همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا

سنایی: ایجاد نهاد فراگیر در اوراسیا ضروری است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید یک نقشه راه برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه با هم‌گرایی میان کشورهای منطقه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ترسیم شود.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید یک نقشه راه برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه با هم‌گرایی میان کشورهای منطقه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ترسیم شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی سنایی، رییس مرکز مطالعات ایراس ظهر سه‌شنبه در مراسم اختتامیه همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا گفت: امروزه اوراسیا یکی از موضوعات مورد توجه در سراسر جهان است. اکنون مباحثی مطرح است مبنی بر این که از جهت جغرافیایی و محتوایی، اوراسیا در حوزه‌های تمدنی، فرهنگی و سیاسی به چه شکل قابل تعریف است که باید به این مباحث توجه شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در منطقه اوراسیا، نبود یک نهاد فراگیر است. سازمان‌هایی مانند اکو، شانگهای و سازمان همکاری‌های اسلامی در منطقه تاسیس شده و فعالیت می‌کنند. اگرچه شباهت‌هایی میان این سازمان‌ها وجود دارد اما اختلافات و تضادهایی نیز موجود است که نشان می‌دهد ایجاد یک نهاد فراگیر در منطقه اوراسیا ضروری است.

این نماینده مجلس با اشاره به حمله آمریکا به افغانستان و خسارات به بار آمده از این جنگ خاطرنشان کرد: همه کشورها بر این باورند که مداخلات خارجی زیان‌بار است. حضور نیروهای خارجی از هم‌گرایی در اوراسیا جلوگیری می‌کند.

سنایی اضافه کرد: تنها راه‌حل مسائل منطقه‌یی هم‌گرایی و همکاری میان کشورهای این منطقه است. هیچ راه‌حل نظامی برای حل مسائل وجود ندارد. باید یک نقشه راه برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه با هم‌گرایی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ترسیم شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91120100713
  • خبرنگار : 71089