هشدار چمن‌‌آرا نسبت به از بين رفتن صنف فروشندگان موسيقي

مدير فروشگاه «بتهوون» در آستانه ششمين دهه از فعاليت‌هاي اين مجموعه، نسبت به از بين رفتن صنف فروشندگان موسيقي هشدار داد.

مدير فروشگاه «بتهوون» در آستانه ششمين دهه از فعاليت‌هاي اين مجموعه، نسبت به از بين رفتن صنف فروشندگان موسيقي هشدار داد.

بابك چمن آرا در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عنوان كرد: صنف فروشندگان موسيقي،‌ نوارفروشي‌ها و يا هرآنچه كه اسم آن را مي‌گذاريم خيلي زودتر از آنچه كه فكر كنيم در حال از بين رفتن هستند.

وي با برشمردن دلايل اين اتفاق توضيح داد: شرايط اقتصادي، گران‌ بودن سي‌دي‌، دسترسي راحت‌تر مردم به موسيقي MP3 ‌، دانلود كردن‌ و مواردي از اين دست در اين اتفاق بي‌تاثير نيست اما از سوي ديگر موسيقي كه توليد مي‌شود، همه خواسته مردم نيست.

چمن‌‌آرا در اين‌باره گفت:‌ امروزه يك ترك از ساسي‌ مانكن ظرف چند ساعت توسط 70‌، 80 هزار نفر شنيده مي‌شود، در حالي كه شايد در مورد يك ترك از محمدرضا شجريان اين اتفاق نيفتد!

وي دليل ديگر اين اتفاق را در نداشتن رسانه‌ي حمايت‌گر از صنف فروشندگان موسيقي دانست و افزود: ‌ما همه رسانه‌ها را نداريم و شايد بهتر باشد بگويم كه تقريبا هيچ رسانه‌اي در اختيار نداريم، زيرا يك صفحه موسيقي در روزنامه‌اي كه تيراژ كمي دارد‌، دردي از ما دوا نخواهد كرد.

اين ناشر و مدير فروشگاه موسيقي در ادامه سخنانش به دو مشكل پيش روي اين مجموعه اشاره كرد و افزود: اولين مشكل ما با فروش سوپرماركتي است. البته تا زماني كه فيلم را در سوپر ماركت‌ها مي‌فروختند مشكلي نداشتم، اما موسيقي محصولي است كه بايد توسط من فروشگاه‌دار فروخته شود و اينجا انگشت نشانه بنده به فروش آثار «علی‌رضا عصار» و «حسام‌الدين سراج» نشانه مي‌رود.

او متذكر شد: اين قبيل آثار بايد در فروشگاه‌هاي موسيقي به فروش برسند و به عنوان بخشي از سود ما تلقي شوند تا بتوانيم با سود‌ آن علاوه بر اينكه چرخ كارمان را بگردانيم، در كنارش آثار حاج قربان سلیمانی و مرتضی حنانه را هم ارائه كنيم. در حالي كه وقتي فروش از اين حوزه خارج مي‌شود،‌ سود ما نيز كم خواهد شد و مشكلات ديگري را به دنبال مي‌آورد.

چمن‌آرا با مرور فعاليت فروشگاه‌هاي موسيقي و كم رونق شدن آن طي سال‌هاي اخير توضيح داد: فروشگاه‌هاي موسيقي در راسته‌ي خيابان تخت طاووس تا همين چند سال پيش پوسترهاي متنوعي از موسيقي را از داوود آزاد و محمدرضا لطفي گرفته تا رضا صادقي و ... برديوارهاي خود نصب مي‌كردند، در حالي كه الان مدت‌هاست پوستر موسيقي نمي‌بينيم، چون پوسترهاي سينما جاي آن را گرفته است.

او اضافه كرد: البته سينما هم وضعيت خوبي ندارد، اما از آنجا كه صنعت بزرگ‌تر و پرسودتري است پس زور بيشتري هم دارد و اين اتفاق باعث مي‌شود تا مردم به عنوان مخاطبان ما به مرور توجه كمتري به موسيقي كنند و اين حوزه از يادشان برود.

مدير فروشگاه بتهوون، وضعيت اقتصادي ناشران موسيقي را يكي ديگر از مشكلات اين بخش دانست و افزود:‌ توليد موسيقي سخت شده است‌ به طوري كه اگر سه ماه پيش نظر بنده را درباره دلايل بالا بردن قيمت سي دي به هشت هزار تومان مي‌پرسيديد، من از پيش بيني سختي‌هاي فروردين و ارديبهشت مي‌گفتم، اما اگر وضعيت فعلي را مي‌دانستم قطعا اين قيمت را به 10 هزار تومان افزايش مي‌دادم.

چمن‌آرا خاطرنشان كرد:‌ به هيچ وجه نمي‌توانيم از پس هزينه‌هاي توليد و پرداخت حق تاليف هنرمندان برآييم و به همين دليل هم توليدمان كم شده است.

او گفت: فروشگاه‌هايي مثل بتهوون مشتري‌هاي دائمي دارند كه هفته‌اي يك بار مي‌آيند و سراغ كارهاي جديد را فارغ از علاقه‌هاي شخصي‌شان مي‌گيرند. اين مراجعه بخشي از فرهنگ اين شغل است و اين افراد هميشه دنبال كارهاي جديد هستند و تخصصي و غير تخصصي درباره آن نظر مي‌دهند، اما وقتي چند بار پشت سر هم مراجعه كنند و تعداد كارهاي جديد را كمتر از پيش‌بيني خود ببينند قطعا به مرور مراجعه آنها كمرنگ مي‌شود و بعد از مدتي هم ديگر نمي‌آيند.

او يكي ديگر از نكات تاثيرگذار در ركود فعاليت‌ فروشگاه‌هاي موسيقي را در حوزه فروش مجاز و غيرمجاز دانست و افزود: بحث درباره اينكه فروشگاه‌ها مجاز بفروشند يا نفروشند هم مطرح است و تعداد كمي از فروشگاه‌ها هستند كه فقط مي‌توانند با فروش آثار مجاز و رسمي سرپا بمانند.

چمن‌آرا تصريح كرد: محصولي كه به عنوان غيرمجاز تلقي مي‌شود و بعضي از فروشگاه‌ها مي‌فروشند مثل مواد مخدر نيست كه جابه جايي و خلق آن قانون و مجازاتي داشته باشد و اگر اين محصول در يك فروشگاه به فروش نرسد،‌ قطعا مخاطبانش از فلان پمپ بنزين يا پارك محله‌شان تهيه كرده و يا دست آخر دانلود مي‌كنند.

اين ناشر و فروشنده موسيقي با اظهار تاسف از ضعف اجراي قانون كپي‌رايت در ايران عنوان كرد: متاسفانه وقتي اين قانون وجود ندارد‌ كاري از پيش نمي‌رود در حالي كه دولت بايد پيگيري تخلفات منتشر كنندگان موسيقي مجازي باشد كه براي گوش دادن به اين آثار بايد سهم خود را پرداخت كنند و همين اتفاق باعث مي‌شود گاه فروشگاه‌ها مجبور شوند كه غير مجاز بفروشند.

چمن‌آرا نتيجه فروش غيرمجاز آثار را در چند مورد خلاصه كرد و افزود: در اين شرايط فروشگاه‌ها يا با اماكن طرف مي‌شوند كه جريمه و تعطيلي را در پي دارد و يا اينكه بعد از مدتي شغلشان را تغيير مي‌دهند و با فاصله‌اي باز مي‌گردند و يا در نهايت نبايد غير مجاز بفروشند كه با اين حجم توليد و وضعيت فرهنگي نمي‌توانند چرخشان را بگردانند و اين نكته همان نهايتي است كه فكر نمي‌كردم در ايران به اين زودي‌ها اتفاق بيافتد.

او با مقايسه وضعيت فروشگاه‌هاي موسيقي در ايران با ساير كشورها گفت: ‌اين فروش اينترنتي در دنياي اقتصادي موسيقي به اين حوزه كمك مي‌كند، اما در ايران همچون تير خلاصي براي فروشگاه‌هاي موسيقي است زيرا همان درصدي از مخاطبان باقي مانده در موسيقي كه حاضر بودند براي خريد آن پول بپردازند، حالا مي‌توانند مستقيم و بدون مراجعه به فروشگاه‌ها اثر دلخواه خود را بخرند و اين اتفاق حكم تير خلاص را دارد.

چمن‌آرا خاطرنشان كرد: در حال حاضر يك سايت رسمي براي فروش اينترنتي مشغول به كار است، اما وقتي همين يك سايت با قدرت وارد شده پس خيلي زود تعداد اين فروشگاه‌هاي مجاز به 5‌، 6 و 7 مي‌رسد و منِ فروشگاه بتهوون براي اينكه بتوانم 65 سالگي اين مجموعه را جشن بگيرم بايد وارد عرصه فروش مجازي شوم.

او راه چاره فروشگاه «بتهوون» را در قدم گذاشتن در حوزه فروش اينترنتي دانست و افزود:‌ فروشگاه بتهوون وقتي در سال 1332 با صفحه‌هاي سنگي كار خود را آغاز كرد و بعد از آن به صفحه‌هاي وارداتي غرب و مدياهاي ديگر رسيد و اوايل دهه 50 هم كاست را وارد بازار كرد و در حال حاضر با سي دي كار مي‌كند‌، دوباره بايد عوض شود و به صورت فروش فايل تغيير رويه دهد.

اين ناشر موسيقي با اشاره به اين نكته كه نمي‌تواند در مقابل اين جريان تكنولوژي ايستاد بيان كرد: مشكل در اينجاست كه فقط من نيستم و فردا وقتي فروشگاهي وجود نداشته باشد‌، ديگر مشكل به من بتهوون بر نمي‌گردد بلكه اين آوا خورشيد است كه دچار مشكل مي‌شود.

او در همين رابطه توضيح داد: اين اتفاق خيلي سريع مي‌افتد و شايد شما تا مهرماه سال 1392 تنها شاهد فعاليت 10 فروشگاه موسيقي در تهران باشيد كه يا غيرمجاز خودشان را نگه داشتند و يا با فروش فيلم ،‌ مجسمه، مدادپاکن و ... سرپا مانده‌اند. در واقع ديگر فروشگاه موسيقي نداريم و همانقدر كه براي تئاتر لاله‌زار ناراحت شديم بايد براي فروشگاه‌هاي موسيقي هم دلمان تنگ شود.

مدير انتشارات آواخورشيد(موسسه نشر موسیقی وابسته به مرکز موسیقی بتهوون) اضافه كرد: ما به عنوان قديمي‌ترين فروشگاه تهران همچنان تا زماني كه آخرين سي‌دي در انبار شركت‌ها وجود داشته باشند به فروش آن مي‌پردازيم، اما با وضعيت حاضر بعيد مي‌دانم كه اين شركت‌ها هم تا چند سال آينده سي دي توليد كنند.

چمن آرا در ادامه سخنان خود با اظهار تاسف از نبود يك صنف مشخص و حامي براي فروشگاه‌هاي موسيقي به ايسنا بيان كرد: ما زير نظر اتحاديه توليد كنندگان لوازم صوتي‌، تصويري و موبايل فعاليت مي‌كنيم و جالب اين است كه مالياتي كه مي‌دهيم برابر با ماليات موبايل‌ فروشي‌ها و تلويزيون فروشي‌هاست. پس معلوم است كه زورمان به جايي نمي‌رسد. البته يك بار در دهه 50 اتحاديه صفحه فروشي داشتيم كه با تغيير سيستم دوباره به اين سمت پرتاب شديم.

او ادامه داد: تمام كساني كه موسيقي مي‌فروشند، يا مثل ما هستند يا مثل فروشگاه‌هايي چون دارينوش که از كتاب فروشي‌ها مجوز مي‌گيرند كه در واقع براي آنها تخلف صنفي محسوب مي‌شود، ولی بنده خوشحال هستم كه در شرايط حاضر بقالي‌ها هم سي دي بفروشند و ديگر از اين موضوع ناراحت نيستم زيرا معتقدم هيچ راهي وجود ندارد.

چمن آرا گفت: مي‌خواستم داد بلندی بزنم و با صدايي بلند اعلام كنم تا هر كسي كه فكر مي‌كند ورشكسته مي‌شود برود و هر كس كه مي‌تواند تغيير كند، اين كار را انجام دهد. زيرا در حال حاضر حتي پخش لاله زاري هم وجود ندارد و تنها اسم آن باقي مانده است.

اين ناشر با معرفي ويژگي‌هاي پخش لاله زاري بيان كرد: دراين پخش سيستمي وجود دارد به طوري كه در روزگاري كه همه چيز در حال تغيير بود يك عده ورشكست شدند،‌ يك عده تعطيل كردند و مجموعه‌اي از پخش‌هاي جديد همچون گلچين و باربد به وجود آمدند كه يا در روزگار پخش لاله زاري وجود نداشتند و يا جلوتر از زمانه فكر مي‌كردند.

او گفت: من امروز براي اينكه بخش نشرمان در «آواخورشيد» سرپا بماند مي‌خواهم داد بزنم تا فروشگاه‌هاي موسيقي بدانند كه يا در آينده نزديك بايد سیستم و روش كارشان را تغيير دهند و يا همين الان تا ورشكست نشده‌اند، جمع كنند.

اين فعال موسيقي خود را نماينده‌اي از فروشندگان موسيقي دانست و متذكر شد: به عنوان ناشر خوشحال هستم كه كارم امروز در سايت‌هاي معتبري همچون آمازون و آی‌تیونز وجود دارد و يا اينكه با چند شركت قرار داد مي‌بندم و سايتم را راه اندازي خواهم كرد و بالاخره كارم جلو مي‌رود، اما بتهووني كه از فروشگاه 200 متري چهارراه وليعصر به فروشگاه 60 متري سنايي رسيده است ،قطعا در آينده‌اي خيلي نزديك به بتهوون 12 متري با يك سايت خيلي بزرگ بدل مي‌شود و اين چيزي است كه پيش از اين فكر مي‌كردم حداقل تا 10 سال ديگر اتفاق مي‌افتد اما رشد آن خيلي سريعتر از اين حرف‌هاست.

چمن آرا در پاسخ به برنامه‌هاي بتهوون براي خروج از اين وضعيت گفت: قطعا يك سايت خواهيم داشت كه علاوه بر فروش آثار آواخورشيد با ساير ناشران نيز قرارداد مي‌بنديم و كارهايشان را مي‌فروشيم و براي اين كار ايده‌هايي در ذهنم دارم تا اين فروشگاه مجازي به شكلي متفاوت كار خود را پيش ببرد. البته اين اتفاق براي نشر راهكار است ولي واقعا نمي‌دانم كه فروشگاه اينترنتي چه وضعيتي پيدا خواهد كرد.

مدير فروشگاه بتهوون در پايان سخنانش خاطر نشان كرد: امروز واقعا اداره فروشگاه سخت شده و حتي اگر فروشگاهي مالك هم باشد باز هم با فشار روبرو است. از سوي ديگر با وجود آنكه شغل ما با مخاطب خاصي از جنس هنرمندان روبروست ،اما متاسفانه اولويت يكي مانده به آخر مردم است. حتي تئاتر، سينما و كنسرت كه خواهرخوانده ما محسوب مي‌شود، اين وضعيت را ندارند و روزگار بهتري را مي‌گذراند.

مركز موسيقي بتهوون

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۷ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91071710843
  • خبرنگار :