هشدار پزشکی قانونی نسبت به افزایش آمار گازگرفتگی در خراسان شمالی

همزمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی نسبت به بالا بودن آمار متوفیان ناشی از گازگرفتگی و انواع مسمومیت‌ها هشدار داد و گفت: در نیمه نخست امسال، هفت نفر براثر استنشاق گاز منواکسید کربن جان باختند. این آمار در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بود.

محمدرضا نورس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مرجع ارائه آمار مرگ به‌دلیل مسمومیت، پزشکی قانونی است و هر سال شاهد ارجاع متوفیان ناشی از مسمومیت از مراجع قانونی به پزشکی قانونی هستیم، به‌طوری که سال گذشته ۳۵ نفر براثر مسمومیت‌های مختلف از جمله مصرف اتانول، متانول و انواع داروها فوت کردند و در پزشکی قانونی علت مرگ آن‌ها بررسی و اعلام شد.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر آمار متوفیان ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن بودیم، به‌طوری که این آمار از ۱۱ متوفی در سال ۱۴۰۱ به ۲۱ نفر در سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی ماهانه آمار متوفیان منواکسید کربن در سال گذشته نشان می‌دهد، بیش از ۷۶ درصد این افراد در نیمه دوم سال جان باخته‌اند.

او استفاده صحیح از وسیله گرمازا، توجه به راه‌های خروجی وسیله گرمازا در محیط و نوع سوختی را که در این وسایل به‌کار رفته است، ضروری دانست و گفت: گاهی شاهد جان باختن تمام افراد خانواده به‌دلیل گازگرفتگی هستیم. همچنین استفاده از گازهای تک شعله به‌عنوان وسیله گرمازا، نصب ناایمن وسایل در حمام و استفاده از موتور برق در خانه در چند مورد منجر به مرگ افراد در استان شده است که تمام این‌ها فقط با استفاده صحیح و ایمن وسایل گرمازا قابل پیشگیری بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مواجهه با مسمومیت‌ها، کاهش سطح هشیاری، علائم تنفسی، واکنش سیستم عصبی، سردرد و تهوع از جمله علائم هشداردهنده است، افزود: لازم است در صورت مشاهده این علائم به مراکز درمانی مراجعه شود. 

او درباره مصرف و سوءمصرف مواد مخدر و الکل و همچنین مصرف خودسرانه و مصرف همزمان چند دارو هشدار داد و گفت: لازم است مردم از خارج کردن انواع شوینده‌ها و دارو از بسته‌بندی خودداری کنند و آنها را دور از دسترس کودکان نگه دارند.

وی درباره مسمومیت‌های غذایی توجه و شناسایی علت وقوع مسمومیت از جمله مصرف مواد غذایی فاسد، مصرف غذای رستورانی، مصرف ماده غذای جدید یا درهم‌خوری را ضروری دانست و توصیه به مداخله نکردن در امر درمان را ارائه و اضافه کرد: مشاهده شده است خانواده‌ها حتی در زمان حضور بیمار در بیمارستان اقدام به مصرف خودسرانه دارو و گاهی مواد مخدر برای کاهش درد کرده‌اند که توصیه می‌شود از انجام این کار خودداری شود، چون ممکن است زمینه‌ساز تداخل دارویی و عوارض شدیدی حتی مرگ بیمار شوند.

به گزارش ایسنا، هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها امسال با شعار «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080704953
  • خبرنگار : 50046