*اولين عرضه بزرگ خصوصي‌سازي سال*/گزارش كامل/ * طلسم عرضه ايران‌خودرو در دقيقه 90 شكسته شد * فروش اصلي به فردا موكول شد

امروز اولين و بزرگترين عرضه سازمان خصوصي سازي در سال 89 پس از سال‌ها با عرضه يك ميليارد و 134 ميليون سهم از سهام شركت ايران خودرو كليد خورد كه اين عرضه با حاشيه هايي همراه بود.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از آنجا كه سال‌هاست عرضه سهام ايران خودرو و سايپا ذهن مسئولان بورسي و غير بورسي را به خود مشغول كرده و مقاومت در واگذاري اين صنعت بزرگ و مهم كشور مانع تحقق واگذاري سهام آنها شده بود،امروز نيز با آغاز سهام 18 درصدي ايران خودرو اتفاقاتي رخ داد كه احتمال تعويق عرضه و افزايش گمانه زني ها مبني بر عدم تمايل دولت بر واگذاري اين صنعت را قوت بخشيد،ولي با رايزني هاي انجام شده و در حالي كه تنها نيم ساعت به پايان معاملات باقي مانده بود،پيغام معامله در مقابل انتظار كارگزاران و خريداران وارد سامانه معاملاتي شد تا رقابت براي اين سهم در مدت كوتاه آغاز شود.

از ابتداي زمان معامله بلوك 18 درصدي ايران خودرو، موضوع شكايت بنياد مستضعفان از سازمان گسترش مبني بر بدهي اين سازمان مطرح شد كه رايزني هاي گسترده براي حل اين موضوع آغاز شد كه همين موضوع زمان معامله را تا ساعت 11و30 دقيقه به تاخير انداخت.

مهدي عقدايي ـ معاون سازمان خصوصي‌سازي ـ در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه حكم دادگاه مربوط مبني بر عدم امكان واگذاري سهام سازمان گسترش در روز قبل از عرضه به سازمان خصوصي سازي ابلاغ شد كه با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه حكم دادگاه در سال 85 رد شده بود لذا امكان انجام معامله ايران خودرو در ساعت 11 و 30 دقيقه فراهم شد.

وي با اشاره به اتمام زمان معاملات طي تماسي با مدير عامل شركت بورس در خواست كرد كه زمان معاملات نيم ساعت تمديد شود كه قاليباف نيز تمديد زمان معاملات را دردستور كار قرار داد ولي در نهايت با تمديد زمان معاملات موافقت نشد و ادامه رقابت براي خريداري سهام جنجالي ايران خودرو به فردا كشيده شد.

سرانجام با آغاز عرضه سهام ايران خودرو، از ساعت 11 و 30 تا 11 و 45 دقيقه تقاضايي براي اين سهم وارد نشد و در 15 دقيق پاياني زمان معاملات سه گروه كه يكي از آنها سرمايه‌گذاري ملي بود وارد رقابت شد و تا ساعت 12 قيمت هر سهم اين شركت را از 3337 ريال به 3342 ريال افزايش دادند.

اين درحالي است كه اكثر كارگزاران به قيمت پايه اين سهم اعتراض داشته و آن را با توجه به قيمت تابلوي 180 توماني ايران خودرو بسيار گران توصيف مي كردند با اين حال معاون سازمان خصوصي سازي قيمت سهم را ارزان دانست.

اين عرضه مهم و حساس در حالي حدود ساعت 11و 25 دقيقه و با قيمت 3337 ريال در تالار بورس آغاز شد كه معاون سازمان خصوصي سازي به همراه معاون اعضاي شركت بورس،مدير عامل شركت سرمايه گذاري ملي ايران به عنوان كارگزار فروشنده از نزديك روند اين معامله بزرگ را تعقيب مي كردند.اما در نهايت به دليل مسائل پيش آمده در روز عرضه و زمان كوتاه رقابت خريداران ،ادامه رقابت براي خريد سهام ايران‌خودرو بدون تمديد زمان معاملات به فردا موكول شد.

اين در حالي است كه از فردا بلوك 18 درصدي ايران خودرو به همراه بلوك15،6 درصدي سايپا همزمان با هم رقابت مي شود و به گفته مدير بازار مشكلي براي عرضه دو سهم بلوكي به صورت همزمان در بازار وجود ندارد

با اين حال امروز طلسم عرضه ايران خودرو در دقيقه 90 به بورس شكسته شد و سازمان خصوصي سازي به وكالت از سازمان گسترش يك ميليارد و 134 ميليون سهم از سهام شركت ايران خودرو را به قيمت تابلوي بورس در روز عرضه به اضافه 80 درصد به شرط آنكه قيمت هر سهم از 300 تومان كمتر نباشد و به ارزش پايه 3.4 هزار ميليارد تومان عرضه كرد تا اولين عرضه عمده و تاريخي اين شركت رقم بخورد با اين حال بايد منتظر زمان بود و ديد كه رقابت چه سرنوشتي را براي صنعت خودور سازي رقم مي زند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8903-18794.162445
  • خبرنگار :