برپایی یک اجلاس بین‌المللی برای تعریف حقوق بشر شرقی و تحلیل حقوق بشر غربی

در نشست‌ هم‌اندیشی اعضای شورای سیاست‌گذاری اجلاس بین‌المللی حقوق بشر شرقی با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد اجلاس بین‌المللی برای تعریف حقوق بشر شرقی و تحلیل حقوق بشر غربی به‌زودی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در این نشست هم‌اندیشی که در حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای اخیر کشورمان و همچنین شهدای مقاومت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به تازگی درباره شکست جریان صهیونیست گفته‌اند، شکستی که کاستی‌های حقوق بشر غربی را بیش از پیش در جریان جنایات این رژیم درباره مردم غزه به نمایش گذاشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید برآن که در وضعیت یک سال اخیر غزه و با توجه به ناتوانی حقوق بشرغربی در محقق ساختن وعده‌هایی که مردم و نخبگان را سال‌ها با آنها فریب داده است، حالا بهترین فرصت برای معرفی تمدن نوین و برخاسته از آموزه‌های اسلامی و شرقی است، افزود: آنچه طی یک سال اخیر در غزه رخ داده، تمام وعده های حقوق بشر غربی را به سخره گرفته است. از همین بابت، دراین پیچ تاریخی تلاش برای شکل‌گیری تمدنی که موفق به پوشش کاستی‌های تمدن غربی شود اهمیت بسیاری دارد.

ایمانی پور ادامه داد: تمدن نوین اسلامی منحصر به مسلمانان نیست اما برآمده از اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی است که در همراهی با سایر همراهان برگزاری این اجلاس برای افق‌گشایی در زمینه تدوین و تشریح ابعاد مختلف اجلاس بین‌المللی حقوق بشر شرقی در تلاش هستیم.

تلاش برای شکل‌گیری یک ائتلاف جهانی و منطقه‌ای

وی با تاکید برآن که حقوق بشر غربی در تحقق وعده‌های خود ناتوان مانده است، گفت: با برگزاری این اجلاس در سطحی بین‌المللی به دنبال شبکه‌سازی برای همفکری و حضور موثر در شکل‌گیری منشور این تمدن و اجرایی ساختن آن بوده و به حضور مبتنی بر اندیشه‌ورزی و نخبگانی برای موفقیت در آن نیز اهمیت زیادی قائل هستیم.

ایمانی‌پور خاطرنشان کرد: تثبیت دارایی‌های دینی، فرهنگی و تمدنی‌مان، کمک به شکل‌گیری ائتلاف برای حضور جهانی و منطقه‌ای موفق از موارد مهمی هستند که در این مسیر دنبال خواهیم کرد. ما درصدد بازنویسی گفتمانی هستیم که در جریان انقلاب شکل گرفت و حالا بر اساس نیاز روز به اعمال تغییراتی متناسب با وضعیت روز احتیاج داریم.

آسیب شناسی حقوق بشر غربی

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- ضمن ابراز امیدواری برای برپایی موفق این اجلاس گفت: امید است که روند برگزاری این اجلاس و اهدافی که در برپایی آن دنبال می‌شود با سرعت به نتیجه برسد تا هرچه زودتر شاهد اثرگذاری جهانی آن باشیم. حقوق بشر شرقی از جنبه‌های مختلف ایجابی و تطبیقی قابل بحث و بررسی است، از جمله می‌توان به آسیب شناسی حقوق بشر غربی پرداخت.

وی ادامه داد: تقریبا عموم مردمی که در جوامع شرقی زندگی می‌کنند، فارغ از آن که معتقد به ادیان ابراهیمی یا غیرابراهیمی باشند به تاثیر عالم غیرمادی بر عالم مادی موثر هستند.  فرهنگ شرقی اعتقاد خاصی به بهره گیری از عقل معاش برای حیات پس از مرگ دارد؛ عاملی که از آن می‌توان در شکل‌دهی به این تمدن نوین نیز بهره گرفت. در این تمدن جدید توجه ویژه به مسائل مورد نیاز جهان شرق که همواره با استعمار تمدن غربی روبرو شده است، خواهیم داشت.

محمدعلی ربانی -مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات- نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از چرایی برپایی اجلاس بین‌المللی حقوق بشر شرقی و اهداف که برپایی آن دنبال خواهد کرد پرداخت و گفت: بحث حقوق بشر به محور یکی از منازعات همیشگی علیه ایران و برخی از دیگر کشورها تبدیل شده است. توجه به این مسئله و اهتمام برای جایگزینی آن با حقوق بشر شرقی، به خصوص در زمان حاضر که شاهد بروز نقاط ضعف بسیاری در تحقق وعده‌های حقوق بشر غربی در مواجه با ماجرای غزه هستیم اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: در این مسیر نیازمند همکاری مجموعه‌ای از نهادهای فرهنگی برای ورود از دریچه فرهنگی به مسئله حقوق بشر شرقی و همچنین همراهی نهادهای تخصصی حقوقی هستیم. از برگزاری این اجلاس درنهایت به دنبال شکل‌گیری منشوری برای حقوق بشر شرقی برای مواجهه با چالش‌های حقوق بشر غربی هستیم.

ربانی با تاکید برآن که در این اجلاس کشورهایی از جمله چین، روسیه، پاکستان، عراق، لبنان، تونس، الجزایر و آمریکای جنوبی در زمره جوامع و کشورهای هدف ما هستند، گفت: این نشست اوایل اسفندماه امسال با میزبانی از مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. از جمله موضوعاتی که دراین اجلاس مورد توجه است می‌توان به مبانی حقوق بشر شرقی، رابطه میان ادیان در شکل گیری حقوق بشر شرقی و آینده‌پژوهی حقوق بشر شرقی اشاره کرد.

انحصار حقوق بشر غربی در راستای منافع یک جریان خاص فکری

در بخش دیگر این نشست سیداحسان رفیعی علوی -رئیس دانشگاه باقرالعلوم- با اشاره به ایده اولیه راه‌اندازی این اجلاس از سوی دانشگاه باقرالعلوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رویشگاه اساسی این تمدن نوین بر جریان‌های برخاسته از تمدن‌ها، ادیان و جوامع فرهنگی استوار شده است. در جهان غرب، یک جریان فکری با انحصارگرایی به نفع خود، ایده حقوق بشر از آن خود ساخته که ما درصدد مواجهه با چالش‌هایی که علیه جوامع دیگر ایجاد کرده است، برآمده‌ایم.

وی ادامه داد: بی‌شک این جلسه آغازگر حرکت اصلی همایش بین‌المللی تمدن شرقی در تاسیس یک نهاد کنش‌گر بین‌المللی در دل شرق فرهنگی خواهد بود. امیدوارم از این طریق و با همکاری‌هایی که شکل گرفته، گام‌های خوبی برای رشد کمالات انسانی و اخلاقی برداشته شود.

محمد امیدی‌فر -رئیس دفتر امور توافق‌های بین‌المللی ریاست جمهوری- نیز در بخش پایانی این نشست با تاکید بر اهمیتی که دولت در ایفای نقش دراین زمینه برای خود قائل است، گفت: امیدوارم برپایی این اجلاس به تنظیم اسنادی بیانجامد که اثرگذاری مستمر بر زندگی جهانیان داشته باشد. البته باید مراقب باشیم که این تمدن تنها به جغرافیای شرق محدود نشود و امکان بهره‌مندی هر فرد و کشوری که هم‌سو با تفکر شرقی است را فراهم کنیم.

در پایان این نشست هم‌اندیشی، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مختلف مدعو درخصوص اقداماتی که قادر به انجام آنها برای موفقیت هرچه بیشتر در این زمینه هستند اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403080604492
  • خبرنگار : 30189