی کرسیهای فقه پیشرفت، گفت: اگرچه ما اندیشکده فقه داریم اما به نظر میرسد بعضی مقولات مانند روح هستند که باید در سراسر کالبد جریان داشته باشند و لذا ما در همه حوزهها نیاز به مطالعه فقهی داریم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ضرورت برگزاری کرسیهای نظریه پردازی از سوی اساتید حوزه تأسیس رشتههای تخصصی پیشرفت را نیز حائز اهمیت دانست.
وی در اینباره گفت: در حال حاضر در دانشگاهها رشته پیشرفت ایجاد شده ولی هنوز در حوزه این کار انجام نشده است. ما در فرصت مناسبی باید سعی کنیم با حذف برخی تشریفات، رشته تخصصی پیشرفت را در قم و حوزههای باظرفیت مانند اصفهان، خوزستان، شیراز و خراسان دایر کنیم.
انتهای پیام