دبيركل خانه پرستار: 27 درصد پرستاران طي شش ماه گذشته با تعدي جسماني مواجه شده‌اند واحدهاي حقوقي در بيمارستان‌ها تاسيس شود

دبير كل خانه پرستار گفت: حدود 6/27 درصد از پرستاران در شش ماه گذشته، تعدي جسماني را تجربه كرده‌اند. 31 درصد از پرستاران نيز در طول سال‌هاي فعاليت خود با درجاتي از اين مشكل مواجه شده‌اند.

محمد شريفي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي نابينا شدن يك پرستار در ياسوج به وسيله همراه يك بيمار، با اشاره به آماري از وضعيت پرستاران در مقابل بيماران و همراهانشان، اظهار كرد: براساس مطالعه‌اي كه در سال 87 انجام شد، 87 درصد از پرستاران طي شش ماه بارها تعدي كلامي را تجربه مي‌كنند اما متاسفانه برخي مديران بيمارستانها توجه لازم را به امنيت كادر پرستاري ندارند، بنابراين شاهد تعدي كلامي و جسماني به پرستاران هستيم كه نمونه‌اي ديگر از آن در مرداد ماه در دماوند رخ داد كه نتيجه اين وضعيت، دلسردي پرستاران است.

وي با بيان اينكه پرستاران تنها گروهي هستند كه در خط مقدم تعامل با بيماران قرار دارند، گفت: پرستاري به همين علت جزو مشاغل سخت و زيان آور است چرا كه 80 درصد وقت بيمار را پرستار پر مي‌كند بنابراين امكان دارد براي مسايلي از سوي بيمار يا همراه او بازخواست شود كه به وظايف او ارتباطي ندارد. در اين شرايط پرستاران در بين گروه پزشكي بيشترين آسيب را مي‌بينند.

وي اضافه كرد: بيمار مانند بمب است كه علاوه بر مشكل جسماني با مسايلي چون هزينه بيمارستان، تغيير عادات روزمره مواجه است و حتي امكان دارد از وضعيت غذا و دير آماده شدن آزمايش خود نيز ناراضي باشد اما او مسوول همه اين مسايل را پرستار مي‌داند، در حالي كه اين‌گونه نيست.

دبير كل خانه پرستار با بيان اينكه مسئولان بيمارستانها بايد واحدهاي حقوقي در بيمارستانها تاسيس كنند، گفت:‌ واحدهاي حقوقي مي‌توانند در زمينه تعدي كلامي و جسماني به پرستاران اقدامات لازم را انجام دهند. درباره پرستار ياسوجي نيز چه كسي به خانواده او پاسخگوست و وزارت بهداشت در زمينه مباحث حقوقي مربوط به او چه اقداماتي انجام داده است؟

شريفي مقدم در پايان با انتقاد از رييس دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد گفت: او در مصاحبه خود با ايسنا تنها به پزشكان اشاره و درباره وضعيت آنان ابراز نگراني كرده بود، گويي سلامت پرستاران مهم نيست كه چنين ديدگاهي تاسف‌آور است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8906-07911
  • خبرنگار : 71078