بازبینی جشنواره تئاتر معلولان

بازبینی ۲۰ گروه نمایشی شرکت‌کننده از استان تهران در هفتمین جشنواره تئاتر معلولان انجام شد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام روابط عمومی پردیس تئاتر تهران، بازبینی ۲۰ گروه نمایشی شرکت‌کننده از استان تهران در هفتمین جشنواره تئاتر معلولان منطقه آفتاب در روزهای یکم و دوم آبان ماه با حضور داوران فرهاد بشارتی، دکتر ولی‌الله شالی و محسن سلیمانی فارسانی در سالن استاد نصیریان پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

آثار تئاتر معلولان بازگوکننده مشکلاتی‌ است که با آن روبرو هستند

فرهاد بشارتی که سابقه داوری جشنواره تئاتر معلولان را در دوره‌های پیشین نیز بر عهده داشته است، امسال در هفتمین جشنواره تئاتر معلولان نیز به عنوان داور و بازبین با این جشنواره همکاری دارد. او یکی از اهداف این جشنواره را تئاتر درمانی برای طیف‌های مختلف افراد دارای معلولیت دانست و اظهار کرد: بیشتر نمایش‌های ارایه‌شده به نوعی بازگوکننده مشکلاتی است که افراد دارای معلولیت در زندگی روزمره با آن روبرو هستند تا توجه مسئولان را به مشکلاتی که دارند جلب کنند.

او افزود: حتی آثاری که دیده می‌شود خیلی سمت و سوی تئاتر درمانی دارد و مربیانی که با این افراد کار می‌کنند سعی دارند از این مزیت تئاتر بهره ببرند تا این افراد به نوعی از انزوا خارج شوند و مشکلات آنها بازگو شود. این جشنواره فرصتی است تا مسئولانی که این نمایش‌ها را تماشا می‌کنند با نوع مشکلات افراد دارای معلولیت بیشتر آشنا شوند.

بشارتی برگزاری این جشنواره را با تمام محدودیت‌هایی که برای افراد دارای معلولیت از تمام طیف‌ها وجود دارد مفید دانست تا بتوانند پیام خود را بازگو کنند.

او با اشاره به سابقه حضور خود در مقام دارو و بازبین در این جشنواره گفت: خوشبختانه با تداومی که در برگزاری این جشنواره وجود داشته است شاهد آثار بهتری در نمایش‌ها بوده‌ایم. اما آنچه بیشتر در بازبینی آثار به چشم می آید حمایت و پشتیبانی خانواده از این افراد است.  

بشارتی با بیان اینکه برخی از این افراد اوتیسمی هستند و مشکل آنها ارتباط برقرار نکردن است، گفت: آنها از راه تئاتر این ارتباط برقرار کردن را تمرین می‌کنند.

داور جشنواره تئاتر معلولان در بخش دیگری از صحبتهایش به نقش مربیانی که با این افراد کار می‌کنند اشاره کرد و افزود: زحمت مربیان قابل تقدیر است؛ چرا که کار کردن با افراد دارای معلولیت انرژی بیش از حدی را می‌طلبد.

او تاکید کرد: این نوع از جشنواره‌ها باید تاثیر خود را برای رفع مشکلات آنها بگذارد و صرفا به چند جایزه ختم نشود.

ولی‌الله شالی، داور هفتمین جشنواره تئاتر معلولان نیز گفت: نقش خانواده در حمایت از افراد دارای معلولیت در تولید این نمایش‌ها را نمی‌توان منکر شد و به نوعی می‌توان گفت خانواده‌ها در صحنه مشارکت بسزایی دارند. برای مثال وقتی بچه‌ای اوتیسمی دیالوگی را فراموش می‌کند در ابتدا به مادر خود نگاه می‌کند و ما این را بخشی از صحنه قلمداد می‌کنیم.

او اظهار کرد: برخی از این افراد جدا از معلولیتی که دارند، افسردگی‌ هم است که با آن روبرو هستند. از همین رو چون تئاتر یک فعالیت گروهی است آن‌ها را از این مشکل روحی دور می‌کند. به عبارتی هنر تئاتر برای افراد دارای معلولیت به واسطه کار گروهی، حضور خانواده و تجمعی که شکل می‌گیرد بعضا خود تماشگر و داور هم جزوی از این خانواده می‌شوند، چیزی که شاید در تئاتر خیابانی یا شورایی هم نمی‌بینید. همه در تلاش هستند یک وضعیت مطلوب را برای اجراکننده که همین افراد دارای معلویت هستند ایجاد کنند.   

در پایان فرهاد بشارتی و ولی الله شالی با وجود اشاره به محدودیت‌هایی که افراد دارای معلولیت در رفت و آمد با آن روبرو هستند شرایط و امکانات پردیس تئاتر تهران را برای اجرای این افراد را مناسب ارزیابی کردند.

هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت منطقه آفتاب با شرکت استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری از ۲۶ تا  ۲۹ آبان ماه در شهرکرد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403080302249
  • خبرنگار :