عضو كميته پيگيري آلودگي هواي تهران از افزايش 16 درصدي مراجعات قلب وعروق و 9 درصدي مراجعات تنفسي در پي آلودگي هواي تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسن آقاجاني فوق تخصص بيماريهاي قلب وعروق و مشاور وزير بهداشت روز پنجشنبه در نشست خبري پيگيري آلودگي هواي تهران، گفت: از گذشته مساله آلودگي هوا و عوامل مرتبط با آن در وزارت بهداشت مطرح بوده است. از زمان دولت دهم نيز مولفههاي اجتماعي موثر بر سلامت از مباحث اصلي مطرح در وزارت بهداشت بوده است.
وي با بيان اينكه تمام صنايع بزرگ موظف شدهاند، پيوست سلامت داشته باشند، افزود: پديدهي شهرنشيني عوارضي را به انسانها تحميل كرده است. در رابطه با ارتباط آلودگي هوا با بيماريهاي قلبي عروقي نيز بايد گفت اين امر به صورت بلندمدت عوارض ديررسي خواهد داشت. به اين ترتيب كه آلودگي هوا در بلندمدت ميتواند باعث تصلب شرائين شود. بر اين اساس تصلب شرائين به دنبال تنفس در هواي آلوده افزايش مييابد و اميد به زندگي در چنين جوامعي به صورت معنيداري كاهش مييابد.
وي افزود: در رابطه با مسائل حاد يا كوتاه مدت تاثير آلودگي هوا بر سلامت قلب و عروق نيز بايد گفت كه اين مساله ميتواند شانس سكتههاي قلبي، آريتميهاي قلبي، تشديد تابلوي نارساييهاي قلبي و در نهايت مرگ را به دنبال داشته باشد. اين موارد در هواي آلوده به صورت معنيدار افزايش مييابد.
به گفته مشاور وزير بهداشت، بر اساس آمار سال 1387 بالغ بر 3600 مرگ مرتبط با آلودگي هوا در تهران ثبت شده است. همچنين طي يك بازه زماني در سال جاري مراجعات اورژانسي قلب و عروق حدود 16 درصد و همچنين مراجعات تنفسي حدود 9 درصد افزايش يافته است. در برخي مراكز تخصصي قلب و عروق نيز ميزان مراجعات قلب و عروق 25 درصد افزايش داشته است.
وي افزود: ذرات 2.5 ميكرون از ذراتي هستند كه بيشترين تاثير را بر سيستم قلب و عروق دارند. پيش از اين سنجش اين آيتمها صورت نميگرفت، اما از ابتداي سال جاري امكان سنجش اين آيتم فراهم شده است. متاسفانه طي دو سه هفته گذشته ميزان اين ذرات 1.7 تا 2.2 برابر ميزان طبيعي بوده است. از آنجا كه تهران در ميان كوهها محصور شده است مانور تغييرات جوي بسيارمحدود است. بر اين اساس لازم است مصرف سوختهاي فسيلي، بنزين، گازوئيل و غيره تا حد زيادي كاهش يابد و وسايل نقليه فاقد استانداردهاي لازم از رده خارج شوند. چرا كه در حال حاضر برخي از اين وسايل نقليه 40 برابر وسيله نقليه استاندارد آلودگي ايجاد ميكنند.
به گفته آقاجاني، وزارت بهداشت بر اساس ماده 7 قانون مجلس شوراي اسلامي مسوول پيگيري آلودگي هواست. ما پيگيريهاي خود را در اين زمينه انجام ميدهيم و اميدواريم مسوولان در سطوح مختلف دولت نقش خودر ا در اين زمينه ايفا كنند. وزارت بهداشت از ظرفيتهاي قانوني در شوراي عالي سلامت استفاده خواهد كرد اما نقش سه ميليون خودرو كه در سطح شهر تهران تردد ميكنند بسيار حائز اهميت است چرا كه حدود يك ميليون اين خودروها استانداردهاي لازم را ندارند. متاسفانه استفاده از خودروهاي تكسرنشين به يك قاعده تبديل شده است.
اين فوق تخصص بيماريهاي قلب و عروق گفت: افراد داراي سابقه بيماريهاي قلبي و عروقي، مبتلايان به ديابت، افراد چاق، زنان، كودكان، شيرخواران و كهنسالان در برابر آلودگي هوا از ريسك بالاتري برخوردارند.
وي توصيه كرد كه در شرايط آلودگي هوا از مواد غذايي آمادهي سالم به ويژه ميوهجات و سبزيجات استفاده شود، چرا كه با پخت و پز درمنزل امكان افزايش آلايندهها بيشتر ميشود. همچنين مصرف سيگار از سوي سيگاريها در شرايط فعلي هوا هيچگونه توجيه منطقي ندارد و به هيچوجه نبايد سيگار مصرف شود.
انتهاي پيام