/هدفمند كردن يارانه‌ها/ عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو: با حذف يارانه‌ها قدرت رقابت‌پذيري واحدهاي داخلي كاهش مي‌يابد

در صورت حذف يارانه‌هاي انرژي قدرت رقابت‌پذيري واحدهاي داخلي با توليدكنندگان خارجي خودرو بيش از پيش كاهش خواهد يافت. بهرام شهرياري - عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر عوامل موثر در قيمت تمام شده توليدات در ايران بسيار گران‌تر از ساير كشورهاست. وي با بيان اين‌كه نرخ بهره، ماليات و نرخ بيمه در كشور بسيار بالاتر از كشورهاي ديگر و بهره‌وري نيروي انساني نيز بسيار پايين‌تر است، خاطرنشان كرد: بنابراين تنها مزيت توليد در كشور انرژي ارزان است كه با حذف يارانه‌ها ديگر مزيتي در بخش توليد باقي نخواهد ماند. او تصريح كرد: به اين ترتيب با حذف يارانه‌ها قيمت تمام شده توليد خودرو افزايش و به همان نسبت نيز خودرو گران خواهد شد و قدرت رقابت‌پذيري‌مان با توليدكنندگان خارجي بيش از پيش كاهش خواهد يافت. شهرياري با بيان اين‌كه حذف يارانه‌هاي انرژي در حوزه صنعت بايد به تدريج انجام شده و افزايش هزينه‌هاي ناشي از آن به طرق ديگر جبران شود، تصريح كرد: به عنوان مثال با حذف يارانه‌هاي انرژي دولت بايد سهم ديگر هزينه‌هاي موثر در توليد مانند نرخ بهره و ماليات و قيمت برخي مواد اوليه مانند فولاد و محصولات پتروشيمي را كاهش داده و افزايش هزينه‌هاي ناشي از حذف يارانه‌هاي انرژي را به اين ترتيب جبران كند. عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو افزود: در غير اين صورت با افزايش قيمت تمام شده و در نتيجه قيمت فروش خودرو، قدرت رقابت‌پذيري توليدكنندگان داخلي كاهش يافته و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده و اشتغال اين صنعت به مخاطره خواهد افتاد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-03427
  • خبرنگار : 71186