مدیر کل انتقال خون یزد اعلام کرد:

نجات بیماران سرطانی و صعب‌العلاج با اهدای پلاکت خون

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به نیاز مبرم بیماران سرطانی، بدخیم و صعب العلاج به محصول پلاکتی، از تمام گروه‎های خونی خواست در این خصوص مشارکت داشته باشند.

دکتر «سیدمحمدرضا آقائی میبدی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به امکان نجات بیماران سرطانی و صعب العلاج از طریق اهدای پلاکت به آنها، تصریح کرد: برخلاف تصور بسیاری از مردم در مورد اهدای خون، محصولات متنوعی از خون اهدایی افراد برای بیماران نیازمند استحصال و مورد استفاده قرار می‎گیرد که سه مورد از مهمترین آنها که شاید بیشتر نیز شناخته شده باشد، گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت است و به همین دلیل اعلام می‎شود با هر مرتبه اهدای خون، حداقل جان سه بیمار در معرض خطر نجات پیدا می‌کند.

وی محصول پلاکتی را یکی از فرآورده‎های خونی که نیاز مبرم بیماران سرطانی، بدخیم و صعب العلاج است ذکر کرد و گفت: این محصول که یک فاکتور مهم در انعقاد خون به شمار می‌آید، به دو روش عمده قابل تهیه است؛ یکی از طریق فرآوری خون اهدایی افراد در داخل بخش فراورده‎ و دیگری به طور مستقیم از طرف اهداکنندگان که البته پلاکت تهیه شده به طور مستقیم، بسیار بیشتر، سالم‎ترو مناسب‌تر برای بهبود حال بیماران سرطانی است.

آقائی با تاکید بر این که اهدای مستقیم پلاکت هیچ عارضه‌ای برای افراد اهداکننده از جمله کاهش پلاکت خونشان ندارد و به ندرت تنها شاهد احساس لرز موقتی در برخی افراد هستیم، گفت: در این روش پس از آزمایش خون ساده از فرد که در مراکز اهدای خون به صورت رایگان انجام می‌شود، میزان پلاکت خون وی اندازه‌گیری می‎شود و در صورت اضافه بودن، خون توسط دستگاهی پالایش و ضمن برداشت پلاکت اضافی، مجدداً به بدن فرد اهداکننده بازمی‌گردد.

وی گفت: این روش با وسایل کاملاً بهداشتی و یک بار مصرف انجام می‌شود با این تفاوت نسبت به فرایند اهدای خون که زمان نسبتاً بیشتری و در حدود یک ساعت به طول می‎انجامد و پلاکت اهدایی نیز به مراتب بیشتر از مقدار استحصالی از خون اهدایی افراد در پالایشگاه خون است و البته تاثیر بسزایی نیز در بهبود حال بیماران سرطانی و صعب العلاج دارد.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان، برخلاف فاصله تقریباً سه ماه بین دو فرایند اهدای خون، در مورد اهدای پلاکت این فاصله بین سه تا پنج روز است و فرد پس از این زمان، مجدداً می تواند نسبت به اهدای پلاکت یا خون اقدام کند.

وی متذکر شد: البته پلاکت بر خلاف خون که امکان نگهداری تا حدود سه ماه را دارد، تنها قابلیت نگهداری بین سه تا پنج روز را دارد و با توجه به روند افزایش بیمارهایی مانند سرطان، لازم است که اهداکنندگان اهتمام بیشتری به اهدای پلاکت بر ای نجات این بیماران داشته باشند.

دکتر آقائی، نیاز کنونی استان را روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد اهدای پلاکت ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز از تمامی کسانی که می‌توانند با اهدای پلاکت در بهبود این بیماران کمک کنند، دعوت داریم جهت اعلام آمادگی، نوبت دهی و دریافت اطلاعات بیشتر، از طریق لینک https://survey.porsline.ir/s/YcL۶۳Uh۹ ثبت نام کنند.

وی شرایط ثبت‌نام برای این اقدام خداپسندانه را داشتن سن ۱۸ تا ۵۵ سال، سلامت نسبی و البته داشتن حس خوب کمک به همنوع اعلام کرد و گفت: علاقمندان در تمام ایام هفته به جز روزهای تعطیل می‎توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون مرکز استان واقع در میدان ابوذر شهر یزد نسبت به اهدای خون یا پلاکت در تمامی گروه‌های خونی اقدام کنند.

مدیر کل انتقال خون استان در پایان ساعات پذیرش اهدای پلاکت را از ۷:۳۰ تا ۱۸:۰۰ و ساعات پذیرش جهت اهدای خون را ۷:۳۰ تا ۱۹:۰۰ ذکر کرد و افزود: البته ثبت نام در روزهای پنجشنبه، یک ساعت زودتر پایان می‌یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072418614
  • خبرنگار : 50214