/رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم/ نماينده مجلس خبرگان در گفت‌وگو با ايسنا: رسانه اخلاق‌گرا به اصل « هدف وسيله را توجيه نمي‌كند» پايبند است

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين كه رسانه‌ها بايد به اصل « هدف وسيله را توجيه نمي‌كند» توجه كنند، گفت: آن‌ها نبايد براي رسيدن به اهدافشان به ترويج دروغ ، تهمت و برچسب زدن به افراد بپردازند. حجت‌الاسلام والمسلمين علوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در تشريح ويژگي‌هاي « رسانه اخلاق گرا و سالم» با بيان اين كه هر ابزاري مي‌تواند مورد استفاده درست يا نادرست قرار بگيرد، افزود: مثلا از يك چاقو هم مي‌توان در آشپزخانه استفاده كرد و هم در ارتكاب يك جنايت؛ رسانه‌ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند؛ پس آنچه اصل است استفاده صحيح از آن‌هاست نه سوءاستفاده. وي هم‌چنين با بيان اين كه رسانه‌ها بايد در راستاي اطلاع‌رساني دقيق و صحيح حركت و مردم را در انتخاب‌هايشان كمك كنند افزود: با انتخاب‌هاي صحيح از طرف مردم با كمك رسانه‌ها شاهد پيشرفت و رشد در كشورمان خواهيم بود. علوي هم‌چنين با بيان اين كه رسانه‌ها بايد امانتي را كه به دستشان سپرده شده، به خوبي محافظت كنند، گفت: از طرف ديگر رسانه‌ها بايد وسيله‌اي براي جلوگيري از تاثير دام‌هاي شيطاني بر روي مردم باشند؛ در واقع آن‌ها بايد بتوانند ترفندهاي دشمنان انسانيت‌، انقلاب، نظام و مخالفان قانون اساسي و ولايت فقيه را به صورت شفاف براي مردم روشن كنند و مردم را به سمت اتحاد و انسجام سوق دهند و در واقع اهداف رسانه‌هاي امپرياليسم جهاني را خنثي كنند. وي گفت: از طرف ديگر رسانه‌ها وسيله‌اي هستند براي تبادل و آراي نظرات و بايد شرايطي را فراهم كنند كه انسان‌هاي داراي نظريه و طرز فكر ، افكار و عقايد خود را بيان كنند تا در جريان تضاربي كه ايجاد مي‌شود مسير روشني براي پيشرفت جامعه فراهم شود. نماينده خبرگان رهبري افزود: البته رسانه‌ها نبايد در راستاي اهداف تحقق خود به ترويج دروغ ، تهمت و برچسب زدن به كساني كه آن‌ها را نمي‌پذيرند و مدح و تمجيد بي‌مورد از كساني كه به آن‌ها علاقه دارند، بپردازند. وي در مورد وضعيت كنوني رسانه‌ها و اين كه آيا در راستاي اخلاق‌گرايي حركت مي‌كنند يا نه؟ نيز اظهار كرد: رسانه‌ها را بايد دسته‌بندي كرد. يك سري از آن‌ها جنبه افراطي جريان‌هاي متقابل سياسي را دارند كه اصولا كمتر به بعد اخلاق توجه مي‌كنند، ولي از طرف ديگر يك سري رسانه‌هاي متعادل وجود دارند كه به رسالت و تعهدات اخلاقي و اخلاق رسانه‌اي بيشتر پايبندند. وي گفت: اميدوارم كساني كه دست‌اندركار رسانه هستند با هر گرايشي به سمت اعتدال، مشي منطقي و عقلايي حركت كنند و در واقع اين مسير را در پيش بگيرند و به رشد عقلانيت در جامعه كه به نفع همه است كمك كنند. علوي با اشاره به اين كه نقش مسوولان نيز در اين زمينه بسيار موثر است، گفت: برخي رسانه‌ها رسالت خود را در توضيح اقدامات مسوولان كشوري قرار داده‌اند و عده‌اي نيز رسالتشان را در مقابله با اظهارات و اقدامات مسوولان كه وقتي اظهارات جنبه افراطي داشته باشد، اين گونه رسانه‌ها را به سمت توجيه افراطي‌گري يا مقابله با آن مي‌برد، اما اگر اظهارات مسوولان حالتي منطقي و عقلايي داشته باشد، طبعا چه رسانه‌هاي حامي و چه رسانه‌هاي مقابل را به نوعي واكنش معقول و منطقي وامي‌دارد. علوي افزود: در واقع مسوولان هر چه در صحبت‌ها و اقدامات و اظهاراتشان منطقي و عقلاني‌تر رفتار و حركت كنند، مي توانند در تصحيح جهت‌گيري و حركت رسانه‌ها اثرگذار باشند. وي در پايان اين گفت‌وگو درباره خبرگزاري دانشجويان ايران كه امسال با شعار « رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات شركت كرده است، گفت: تا آنجا كه من ايسنا را مشاهده كرده‌ام، داراي مشي اعتدالي و جهت‌گيري ارزشي و اصول‌گرايي است و اين مشي را به عنوان راهبرد اتخاذ كرده و ما با آن احساس همسويي مي‌كنيم. اين رسانه در اعمال راهبرد خود از افراط پرهيز و همواره سعي كرده انديشه‌ها و مواضع مختلف را مطرح و تحليل كند و برخورد منطقي و عقلايي و اخلاق‌گرا داشته باشد كه اميدوارم اين جهت‌گيري را همواره حفظ كند. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8807-00252.120929
  • خبرنگار : 71038