معاون درمان وزير بهداشت با بيان اين كه از سال 92 بيمارستانها بر اساس استانداردهاي اعتباربخشي ارزيابي ميشوند، گفت: به بيمارستانها نبايد به عنوان يك بنگاه اقتصادي براي كسب درآمد نگريست بلكه هدف اصلي بايد كسب رضايت مردم و ارتقا وضعيت اجتماعي، روحي و معنوي آنان باشد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسن امامي رضوي كه در هشتمين همايش تعالي سازماني در مركز همايشهاي صدا و سيما سخن ميگفت، افزود: با توجه به آن كه مخاطب ما، بيماران دردمند هستند نبايد به پزشكي به عنوان يك كار بنگريم؛ بلكه شغل پزشكي حرفهاي است كه در آن سلامت جسمي مدنظر نيست بلكه به ابعاد ديگر سلامت بيمار مانند سلامت اجتماعي، معنوي و روحي او نيز بايد توجه كرد.
معاون درمان وزير بهداشت درباره اقدامات حوزه بهداشت و درمان در زمينه تعالي سازماني اظهار كرد: در ابتداي سال 89 مقام معظم رهبري تاكيد كردند كه بخش سلامت در برنامه پنجم توسعه بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرد؛ بنابراين در برنامه پنجم توسعه بحث ارتقاي كيفيت، بهبود مراكز كيفيت ارائه دهنده خدمات و ابزار و الزامات لازم براي تحقق اين امر گنجانده شد.
امامي رضوي در ادامه گفت: طراحي نظام جامع ارائه خدمات و نظام درماني در دو بند اين برنامه انجام شد. علاوه بر آن اختصاص منابع مالي، ايجاد ابزارهاي اعتباربخشي با استفاده از بخش دولتي، ايجاد نظام پزشك خانواده و نظام ارجاع، اختصاص منابع مناسب در زمينه بحث هدفمند كردن يارانهها در اين برنامه پيش بيني شد. در واقع مجلس شوراي اسلامي اين فرصت را فراهم كرد كه همزمان با بحث هدفمند كردن يارانهها 10 درصد خالص از درآمد ناشي از آن به بخش سلامت اختصاص يابد كه اين مورد فرصت مناسبي است تا ارائه خدمات به شكل مطلوب تري انجام شود.
وي با اشاره به نتيجه رسيدن بحث استاندارد اعتباربخشي ملي اظهار كرد: سه سال روي اين موضوع كار شد و در 9 بيمارستان به صورت پايلوت به اجرا درآمد. در سال جاري نيز بحث استاندارد سازي به همه بيمارستانها ابلاغ شد و اين مراكز درماني بايد تا سه سال آينده خود را با اين استانداردها انطباق دهند.
امامي رضوي با اشاره به موضوع حاكميت خدمات باليني در بيمارستانهاي كشور اظهار كرد: اين برنامه با توجه به چگونگي ارائه خدمات در بيمارستانها مورد توجه قرار گرفت و ايمني و رضايت بيماران به عنوان اركان ارائه خدمات بايد مورد توجه قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به برنامه ارزشيابي بيمارستانهاي كشور گفت: از سال 92 بيمارستانها بر اساس استانداردهاي اعتباربخشي ارزيابي ميشوند.
معاون درمان وزارت بهداشت درباره حاكميت خدمات باليني در بيمارستانهاي كشور گفت: حاكميت خدمات باليني در بيمارستانهاي كشور برنامهاي بود كه كاملا با وضعيت ارائه خدمات در بيمارستانهاي كشور انطباق داشت. در برنامه ارتقاي كيفيت قبلي در بيمارستانها به بيماران و خدمات درماني كمتر توجه شده بود ولي در اين برنامه به عوامل مربوط به ارائه خدمات در بيمارستانها توجه شده است كه از جمله آنها به ايمني و رضايت بيماران از ارائه خدمات ميتوان اشاره كرد.
وي افزود: در تمام بيمارستانهاي كشور طي برنامه زمان بندي شده شش ماهه دستاندركاران بيمارستانها در 9 قطب، آموزشهاي لازم را در زمينه استقرار برنامه ارتقاي كيفيت فرا گرفتهاند.
وي با اشاره به مدل ارتقاء و تعالي سازماني گفت: اين مدل در وزارت بهداشت به صورت برنامه مشخصي تدوين شده است و با نگاه به دو برنامه قبلي فرصتي را فراهم ميكند تا در تمام بيمارستانهاي كشور رقابت سازندهاي در زمينه ارتقاء و تعالي سازماني طبق مدل بومي فراهم شود.
امامي رضوي در ادامه اظهار كرد: ما در زمينه كيفيت ارائه خدمات در محيطهاي بيمارستاني به ارتقا بيشتري نياز داريم هرچند كه تلاشهاي مستمري در اين زمينه صورت ميگيرد ولي لازم است بيشتر تلاش كنيم.
وي در ادامه گفت: در بيمارستان و محيط ارائه خدمات سلامت با مردم به عنوان انسانهايي دردمند سر و كار داريم بنابراين جلب رضايت آنها بايد مدنظر قرار گيرد.
انتهاي پيام