همه مشکلات رشته شنوایی‌شناسی از نگاه یک استاد دانشگاه

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه علاوه بر تعداد بالای فارغ‌التحصیلان این رشته، بازار کار مناسبی برای این افراد وجود ندارد، گفت: لازم است علاوه بر بازنگری ظرفیت پذیرش این رشته، رشته شنوایی‌شناسی برای افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان شناسانده شود.

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه علاوه بر تعداد بالای فارغ‌التحصیلان این رشته، بازار کار مناسبی برای این افراد وجود ندارد، گفت: لازم است علاوه بر بازنگری ظرفیت پذیرش این رشته، رشته شنوایی‌شناسی برای افزایش اشتغال فارغ‌التحصیلان شناسانده شود.

دکتر مرضیه شریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه رشته شنوایی‌شناسی بیش از هر چیز مبتنی بر کار با تجهیزات است، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ در تهیه تجهیزات مورد نیاز، گران بودن این وسایل است و علاوه بر آن در بیمارستان نیز تجهیزات و امکانات مورد نیاز شنوایی‌سنجی در اولویت قرار نمی‌گیرد و معمولا در سبد هزینه‌های بیمارستان در رده آخر است.

وی با تاکید بر اینکه نبود امکانات کافی و مناسب آموزش در دوره‌های کارورزی را نیز با مشکل مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها قدیمی بوده و کارکرد لازم را ندارند و همین امر آموزش را نیز با مشکل مواجه کرده است.

شریفیان در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات در زمینه آموزش پزشکی، بحث بازار کار دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی است، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی شناسی در کنار متخصصان گوش، حلق و بینی فعالیت می‌کنند و این در حالیست که تعداد دانشجویان گوش، حلق و بینی و فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به فارغ‌التحصیلان رشته شنوایی سنجی کم است و همین امر باعث کاهش فضای کار برای این دانشجویان می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های موازی دیگر رشته‌ها در زمینه کاری شنوایی شناسی، گفت: متخصصان رشته‌های دیگر چون بهداشت حرفه‌ای و مامایی و پرستاری با آموزش‌هایی که در این زمینه در بیمارستان‌ها داده می‌شود،‌ در حوزه کاری فارغ‌التحصیلان شنوایی سنجی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بنابراین لازم است این رشته را در زمینه‌هایی که تابحال توجه کمتری شده است، مانند بخش زنان و زایمان بیمارستان‌ها، آموزش و پرورش و بخش صنایع بیشتر شناسانده شود تا متخصصان شنوایی سنجی به کار گرفته شوند، چرا که تا زمانی که شناخت کافی وجود نداشته باشد، تقاضا برای فعالیت این افراد در بیمارستان‌ها نیز ایجاد نمی‌شود.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه محتوای آموزشی در رشته شنوایی سنجی، خاطرنشان کرد: از نظر به‌روز بودن محتوای درسی دانشجویان این رشته با مشکلی مواجه نیستند. این افراد با برخورداری از امکانات، کتابخانه و نرم‌افزارهای موجود به منابع روز دنیا دسترسی دارند. اگر دانشجویان امکان تجربه کردن آموزش‌های خود را نیز داشته باشند، سطح آموزشی در این رشته ارتقا می‌یابد.

شریفیان همچنین با اشاره به تغییرات ایجاد شده در دولت جدید درباره امکان تهیه امکانات جدید، اظهار کرد: هنوز اقدامی در راستای خرید تجهیزات جدید برای رشته شنوایی شناسی انجام نشده، بنابراین اطلاعی از کاهش قیمت این دستگاه‌ها فعلا در دسترس نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکثر دانشجویان رشته شنوایی سنجی آشنایی کافی با رشته‌ و زمینه‌های کار آن ندارند، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود بعد از فارغ‌التحصیلی با تراکم زیاد دانشجویانی مواجه باشیم که جویای کار هستند و در عین حال امکان اشتغال به رشته تحصیلی خود در محل زندگی‌شان را ندارند، بنابراین در پی پیدا کردن شغل در تهران هستند.

شریفیان با تاکید بر لزوم کسب شناخت کافی از رشته و زمینه کاری و تجهیزات موجود برای این رشته در شهر محل سکونت دانشجو، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که همزمان با ارائه دفترچه انتخاب رشته کتابچه‌هایی نیز برای آشنایی بیشتر دانشجویان با هر یک از رشته‌ها به داده شود.

وی افزود: دانشجویان رشته شنوایی شناسی علاوه بر اینکه باید اطلاعات منطقه مورد سکونت خود مبنی بر بازار کار و وضعیت اشتغال در بخش‌های خصوصی و دولتی این رشته را داشته باشند، باید توجه داشته باشند که این شغل علاوه بر توانایی فیزیکی، ظرفیت روحی جهت مواجه با افراد معلول و ناتوان را نیز می‌طلبد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92072716361
  • خبرنگار :