رویای انتقال دانش از مغز معلم به دانش آموزان تعبیر می‌شود!

انجام بازی ویدیویی از فاصله یک کیلومتری با کنترل ذهنی دست دیگران!

محققان دانشگاه واشنگتن موفق‌ شده‌اند با استفاده ارتباط مغز به مغز مستقیم، حرکت دست یک فرد را با قدرت ذهنی یک فرد دیگر در فاصله دور کنترل کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن موفق‌ شده‌اند با استفاده ارتباط مغز به مغز مستقیم، حرکت دست یک فرد را با قدرت ذهنی یک فرد دیگر در فاصله دور کنترل کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در این بررسی که شامل شش داوطلب بود، یک فرد توانست با مخابره سیگنال‌هایی از مغز و از طریق اینترنت، حرکات دست شخص دیگر را بلافاصله برای انجام یک بازی ویدیوئی کنترل کند.

تیم علمی دو نوع ابزار غیرتهاجمی و نرم‌افزار تنظیم‌شده را برای متصل‌کردن مغز دو انسان در زمان واقعی ترکیب کردند. یکی از اشخاص به دستگاه الکتروانسفالوگرافی متصل بود که فعالیت مغز را خوانده و پالس‌های الکتریکی را از طریق اینترنت به مغز شرکت‌کننده دوم می‌فرستاد. شرکت‌کننده دوم کلاهی مجهز به یک سیم‌پیچ تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال به سر داشت که در نزدیکی بخشی از مغز برای کنترل حرکات مغز کار گذاشته شده بود.

با استفاده از این مجموعه، یکی از افراد می‌توانست تنها از طریق فکر کردن در مورد حرکت دست، دستوراتی را برای حرکت‌دادن دست فرد دیگر به وی ارسال ‌کند.

این بررسی شامل سه زوج شرکت‌کننده بود که هر زوج دارای یک فرستنده و گیرنده با نقش‌های مختلف بودند. آن‌ها در ساختمان‌های جداگانه و با فاصله 804.7 متری از یکدیگر قرار داشتند و نمی‌توانستند بجز به شیوه ارتباط بین مغزها ببا یکدیگر تعامل برقرار کنند.

هر فرستنده، مقابل بازی ویدیوئی نشسته بود که باید با شلیک‌کردن یک توپ و متوقف‌کردن موشک‌های پرتاب‌شده از کشتی دزدان دریایی از شهر محافظت می‌کرد اما چون فرستنده‌ها نمی‌توانستند به طور فیزیکی با بازی تعامل داشته باشند، تنها راه دفاع از شهر فکرکردن درباره حرکت دست‌هایشان برای شلیک‌کردن توپ بود.

در این کمپ، هر گیرنده‌ با یک هدفون در اتاق تاریکی قرار گرفته بود و قادر نبود بازی ویدیوئی را ببیند. دست راست وی فقط می‌توانست از روی صفحه لمسی، توپ را شلیک کند. با استفاده از ارتباط مغز به مغز، دست گیرنده می‌توانست حرکت کرده، صفحه لمسی را فشار داده و توپی را که روی صفحه رایانه فرستنده نمایش داده شده بود، شلیک کند.

محققان دریافتند میزان دقت انجام این عمل از 25 تا 83 درصد متغیر بود و آن‌ها توانستند میزان دقیق اطلاعاتی را که بین دو مغز مخابره می‌شد، اندازه‌گیری کنند.

این پروژه می‌تواند در نهایت منجر به «تدریس خصوصی مغز» شود که در آن، دانش مستقیما از طریق مغز معلم به مغز دانش‌آموز منتقل می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93082009606
  • خبرنگار : 71456