دبیر سرویس «عکس» خبرگزاری فارس معتقد است که انتشار عکسهای خشن نشان دادن یکسری واقعیتهای تلخ جامعه به عموم مردم است.
ابراهیم نوروزی در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأکید بر اینکه لازمهی کار ژورنالیستی نشان دادن واقعیتهاست، اظهار کرد: در انتشار عکسهای خشن، علاوه بر کار ژورنالیستی، عوامل دیگری مانند سیاستهای رسانهها نیز دخیلاند. در بعضی رسانهها، اینگونه عکسها با رعایت منافع آن رسانه منتشر میشوند و بهندرت رسانههایی وجود دارند که بدون در نظر گرفتن منافع سیاسی، این کار را انجام دهند.
وی با بیان اینکه بخشی از عکسهای خشن به معضلات اجتماعی مربوط هستند، گفت: بهدلیل آنکه انتشار عکسهای خشن بیشتر به مسائل اجتماعی مربوط میشود، منافع سیاسی کمتر در انتشار آنها دخیلاند.
او با بیان اینکه رسانهها باید واقعیتها را انعکاس دهند، ادامه داد: هدف از نشان دادن واقعیتها باید بررسی شود تا متوجه شویم انتشار این عکسها در رسیدن به هدف تأثیرگذار است. باید دید آیا اینگونه عکسها میتوانند در راستای اصلاح جامعه، چالشی بهوجود آورند؟ اگر این اتفاق بیفتد، این عکسها باید منتشر شوند هرچند دیدن آنها موجب آزردهخاطر شدن گروهی از مردم میشود.
نوروزی با اشاره به فیلترگذاری روی عکسهای دلخراش در راستای آگاه کردن مخاطب، بیان کرد: در بسیاری از رسانههای خارجی قبل از باز شدن عکس، به مخاطب گفته میشود که این عکس خشن است و میتواند آن را نگاه نکند و مخاطب برای دیدن آن عکس، حق انتخاب دارد.
این عکاس دربارهی اینکه ایجاد محدودیت برای انتشار این عکسها مخالف آزادی بیان است، توضیح داد: معتقدم واقعیتها همانگونه که هستند باید انعکاس پیدا کنند و نباید در آنها دخل و تصرف صورت گیرد.
او با اشاره به عکسهای منتشرشده در زمان جنگ ویتنام، اظهار کرد: عکس اعدام یک «ویتکنگ» از «ادی آدامز» بسیار عکس خثنایی است، اما بهاندازهای تأثیرگذار است که باعث میشود جلوی بسیاری از خونریزیها گرفته شود. عکس دیگری از جنگ ویتنام یک سرباز سفیدپوست آمریکایی را نشان میداد که به سمت یک سرباز سیاهپوست آمریکایی برای کمک میرفت، این عکس چالشی در بحثهای نژادپرستی بهوجود آورد. هرچند این عکسها خشن هستند، اما تأثیرات بزرگی دارند.
وی با بیان اینکه انتشار برخی از این عکسها نیز تأثیر خاصی در جامعه ندارد، گفت: برای مثال، انتشار برخی عکسهای اسیدپاشی هیچ فایدهی خاصی ندارد؛ اما اگر این عکسها در یک قالب قوی همراه با یک گزارش قوی ارائه شوند، میتوانند مسئولان را برای برخورد جدیتر با عوامل چنین جرمی تحت تأثیر قرار دهند.
نوروزی با بیان اینکه بخشی از خشن بودن عکسها به خود عکاس مربوط است، اضافه کرد: یک عکاس باید از یک صحنهی آزاردهنده طوری عکاسی کند که هم مخاطب کمتر آسیب ببیند و هم عکسی تأثیرگذار داشته باشد، چراکه با استفاده از عناصری مانند ترکیببندی رنگ میتوان عکسی گرفت که آزاردهنده نباشد.
انتهای پیام